권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
I. 서론 9
1. 연구 목적 9
2. 연구 내용 및 방법 13
1) 연구 내용 13
2) 연구 방법 15
3) 용어 정의 16
3. 연구사 개관 17
II. 이론적 배경 22
1. 웹 기반의 특징 22
1) 웹의 등장 22
2) 웹 2.0의 개관 25
3) 웹 3.0의 개념 및 특징 40
2. 시맨틱 웹의 특징 42
1) 시맨틱 웹의 등장배경 42
2) 시맨틱 웹의 특징 43
3. 독서의 개념과 성격 45
1) 독서의 개념 45
2) 독서의 성격 45
III. 웹 기반 독서 패러다임과 독서전략 48
1. 웹 기반 독서 패러다임 48
1) 웹 환경에서 독서의 역할 48
2) 독서 패러다임 49
2. 웹 기반 독서전략 55
1) 웹 사용자들의 특징 55
2) 웹 기반과 독서전략의 관계 56
IV. 웹 기반 독서전략 모형 설계 71
1. OA-RSS 모형 개발을 위한 연구 절차 71
2. OA-RSS 모형의 설계 원리 72
1) 거시적 관점의 독서전략 지원 도구의 설계 원라 73
2) 미시적 관점의 독서전략 지원 도구의 설계 전략 76
3. OA-RSS 모형 개발을 위한 델파이 조사 78
1) 델파이 조사의 필요성 78
2) 델파이 조사 측정도구의 구성 79
3) 델파이 조사 패널 구성 및 자료수집 방법 81
4) 델파이 조사 분석 결과 82
4. 웹 기반 독서전략의 연구모형과 구성 요소 94
1) 연구모형의 설정 94
2) OA-RSS 모형의 구성 요소 95
V. 웹 기반 독서전략 모형 적용 105
1. OA-RSS 모형 105
2. OA-RSS 모형의 적용 사례 108
1) 정보검색전략 108
2) 개인화 전략 110
3) 읽기전략 113
4) 쓰기전략 117
5) 평가 전략 123
3. OA-RSS 모형의 기대 효과 125
1) 기존 전략의 한계점 125
2) OA-RSS 모형의 기대 효과 126
VI. 결론 128
1. 요약 128
2. 제언 129
참고문헌 131
ABSTRACT 138
부록 142
〈부록1〉 델파이 조사 1차 설문지 142
〈부록2〉 델파이 조사 2차 설문지 145
[그림 2-1] 블로그 화면 29
[그림 2-2] 이지성 작가 블로그 화면 30
[그림 2-3] 북퀴즈 화면 31
[그림 2-4] 독서 토론하기 화면 32
[그림 2-5] 독서 목록 제시 화면 33
[그림 2-6] 글쓰기 블로그 화면 34
[그림 2-7] RSS 서비스 사례 36
[그림 2-8] 태그 클라우드 사례 38
[그림 2-9] 유튜브 홈페이지 40
[그림 2-10] 웹 3.0의 개념 도식화 41
[그림 2-11] 시맨틱 웹의 이해 43
[그림 3-1] 웹을 활용한 유사어 검색 64
[그림 4-1] OA-RSS 모형 개발을 위한 연구 절차 72
[그림 4-2] 국립중앙도서관 정보 리터러시 튜토리얼 화면 75
[그림 4-3] 연구모형(OA-RSS 모형) 94
[그림 4-4] 정보검색 시스템 모델 구조 96
[그림 4-5] 이용자 모듈 다이어그램 97
[그림 4-6] 개념의 형성 과정 98
[그림 4-7] 웹 기반 읽기전략 전체 흐름도 101
[그림 4-8] 웹 기반 쓰기전략 전체 흐름도 103
[그림 4-9] 웹 기반 평가전략 전체 흐름도 104
[그림 5-1] OA-RSS 모형 106
[그림 5-2] OA-RSS 모형을 웹 브라우저에 가상으로 구현 107
[그림 5-3] OA-RSS 모형의 하위 기능도 108
[그림 5-4] 정보 검색 방법에 대한 안내 109
[그림 5-5] 구글의 검색과정 110
[그림 5-6] 위자드닷컴의 메인 화면 111
[그림 5-7] 위자드닷컴의 콘텐츠 추가와 스킨 설정화면 112
[그림 5-8] 구글 개인화 사이트 화면 112
[그림 5-9] 밑줄 긋기 사례 113
[그림 5-10] 메모 기능과 하이라이트 기능 실제 114
[그림 5-11] 다른 독자와의 공유 115
[그림 5-12] 같은 제목의 다른 자료 형태 116
[그림 5-13] 영화를 뮤지컬로 변환 117
[그림 5-14] 뒷이야기 이어쓰기 사례 118
[그림 5-15] 돈키호테의 네티즌 리뷰 119
[그림 5-16] 독서 일기 사례 120
[그림 5-17] 독서 관련 UCC 공모전 121
[그림 5-18] 웹 토론 사례 122
[그림 5-19] 네이트온을 통한 채팅 내용 123
[그림 5-20] 책 평가하기 사례 124
The purpose of this study is to teach students how to read and acquire knowledge through self-management reading.
