생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
Abstract 11
I. 서론 15
제1절 연구의 배경 및 목적 15
1. 연구 배경 15
2. 연구 목적 17
제2절 연구의 범위 및 방법 19
1. 연구 범위 19
2. 연구 방법 20
II. 이론적 배경 및 선행연구 23
제1절 고유성과 비고유성 23
1. 고유성 23
2. 비고유성의 개념 36
제2절 만족 38
1. 만족의 개념 38
2. 만족에 관한 선행연구 40
제3절 관광체험 45
1. 관광체험의 개념과 구성 요소 45
2. 관광체험 관련 선행 연구 51
3. 어촌관광의 특성 55
III. 연구대상의 실태조사 및 연구설계 61
제1절 어촌체험마을사업 현황 61
1. 어촌체험마을사업 추진배경 61
2. 어촌체험마을 조성 및 활성화 지원 사업 추진현황 62
3. 어촌체험마을 평가 77
제2절 어촌체험마을사업 실태조사 82
1. 실태조사 82
2. 마을별 현황 및 특성 83
제3절 연구 설계 95
1. 연구 모형 95
2. 가설설정 96
3. 연구의 변수 및 조작적 정의 97
제4절 설문조사 101
1. 표본대상 추출 101
2. 설문의 구성과 측정항목 도출 103
3. 자료 분석내용과 방법 104
IV. 실증연구의 분석결과 105
제1절 표본의 특성 및 기술통계 분석 105
1. 표본의 특성 105
2. 기술통계분석 109
제2절 백미리 어촌체험마을의 분석결과 114
1. 신뢰도분석 114
2. 요인분석 115
3. 백미리어촌체험마을의 연구모형 적합도 분석 120
4. 단순회귀분석 결과 122
제3절 남애어촌체험마을 분석결과 126
1. 신뢰도 분석 126
2. 요인분석 126
3. 남애어촌체험마을 연구모형의 적합도 검증 131
4. 단순회귀분석 결과 133
제4절 가설검증 137
V. 연구결과의 논의 및 시사점 139
1. 연구의 요약 139
2. 연구의 시사점 141
3. 연구의 한계점 145
참고문헌 146
부록 156
〈부록 1〉 백미리어촌체험마을 설문지 156
〈부록 2〉 남애어촌체험마을 설문지 161
〈표 1〉 고유성 관련 선행연구 35
〈표 2〉 연구자별 만족도 정리 44
〈표 3〉 관광체험 요소 50
〈표 4〉 관광체험 도출 요소 55
〈표 5〉 어촌관광의 정의 60
〈표 6〉 연도별 어촌체험마을 지정 현황 64
〈표 7〉 연도별 투자실적 및 계획 65
〈표 8〉 시도별 어촌체험마을 운영실적 67
〈표 9〉 어촌관광 활성화 지원 사업 현황 76
〈표 10〉 평가대상 어촌체험마을(2001년∼2009년) 79
〈표 11〉 어촌체험마을 평가분류 81
〈표 12〉 어촌체험마을 평가결과 81
〈표 13〉 백미리어촌체험마을 체험 및 관광프로그램 84
〈표 14〉 백미리어촌체험마을 계절별 체험프로그램 85
〈표 15〉 백미리어촌체험마을 체험시설 운영효과 86
〈표 16〉 백미리어촌체험마을 사업현황 86
〈표 17〉 백미리어촌체험마을 운영 현황 87
〈표 18〉 남애어촌체험마을 체험 및 관광프로그램 90
〈표 19〉 남애어촌체험마을 어촌관광 관련 사업 현황 91
〈표 20〉 남애어촌체험마을 계절별 체험프로그램 92
〈표 21〉 남애어촌체험마을 체험사업 운영효과 94
〈표 22〉 고유성, 비고유성의 조작적 정의 및 연구변수 98
〈표 23〉 관광체험의 조작적 정의 및 연구변수 99
〈표 24〉 만족의 조작적 정의 및 연구변수 100
〈표 25〉 표본 대상 추출 리스트 102
〈표 26〉 설문지 구성 103
〈표 27〉 분석내용 및 분석방법 104
〈표 28〉 인구통계적 분석(백미리어촌체험마을) 106
〈표 29〉 인구통계적 분석(남애어촌체험마을) 108
〈표 30〉 고유성 기술통계 분석 결과 109
〈표 31〉 비고유성 기술통계 분석 결과 110
〈표 32〉 교육성 기술통계 분석 결과 111
〈표 33〉 오락성 기술통계 분석 결과 111
〈표 34〉 심미성 기술통계 분석 결과 112
〈표 35〉 일탈성 기술통계 분석 결과 112
〈표 36〉 만족의 기술통계 분석 결과 113
〈표 37〉 백미리어촌체험마을 설문지의 측정도구 신뢰도 분석 114
〈표 38〉 고유성과 비고유성 항목의 KMO와 Bartlett의 검정 115
〈표 39〉 요인분석결과 회전된 성분행렬a(고유성과 비고유성) 116
〈표 40〉 관광체험항목의 KMO와 Bartlett의 검정 116
〈표 41〉 요인분석결과 회전된 성분행렬a(관광체험) 118
〈표 42〉 만족항목의 KMO와 Bartlett의 검정 119
〈표 43〉 요인분석결과 성분행렬a(만족) 119
〈표 44〉 백미리어촌체험마을 연구모형의 적합도 지수 120
〈표 45〉 백미리어촌체험마을 관찰변인간 상관관계 121
〈표 46〉 고유성, 비고유성과 만족간의 단순회귀분석 결과 122
〈표 47〉 관광체험과 만족간의 단순회귀분석 결과 123
〈표 48〉 고유성, 비고유성과 관광체험간의 단순회귀분석 결과 124
〈표 49〉 남애어촌체험마을 설문지의 측정도구 신뢰도 분석 126
〈표 50〉 고유성/비고유성 항목의 KMO와 Bartlett의 검정 127
〈표 51〉 요인분석결과 회전된 성분행렬a(고유성과 비고유성) 127
〈표 52〉 관광체험항목의 KMO와 Bartlett의 검정 128
〈표 53〉 요인분석결과 회전된 성분행렬a(관광체험) 129
〈표 54〉 만족항목의 KMO와 Bartlett의 검정 130
〈표 55〉 요인분석결과 성분행렬a(만족) 130
〈표 56〉 남애어촌체험마을 연구모형의 적합도 지수 131
〈표 57〉 관찰변인간 상관관계 132
〈표 58〉 고유성·비고유성-만족 간의 단순회귀분석 결과 133
〈표 59〉 관광체험-만족 간의 단순회귀분석 결과 134
〈표 60〉 고유성-관광체험 간의 회귀분석 결과 135
〈표 61〉 백미리어촌체험마을과 남애어촌체험마을 가설검증 결과 138
〈그림 1〉 연구의 흐름도 22
〈그림 2〉 체험영역별 체험 특성 47
〈그림 3〉 바다여행 신규회원 추이 69
〈그림 4〉 바다여행 년간 방문자수 추이 70
〈그림 5〉 백미리어촌체험마을 조직도 88
〈그림 6〉 남애어촌체험마을 조직도 93
〈그림 7〉 연구모형 96
〈그림 8〉 백미리어촌체험마을 단순회귀분석 결과 125
〈그림 9〉 남애어촌체험마을 단순회귀분석 결과 136
초록보기 더보기
A fishing village experience tourism which provides urban residents with tangible and intangible resources of fishing villages has been started in an effort to improve the quality of life and income of fishing village residents who gave been going through tough times because of the weakening competitiveness of the fishing industry.
Tourist preferences have been shifting from the simple escapist tourism in which tourists just see and enjoy attractions to the experience tourism that is well received as a differentiated sightseeing program.
This study aimed to redefine the concept of fishing village tourism. In addition, it aimed to carry out detailed analyses of the influences of authenticity and non-authenticity of fishing village experience on tourist satisfaction as well as the influences of tourist experience on their satisfaction.
The study evaluated responses of people who visited two research target fishing villages in the East and West sea areas (Hwasung-si Baegmi-ri and Yangyang-gun Namae-ri) which have been rated as successful cases. The evaluation was performed to analyze how tourist satisfaction would be influenced by the authenticity of the fishing village experience program based on the authenticity theory (Wang, 1999) and the experience realms theory (Pine & Gilmore, 1999).
