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표제지
목차
Abstract 8
제1장 서론 11
제1절 연구배경 및 문제제기 11
제2절 연구방법 및 연구내용 14
1. 연구방법 14
2. 연구내용 16
제3절 선행연구 17
제2장 의료관광의 개념 및 추세 24
제1절 의료관광의 개념 및 특징 24
1. 의료관광의 개념 및 특성 24
2. 의료관광의 구조 28
3. 의료관광상품 구성 및 종류 29
제2절 국제 의료관광 추세 32
제3장 아시아권 의료관광 선진국 사례 35
제1절 의료관광 현황 35
제2절 의료관광 사례분석 38
1. 제도적 측면 38
2. 의료적 측면 40
3. 의료관광상품 측면 44
4. 정부지원 측면 45
제3절 사례분석에 따른 시사점 49
제4장 국내 의료관광 현황 및 문제점 52
제1절 국내 의료관광 현황 52
1. 외국인환자 유치 현황 52
2. 지방자치단체별 의료관광 추진 실태 55
제2절 국내 의료관광 제도 및 정책 57
1. 제도 및 정책 측면 57
2. 의료적 측면 60
3. 의료관광상품 측면 64
제3절 국내 의료관광 문제점 67
제5장 부산지역 의료관광 현황과 활성화 방안 70
제1절 부산지역 의료관광 현황 70
1. 외국인환자 유치 현황 70
2. 의료관광 인프라 72
제2절 부산지역 의료관광 제도 및 정책 76
1. 제도 및 정책 측면 76
2. 의료적 측면 78
3. 의료관광상품 측면 81
4. 의료관광 활성화 한계점 82
제3절 부산지역 의료관광 SWOT 분석 84
제4절 분석결과 및 활성화 방안 88
제6장 결론 및 제언 91
참고문헌 95
〈표 2-1〉 의료관광의 개념적 정의 26
〈표 2-2〉 의료관광상품의 예 31
〈표 3-1〉 태국의 외국인환자 수 추이 36
〈표 3-2〉 싱가포르 외국인환자 수 추이와 전망 36
〈표 3-3〉 의료비 기준 국제의료서비스 경쟁력 42
〈표 3-4〉 말레이시아의 의료관광개발방안 49
〈표 3-5〉 아시아지역의 선진 의료관광 성공요인 51
〈표 4-1〉 외국인환자 유치사업 정책 목표 53
〈표 4-2〉 2010~2011년 의료관광객 유치실적 53
〈표 4-3〉 외국인환자 국적별 현황(상위 5개국 순위) 54
〈표 4-4〉 2010~2011년 외국인환자 진료과목별 비율 54
〈표 4-5〉 지자체 선도의료기술 육성사업 현황(2010년도) 59
〈표 4-6〉 지자체 선도의료기술 육성사업 현황(2011년도) 60
〈표 4-7〉 지자체 선도의료기술 육성사업 현황(2012년도) 60
〈표 4-8〉 국내 의료기술 수준 62
〈표 4-9〉 의료서비스 국가별 전반적 가격 수준 62
〈표 4-10〉 국가별 성형수술 비용 비교 63
〈표 4-11〉 싱가포르 민간 종합병원과 국내병원 가격비교(비보험 적용시) 64
〈표 4-12〉 국내 일반 의료업계의 의료관광상품 개발 현황 65
〈표 5-1〉 부산 외국인환자 유치실적 71
〈표 5-2〉 외국인환자 유치 상위 15개 의료기관(부산시) 72
〈표 5-3〉 부산 1등급 병원(2010년 기준) 73
〈표 5-4〉 부산지역 관광(단)지 관광특구 현황 74
〈표 5-5〉 광역시별 관광사업체 등록 현황 75
〈표 5-6〉 2010년 부산광역시 병의원 현황 79
〈표 5-7〉 인구 1천명당 의료기관 병상 수 80
〈표 5-8〉 부산지역 국제진료센터 현황 80
〈표 5-9〉 부산 의료관광산업 경쟁력 SWOT 분석 84
〈표 5-10〉 처치료 및 수술료 가격 비교 85
〈표 5-11〉 시·도별 외국인환자 유치실적(2011년) 86
〈그림 2-1〉 의료관광산업의 개념도 26
〈그림 2-2〉 의료관광산업의 구조 29
〈그림 4-1〉 연도별 외국인환자 수 추이 52
〈그림 4-2〉 해외 의료관광 시 방문의향 국가 및 한국의료서비스 선택이유 61
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The interest in Medical Tourism has been growing more than ever and the number of medical tourists has been on the increase in Korea since the attraction of foreign patients was permitted and the government designated tourism as a higher value-added business of 17th new growth business engine.
Medical Tourism is receiving attention as a promising business with its job creation effects and growth potential because it has longer length of stay and higher expenses for staying than general tourism. Also leading medical tourists countries in Asia such as Thailand, Singapore and India have been fostering the Medical Tourism Industry under full support of the government and active efforts by civilians since they selected it as their national strategic industry 10 years ago.
Despite the fact that Korea has potential to develop Medical Tourism. with its advanced medical technology and far lower medical expenses than those of Japan and America. it hasn't been activated enough yet due to the lack of development of medical tour packages and infrastructure for international promotion marketing.
Busan especially shows a poor comparative performance on inviting foreign patients despite its excellent medical technology. medical infrastructure and natural tourist attraction. So this research shows the analysis of the success factors drawn through the successful cases of leading Asian medical tourists countries like Thailand, Singapore, India and state of domestic medical tourism. Additionally, this analyzed the state of Medical tourism and competitiveness of Busan and sought for the way to active it.
1. The active participation of Medical institutions which treat patients in person is important. They should make agreements about medical treatment with world-famous insurance companies and try to attract foreign patients by building health care service system not to make them feel inconvenient.
2. We should focus on marketing through developing specialized medical tour packages that can catch the tourists' eyes and securing price competitiveness by conducting market research about the medical field and the price of medical treatment of the targeted nations.
3. Communication problems between doctors and patients should be solved to avoid any inconvenience.
4. It is required to validate technical standards and stability from reputable organizations to secure the reliability
5. It is needed to discover and foster the agency specializing in attracting foreign patients with expertise and competitiveness of global network.
6. We should increase online promotions. Since popularization of internet and expansion of smart phone market, have strengthen search engine service. it is needed to focus on promotion and marketing using online service.
7. It is necessary to improve the brand image of Medical tourism by fostering representative hospitals like Bumrungrad international hospital in Thailand and Parkway hospital in Singapore.
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