Recent studies show that the "National Book Reading Movement's" individual and social reading strategies are declining and becoming less plausible. In a web based environment, these strategies promote reading, produce high quality data, and develop accurate content. This can be done by offering reading information that corresponds to characteristics of web based services or personal concerns and interests like SNS(Social Network Service). In addition, it is important to consider the details of the reading process if users are to be able to use information and have quick access to content.
Various content materials should be available for reading assignments since the learner's brainpower develops through experiences. They should also incorporate the student's learning styles, discover their passion for reading, and document their progress. In essence, the reading will be part of a self-actualization process by which the reader internalizes self-selected content on his or her own. In the past reading curriculums focused only on reading comprehension, and writings assignments customarily followed those activities. This was because for centuries reading assignments existed in textbooks. However, educators today have albeit little exposure to the changes and advancements of the World Wide Web. If teachers understood how to implement vast amounts of data from the web into their classrooms, then they would realize that reading programs should be reformed.
Moreover, the ability to comprehend should be a prerequisite for web based reading. Aside from content, the web provides image data displayed on a screen. This can cause readers to interpret information arbitrarily based on their individual or cultural differences, which on limited knowledge can be misunderstood. Thus, understanding content is still essential in the web based environment.
If reading strategies associate with this perspective, traditional and web based reading strategies would be similar; however, different in concept or scope. In other words, differentiated reading strategies should be developed, which can not only be applicable to printed media, but also be adopted for use in the web-based environment. These new strategies should be analyzed and compared to the traditional reading strategies.
The objective of this study is to propose a transformation in the reading education of a future society characterized by changes in media and to develop effective information literacy reading strategies that incorporate the "web-based reading strategy model" from the understanding of the characteristic and concept of web 3.0 as an active response on changes in media environment.
In this study, researchers developed 6 reading strategy models based on the web platform. These 6 strategy models are Metacognitive Strategy, Information Retrieval Model, Personalization Strategy, Reading Strategy, Writing Strategy and Interpreting Strategy.
The characteristics of the web-based reading strategy model consist of the following:
First, web-based reading to guide readers to use the reading process to solve problems a future society would face.
Second, it is to help readers explore and accept the linked data in an effort to expand the scope of reading materials.
Third, in the Process Model stage, the model is to include both the text-oriented reading strategy in the reading process, which is a component of the traditional reading education, and the web-based writing strategy. Also, it is to be used during the analysis and synthesis process and includes thinking strategies similar to the Metacognitive Strategy.
Lastly, it is to help the users by informing them of the way to use web-based data effectively through information literacy education.
In the future, additional information would emerge as the web is and will be advancing. The web will provide readers with a customized reading environment that will attract multiple readers to the web. The model would be meaningful because it can be very effective and useful to readers who prefer to share their ideas via open web forum. In addition, readers will no longer accept information unquestionably since they will have an opportunity to evaluate and critically analyze the data.
The study would be meaningful in the sense that it proposed adjustments to the direction of traditional reading education that actively copes with changes in media environment, designed the model stages of reading in general by utilizing web based media, and expanded the definition of reading to all the reading materials, beyond literary works.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.