This study tried to find out realistic factors of the experience realms theory through field investigation, conducting interviews, and holding discussions. From these, the cause-and-effect structure of authenticity, tourism experience and satisfaction could be identified.
The results of hypothesis tests are as follows;
With respect to the relationship between authenticity and satisfaction in hypothesis I, authenticity did not have a statistically significant effect on satisfaction for both villages, while non-authenticity had a significant influence only for Baegmi-ri fishing village. As a result. the research hypothesis I that authenticity influences satisfaction was partially supported.
Regarding hypothesis II of the link between authenticity and tourism experience, a significant effect of authenticity was found in education experience for both villages, in entertainment experience for Baegmi-ri village, and in esthetic experience for Namae village. It indicates that different patterns of the influence of authenticity on tourism experience between the villages. The effect of non-authenticity was significant on escapist experience for both villages, but patterns were not different between the two villages. Consequently, hypothesis II was also partly supported.
The relationship between tourism experience and satisfaction in hypothesis III was significant in education, entertainment, and escapist experiences for both villages, which lends support to hypothesis III to some extent.
These results suggest useful implications for business strategies and policies those can enhance the quality of fishing village experience tourism as follows;
First, the project for promoting fishing village experience should have goal-oriented differentiation from its initial design phase to highlight unique features of different village experiences. It is important that the project should be equipped with basic conditions which can demonstrate characteristics of each village itself.
Second, the visitors to the fishing villages responded differently to satisfaction in non-authenticityl. Thus, it can be important to provide supports which can improve the accessibility and the convenience of using facilities such as parking lots.
Third, the most important factor in authenticity and tourist experience is education. Specific efforts which can build up education experiences should be made in fishing village experience tourism. A common feature of both villages is that the majority of tourists are in their 30 and 40s accompanied by their families. It appears that those who are conscious of the recent trend of school education that values field trips show sensitive responses to the expectation and satisfaction of education experience.
Fourth, when experience programs are satisfactory, tourists are not constrained by time and expenses needed for trips to the villages. That is, as long as they expect much satisfaction from a certain village, they can visit regardless of time and distance even if it is located in a remote area.
Fifth, fishing related facilities should be separated from experience related facilities. When devoted to tourism experience without the interference of fishing facilities, the villages showed good performance.
Sixth, the development of customer-centered experience tourism should be made first. As it is hard to attain the goals of the policy by solely relying on visitors' payment for use of the experience facilities, the endeavor to develop customized experience programs targeting main tourists and a variety of additional products is required.
Seventh, for the scalability and continuity of the fishing village experience program, it is crucial to culture experts. In order to develop a fishing village experience tourism into a full-fledged industry, various supports such as research funds for expert training are needed.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요