본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
통합형 문화예술교육에 근거한 학교 문화예술 교육과정 분석 / 유은지 인기도
발행사항
경산 : 영남대학교 대학원, 2014.2
청구기호
TM 370 -14-1
형태사항
ii, 67 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201406499
주기사항
학위논문(석사) -- 영남대학교 대학원, 교육학과 교육학전공, 2014.2. 지도교수: 김병주
원문

목차보기더보기

표제지

목차

I. 서론 6

1. 연구의 필요성 및 목적 6

2. 연구 내용 및 연구 방법 9

II. 문화예술교육의 의미와 통합형 문화예술교육 11

1. 문화예술교육의 의미와 가치 11

가. 문화예술교육에서의 문화적 의미와 가치 11

나. 문화예술교육에서의 예술적 의미와 가치 16

가. 문화예술교육에서의 교육적 의미와 가치 21

2. 통합형 문화예술교육 24

3. 학교 문화예술교육 27

III. 학교 문화예술교육의 현황 및 사례분석 30

1. 학교 문화예술교육의 현황 30

가. 학교 교과 내 문화예술교육 30

나. 학교 교과 외 문화예술교육 36

다. 학교 문화예술교육 지원사업을 통해 본 문화예술교육 38

2. 학교 문화예술교육의 한계 41

IV. 통합형 문화예술교육에 비추어 본 학교 문화예술교육 44

1. 통합형 문화예술교육의 관점에서 본 학교 문화예술교육 44

가. 체험적 측면 44

나. 이해적 측면 46

다. 소통적 측면 48

2. 학교 교육과정으로서 본 학교 문화예술교육 51

가. 문화예술교육의 목적과 내용 51

나. 학교 문화예술교육의 참여대상 53

다. 학교 문화예술교육 활동의 평가 55

라. 학교 문화예술교육의 인프라구축 58

V. 요약 및 결론 62

1. 요약 62

가. 통합형 문화예술교육과 학교 문화예술교육 62

나. 학교문화예술교육의 현황 및 한계 62

다. 통합형 문화예술교육(체험, 이해, 소통)의 각 관점에 비추어 본 학교 문화예술교육 63

2. 결론 64

참고문헌 67

Abstract 71

〈표 1〉 미술 내용체계 32

〈표 2〉 음악 내용체계 33

〈표 3〉 체육 내용체계(초등학교) 34

〈표 4〉 체육 내용체계(중학교) 34

〈표 5〉 학교교과과정 내 문화예술교육 영역 36

〈표 6〉 학교에서의 예능수업 시간 수 36

〈표 7〉 창의적 체험활동의 내용체계 37

〈표 8〉 문화예술교육 선도학교 지원 사업 추진 현황(2007~2010) 40

〈표 9〉 교육과정 혁신형(예술중점) 창의경영학교 지정 현황(2010) 41

[그림 1] 예술패러다임의 변화 19

[그림 2] 통합형 문화예술교육 영역 26

초록보기 더보기

 This thesis aims to recognize the necessity of art and culture education based on changes and flows in society called 'Century of Culture', and re-examine the implication and value of school art and culture education from the perspective of integrated art and culture education. The art and cultureeducation does not simply aim to acquire a specific art education, but to pursue aesthetic and emotional development along with knowledge education. Also, art and culture education features a wide range of fields including its essential functions and complex education

The complex art and culture education was regarded as a means for promoting creativity and emotion that is requested nowadays. In this regard, this thesis conducted analysis on the programs and current status of school art and culture education based on complex art and culture education, and examined school cultural education from various aspects including content, goal, participation subject, evaluation, and infrastructure construction.

In conclusion, in regards to this, first, school art and culture education should be composed of educational programs that can raise aesthetic sensibility about surrounding environment and oneself through direct experiences in life. Second, it is necessary to make relationship-forming education for meaningful learning to take place for both students and instructors. Third, the assessment for art and culture education must be done considering various characteristics and domains including the domain of experience, understanding, and communication. Fourth, for promotion of school art and culture education, it is necessary to arrange for an environment that enables instructors, students, and other members to seek various educational programs by utilizing related education of art galleries and museums. Also, it is necessary to allow participation subjects of art and culture education to be expanded to parents, and community, but not be limited to students and instructors, in order to make it a 'participatory art and culture education'.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기