생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 6
1. 연구의 필요성 및 목적 6
2. 연구 내용 및 연구 방법 9
II. 문화예술교육의 의미와 통합형 문화예술교육 11
1. 문화예술교육의 의미와 가치 11
가. 문화예술교육에서의 문화적 의미와 가치 11
나. 문화예술교육에서의 예술적 의미와 가치 16
가. 문화예술교육에서의 교육적 의미와 가치 21
2. 통합형 문화예술교육 24
3. 학교 문화예술교육 27
III. 학교 문화예술교육의 현황 및 사례분석 30
1. 학교 문화예술교육의 현황 30
가. 학교 교과 내 문화예술교육 30
나. 학교 교과 외 문화예술교육 36
다. 학교 문화예술교육 지원사업을 통해 본 문화예술교육 38
2. 학교 문화예술교육의 한계 41
IV. 통합형 문화예술교육에 비추어 본 학교 문화예술교육 44
1. 통합형 문화예술교육의 관점에서 본 학교 문화예술교육 44
가. 체험적 측면 44
나. 이해적 측면 46
다. 소통적 측면 48
2. 학교 교육과정으로서 본 학교 문화예술교육 51
가. 문화예술교육의 목적과 내용 51
나. 학교 문화예술교육의 참여대상 53
다. 학교 문화예술교육 활동의 평가 55
라. 학교 문화예술교육의 인프라구축 58
V. 요약 및 결론 62
1. 요약 62
가. 통합형 문화예술교육과 학교 문화예술교육 62
나. 학교문화예술교육의 현황 및 한계 62
다. 통합형 문화예술교육(체험, 이해, 소통)의 각 관점에 비추어 본 학교 문화예술교육 63
2. 결론 64
참고문헌 67
Abstract 71
〈표 1〉 미술 내용체계 32
〈표 2〉 음악 내용체계 33
〈표 3〉 체육 내용체계(초등학교) 34
〈표 4〉 체육 내용체계(중학교) 34
〈표 5〉 학교교과과정 내 문화예술교육 영역 36
〈표 6〉 학교에서의 예능수업 시간 수 36
〈표 7〉 창의적 체험활동의 내용체계 37
〈표 8〉 문화예술교육 선도학교 지원 사업 추진 현황(2007~2010) 40
〈표 9〉 교육과정 혁신형(예술중점) 창의경영학교 지정 현황(2010) 41
[그림 1] 예술패러다임의 변화 19
[그림 2] 통합형 문화예술교육 영역 26
초록보기 더보기
This thesis aims to recognize the necessity of art and culture education based on changes and flows in society called 'Century of Culture', and re-examine the implication and value of school art and culture education from the perspective of integrated art and culture education. The art and cultureeducation does not simply aim to acquire a specific art education, but to pursue aesthetic and emotional development along with knowledge education. Also, art and culture education features a wide range of fields including its essential functions and complex education
The complex art and culture education was regarded as a means for promoting creativity and emotion that is requested nowadays. In this regard, this thesis conducted analysis on the programs and current status of school art and culture education based on complex art and culture education, and examined school cultural education from various aspects including content, goal, participation subject, evaluation, and infrastructure construction.
In conclusion, in regards to this, first, school art and culture education should be composed of educational programs that can raise aesthetic sensibility about surrounding environment and oneself through direct experiences in life. Second, it is necessary to make relationship-forming education for meaningful learning to take place for both students and instructors. Third, the assessment for art and culture education must be done considering various characteristics and domains including the domain of experience, understanding, and communication. Fourth, for promotion of school art and culture education, it is necessary to arrange for an environment that enables instructors, students, and other members to seek various educational programs by utilizing related education of art galleries and museums. Also, it is necessary to allow participation subjects of art and culture education to be expanded to parents, and community, but not be limited to students and instructors, in order to make it a 'participatory art and culture education'.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요