생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 8
1. 연구의 목적과 필요성 8
2. 선행 연구 검토 11
3. 연구 방법 13
II. 인성교육과 공감 15
1. 인성교육 15
1) 인성의 개념 15
2) 인성교육의 개념 17
2. 국어과에서의 인성교육 25
3. 공감 28
III. 프로젝트형 인성교육의 분석 34
1. 프로젝트형 인성교육의 개념 34
2. 국어과의 프로젝트형 인성교육 교과서 분석 39
1) 바른 언어 사용 53
2) 의사소통 및 갈등 64
3) 언어를 통한 정서 치유 69
IV. 공감을 통한 프로젝트형 인성교육의 방안과 실제 75
1. 방안 75
2. 실제 80
1) 중학교 교과서 구성 83
2) 고등학교 교과서 구성 85
V. 결론 88
ABSTRACT 91
참고문헌 93
부록 98
[표 1] 주지주의 인성교육과 실천중심의 인성교육 차이 20
[표 2] 학교 급별 교육 목표와 인성교육 관련 항목 22
[표 3] 현행 국어과 교육과정과 프로젝트형 인성교육 36
[표 4] 프로젝트 학습의 절차 38
[표 5] 현행 국어과 교육과정 중 '공감' 40
[표 6] 국어과 프로젝트형 인성 교수·학습 절차 48
[표 7] 국어과 프로젝트형 인성교육 자료 단원 구성 체계 50
[표 8] 국어과 프로젝트형 인성교육 교과서 단원별 주제, 학습 목표 51
[표 9] 중학교 1단원. 고운 말 바른 말, 동기 유발 자료 55
[표 10] 1.(1) 아름다운 우리 말, 탐구하고 실천하기 - 활동1 57
[표 11] 1.(1) 아름다운 우리 말, 탐구하고 실천하기 - 활동2 58
[표 12] 1.(2) 마음과 마음을 연결하는 말, 읽고 생각하기 - 활동2, 3 60
[표 13] 3.(1) 어떻게 말할까? - 활동3 66
[표 14] 2.(1) 마음을 치유하는 글, 탐구하고 실천하기 - 활동 2, 3 71
[표 15] 프로젝트형 인성교육 교과서 4개 단원 분석 결과 74
[표 15] 교육에서의 공감 단계화 78
[표 16] 공감을 중심으로 한 국어과 프로젝트형 인성교육 교과서 구성 방안 82
초록보기 더보기
We've enjoyed material affluence in the modern society with radical advances in technology. On the other hand, some have expressed their concerns that these advances are inversely related to their spiritual fulfillment. In fact, a lot of stress from our spiritual poverty has been accelerating while we've lived a convenient life with the development of the society. This poverty has also been revealed by increasing crime rates. The more social probls or personal setbacks frequently rise, the more we get to focus on Character Education (hereafter 'CE') as a fundamental solution of these matters.
This study has an objective to present some practical measures of project-based learning (hereafter 'PBL') for CE in Korean subject. The measures are based on the importance of empathy in CE.
Chapter I presents the needs of project-based character education of Korean language focusing on empathy. Based on the necessity, this chapter probes some pilot studies on CE in Korean subject and CE using empathy, and then suggests the means and the range of the study.
Chapter II looks through the notion of CE, CE in Korean language education, and the theory of empathy. On the basis of the data, the paper reports the status of CE in Korean language education and claims the importance of empathy in CE.
Chapter III examines the practice of PBL for CE. This chapter also analyzes the concept of the current project-based CE and related textbooks used in Korean language classes. Furthermore, this chapter finds out that the textbooks give little weight to empathy, and then tries to complent this problem.
Chapter IV presents the measures of PBL for CE and shows how the measures put into practice. Based on the concept of empathy, the chapter consists of the steps of means that increase students' ability to empathize. Then the chapter IV also practically develops the textbook of PBL for CE based on the means earlier mentioned.
I hope that each student's own character, the foundation for life, would be raised in a very positive way through project-based learning for character education, which the thesis would propose. I also anticipate that students receiving empathetic character education would shape a healthy society in the future.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요