본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 6

II. 조선후기 화단의 제 동향과 진경산수화의 사대적, 사상적 배경 8

1. 조선시대 후기의 시대적, 사상적 배경 8

2. 조선시대 후기의 화단의 제 동향 9

1) 남종화(南宗畵)의 流行 12

2) 眞景山水畵의 流行 32

3) 풍속화(風俗畵)의 발달 46

4) 서양화법(西洋畵法)의 傳來 58

3. 진경산수화의 사상적 배경 64

III. 겸재 정선의 생애 및 교유관계 68

1. 겸재 정선의 생애 68

2. 겸재 정선의 사숙 및 교유 관계 74

IV. 겸재 정선의 작품세계 분석 80

1. 초기 화풍에 대한 분석 (1711 ~ 1721) 81

2. 중기 화풍에 대한 분석 (1721 ~ 1737) 89

3. 후기 화풍 (1737-1759) 98

V. 겸재 정선 진경산수화의 후대에 대한 영향 105

VI. 결론 107

겸재 정선 연보 114

참고문헌 117

ABSTRACT 120

[도1.] 尹斗緖 〈平沙落雁圖〉 17세기, 絹本淡彩, 97.9 x 57.3㎝ 15

[도2.] 鄭歚〈毓祥廟圖〉 1739년, 絹本水墨, 146 x 62㎝ 16

[도3.] 鄭歚〈山水圖〉 絹本淡彩, 179.9 x 97.4㎝ 17

[도4.] 沈師正 〈倣沈周山水圖〉 1758년. 紙本淡彩, 120.4 x 62.1㎝ 19

[도5.] 沈師正 〈江山夜泊圖〉 1747년, 絹本水墨, 153.2 x 61㎝ 20

[도6.] 姜世晃 〈野水虛亭圖〉 조선 18세기. 紙本淡彩, 87.2 x 38.5㎝ 21

[도7.] 姜世晃 〈碧梧淸署圖〉 조선 18세기. 紙本淡彩, 30.1 x 35.8㎝ 22

[도8.] 〈沈周의碧梧淸署圖〉 『芥子園畵傳譜』 23

[도9.] 李麟祥 〈樹石圖〉 紙本水墨, 109.1 x 57㎝ 24

[도10.] 李麟祥 〈松下觀瀑圖〉 紙本淡彩, 부채, 23.8 x 63.2㎝ 25

[도11.] 鄭遂榮 〈倣黃公望山水圖〉 紙本彩色, 33.8 x 30.8㎝ 26

[도12.] 尹濟弘(1764~?) 〈山水圖〉 19세기, 紙木彩色, 82 x 42.5㎝ 28

[도13.] 尹濟弘(1764~?) 〈松下燒香圖〉 19세기, 紙本水墨, 28.5 x 43.1㎝ 28

[도14.] 李在寬 〈歸漁圖〉 絹本淡彩, 26.6 x 33.5㎝ 29

[도15.] 李在寬 〈松下處士圖〉 紙木淡彩, 138.8 x 66.2㎝ 30

[도16.] 金有聲(1725 ~ ?) 〈山水圖〉 18세기 후반, 絹木彩色,... 31

[도17.] 鄭歚 〈金剛全圖〉 1734년, 紙木淡彩, 130.6 x 94.1㎝ 35

[도18.] 鄭歚 〈仁王霽色圖〉 1751년, 紙本水墨, 79.2 x 138.2㎝ 36

[도19.] 姜熙彦(1738~1784이전) 〈仁王山圖〉, 紙本淡彩, 24.6 x 42.6㎝ 37

[도20.] 金允謙(1711 ~ ?) 〈金剛全圖의 長安寺 부분〉... 38

[도21.] 金允謙 〈換鵝亭〉 《嶺南名勝帖》 紙本淡彩, 28.6 x 31.7㎝ 39

[도22.] 崔北 〈表訓寺〉 紙本淡彩, 38.5 x 57.3㎝ 39

[도23.] 金應煥 〈歇惺樓圖〉 絹本淡彩, 32 x 42.8㎝ 40

[도24.] 金應煥(1742~1789) 〈七寶臺圖〉, 絹本淡彩, 28.6 x 37.1㎝ 41

[도25.] 金弘道 〈瓮遷〉 《金剛四郡帖》에 수록.... 42

[도26.] 姜世晃 〈太宗臺〉 1759년경, 紙本淡彩, 32 x 53.4㎝ 43

[도27.] 姜世晃 〈靈通洞口圖〉 1759년경, 紙本淡彩, 32.8 x 53.4㎝ 43

[도28.] 鄭愰 〈露積粹翠〉 紙本水墨, 33.4 x 24㎝ 44

[도29.] 尹斗緖 〈採艾圖〉 絹本淡彩, 30.2 x 25㎝ 47

[도30.] 尹熔 〈挾籠採春圖〉 紙本淡彩, 27.6 x 12.2㎝ 48

[도31.] 趙榮석 〈새참〉 18세기 전반, 紙木淡彩, 20.5 x 14.5㎝ 49

[도32.] 姜熙彦 〈士人揮毫〉 18세기 중엽, 紙本彩色, 26 x 21㎝ 50

[도33.] 姜熙彦 〈士人射藝〉 18세기 중엽, 紙本彩色, 26 x 21㎝ 50

[도34.] 姜世晃 〈玄亭勝集圖〉 紙木水墨, 35 x 101.8㎝ 51

[도35.] 金弘道 〈자리짜기〉 紙本淡彩, 28 x 24㎝ 52

[도36.] 金弘道 〈벼타작〉 紙木淡彩, 28 x 24㎝ 53

[도37.] 金弘道 〈書堂圖〉 紙木淡彩, 28 x 24㎝ 53

[도38.] 金得臣 〈密戱鬪錢〉 紙木淡彩, 22.4 x 27㎝ 54

[도39.] 金得臣 〈盛夏織屨〉 紙本淡彩, 22.4 x 27㎝ 55

[도40.] 申潤福 〈連塘野遊圖〉 紙木淡彩, 28.3 x 35.2㎝ 56

[도41.] 申潤福 〈月下情人〉 紙木淡彩, 28.3 x 35.2㎝ 57

[도42.] 姜世晃 〈自畵像〉 1782년, 絹本彩色, 88.7 x 51㎝ 60

[도43.] 姜世晃 〈白石潭〉 18세기경, 紙本淡彩, 54 x 32.8㎝ 61

[도44.] 姜世晃 〈靈通洞口〉 조선후기, 紙本淡彩, 32.8 x 53.4㎝ 61

[도45.] 金德成 〈雷公圖〉 년도미상, 紙本彩色 62

[도46.] 金斗樑 〈黑狗圖〉 조선후기, 紙本水墨, 23 x 26.3㎝ 62

[도47.] 李喜英 〈犬圖〉 1795년, 紙本水墨, 28 x 32㎝ 63

[도48.] 작자미상 〈猛犬圖〉 紙本水墨淡彩, 44.2 x 98.5㎝ 63

[도49.] 鄭歚 〈金剛山內總圖〉 『辛卯年 楓嶽圖帖』 1711년.... 82

[도50.] 韓時覺 〈七寶山全圓〉 『北關酬唱綠』 1664년.... 83

[도51.] 鄭歚 〈사선정도〉 『辛卯年楓嶽圖帖』... 84

[도52.] 鄭歚 〈斷髮嶺望金剛圖〉 『辛卯年楓嶽圖帖』 絹本淡彩,... 85

[도53.] 鄭歚 〈佛頂臺〉 『辛卯年楓嶽圖帖』 絹本淡彩,... 86

[도54.] 鄭歚 〈披襟亭圖〉 『辛卯年楓嶽圖帖』 絹本淡彩,... 86

[도55.] 鄭歚 〈高城門岩觀日出〉 『辛卯年楓嶽圖帖』 絹本淡彩,... 87

[도56.] 鄭歚 〈甕遷〉 『辛卯年楓嶽圖帖』 絹本淡彩, 36 x 37.4㎝ 88

[도57.] 鄭歚 〈金剛全圖〉 1734년, 紙木淡彩, 130.6 x 94.1㎝ 90

[도58.] 鄭歚 〈金剛全圖〉 題詩 部分 91

[도59.] 鄭歚 〈雙島亭圖〉 絹本淡彩, 34.7 x 26.3㎝ 93

[도60.] 鄭歚 〈內延三龍湫圖〉 29.8 x 21.1㎝ 94

[도61.] 鄭歚 〈內延三龍湫圖〉159.8 x 56.2㎝ 95

[도62.] 鄭歚 〈正陽寺〉 『海嶽八景』 絹本水墨, 42.8 x 56㎝ 96

[도63.] 鄭歚 〈正陽寺〉 絹本水墨, 21.9 x 28.8㎝ 96

[도64.] 鄭歚 〈毘盧峯圖〉 紙本水墨, 34.8 x 25.5㎝ 97

[도65.] 鄭歚 〈正陽寺〉 扇面, 紙本淡彩, 22.1 x 61.0㎝ 98

[도66.] 鄭歚 〈淸風溪圖〉 1739년, 絹本淡彩, 133.4 x 59㎝ 99

[도67.] 鄭歚 〈仁王霽色圖〉 1751년, 紙本水墨, 79.2 x 138.2㎝ 100

[도68.] 鄭歚 〈朴淵瀑布〉 紙本水墨, 119.4 x 51.9㎝ 102

[도69.] 鄭歚 〈溪上靜居圖〉 紙本水墨, 25.3 x 39.8㎝ 103

[도70.] 鄭歚 〈舞鳳山中〉 紙本水堪, 22.3 x 32.5㎝ 103

[도71.] 鄭歚 〈楓溪遺宅〉 紙本水墨, 22.3 x 32.5㎝ 104

[도72.] 鄭歚 〈仁谷精舍〉 紙本水墨, 22.3 x 32.5㎝ 104

초록보기

Gyeomjae Jeong Seon is one of the four most noted Korean landscape painters in Joseon era, called as 'Renaissance period' in Korean art history. The four Joseon- era painters are referred to as Ahn Gyeon in the early years, Kim Hong-do in the late period, Jang Seung-eop at the end of Joseon, and Gyeomjae. Among the four does Jeong Seon have by far the most distinguished achievement, which is the creation of Korean True- View Landscape. Korean True- View Landscape is referred to as a landscape painting which depicts the beauty of real Korean nature rendered before one's eyes by his unconventional techniques rather than by established techniques. His remaining works of art reflect that Gyeomjae had put immense effort into the creation of distinctive techniques as well as the study of classics and a new phase of Korean landscape painting up until his late fifties, when he managed to depict the beauty of Korean nature applying an unprecedented and certainly unique techniques.

This paper narrates the periodical and ideological background which ushered in Korean True- View Landscape, describes his life and social intercourse, and analyses some of his major works. Based on existing research papers, this study describes contrary points of view. Moreover, it suggests that Korean True- View Landscape, sensationally adopted by literary circles and literati amateur painters as well as professional artists, was gradually interrupted and hence vanished by "xie yi" or Freehand Style, starting with Kim Jeong-hui in the 19th century.