본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
통합기초문화재단의 운영형태 발전방안 연구 : 창원문화재단을 중심으로 / 김명재 인기도
발행사항
군포 : 한세대학교 대학원, 2014.8
청구기호
TD 780.68 -14-8
형태사항
vi, 184 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201457653
주기사항
학위논문(박사) -- 한세대학교 대학원, 음악예술경영전공, 2014.8. 지도교수: 김지현
원문

목차보기더보기

표제지

목차

I. 서론 10

1. 연구의 필요성과 목적 10

2. 연구의 범위와 방법 14

3. 선행연구 16

II. 문화재단의 이해 19

1. 문화예술 지원 19

2. 문화재단의 이해 23

1) 외국 문화재단 28

2) 국내 문화재단 32

3. 문화재단의 역사 43

1) 외국 문화재단 43

2) 국내 문화재단 46

III. 지역문화재단 사례 및 역할 비교 51

1. 경기문화재단(광역문화재단) 51

1) 설립 목적 및 의미 51

2) 미션 52

3) 조직 및 인력 54

4) 재정 63

5) 사업 68

2. 부천문화재단(기초문화재단) 73

1) 설립 목적 및 의미 73

2) 미션 74

3) 조직 및 인력 75

4) 재정 84

5) 사업 90

3. 창원문화재단 93

1) 설립목적 및 의미 93

2) 미션 94

3) 조직 및 인력 96

4) 재정 102

5) 사업 106

IV. 경기·부천·창원문화재단 운영형태 108

1. 조례·정관과 그에 따른 사업 108

1) 문화예술진흥사업 108

2) 운영기관 113

2. 조직 및 인력 117

1) 대표이사(상임이사) 117

2) 사무조직 123

3. 재정 126

4. 경기·부천·창원 문화재단 공통점 130

V. 창원문화재단의 문제점과 해결방안 132

1. 문제점 132

1) 조례·정관에 따른 문화사업의 문제점 132

2) 조직 및 인력의 문제점 134

3) 재정의 문제점 136

2. 해결방안 137

1) 조례·정관에 따른 문화사업의 해결방안 137

2) 조직 및 인력의 문제점의 해결방안 141

3) 재정 해결방안 144

4) 일본의 지정관리자제도(指定管理者制度) 145

5) 외국의 문화예술관련 재단 운영 사례 155

VI. 결론 164

참고문헌 178

ABSTRACT 189

〈표 1〉 문화예술에 대한 공공지원의 필요성 21

〈표 2〉 문화예술에 대한 공공지원 사례 22

〈표 3〉 각국 주요도시의 문화재단 30

〈표 4〉 광역·기초문화재단의 구분 40

〈표 5〉 지역문화재단 지역별 설립 현황 42

〈표 6〉 2014년 현재 연차별, 지역별 국내 지역문화재단 설립현황 48

〈표 7〉 경기문화재단 기관장 주요업적 56

〈표 8〉 2008 경기문화재단 인원현황 59

〈표 9〉 2013년 경기문화재단 인원 현황 62

〈표 10〉 연도별 경기문화재단의 수입예산 64

〈표 11〉 경기문화재단 통합 전·후 수입예산 현황 65

〈표 12〉 경기문화재단 통합 전·후 수입 66

〈표 13〉 경기문화재단 기부금 현황 68

〈표 14〉 정관에 따라 분류한 1997년도 경기문화재단의 사업 69

〈표 15〉 정관에 따라 분류한 2003년도 경기문화재단의 사업 70

〈표 16〉 정관에 따라 분류한 2008년도 경기문화재단의 사업 71

〈표 17〉 정관에 따라 분류한 2013년도 경기문화재단의 사업 72

〈표 18〉 부천 문화재단 기관장 주요 업적 78

〈표 19〉 2014년 부천문화재단 인력현황 84

〈표 20〉 부천문화재단 연도별 예산 85

〈표 21〉 부천문화재단 2001년 세출예산 성질별 분류 87

〈표 22〉 부천문화재단 2010~2012년 문화사업비, 기본경비 88

〈표 23〉 부천문화재단 2010~2012년 출연금, 자체수입금 89

〈표 24〉 부천문화재단 기부활성화 계획 90

〈표 25〉 창원문화재단 연혁 94

〈표 26〉 창원문화재단 기관장 주요 업적 98

〈표 27〉 창원문화재단 연도별 예산 표 103

〈표 28〉 창원 문화재단 통합이후 예산 105

〈표 29〉 창원 문화재단 예산중 지원금 비율 106

〈표 30〉 각 문화재단의 설립목적 112

〈표 31〉 각 문화재단의 정관 상 사업 112

〈표 32〉 경기문화재단 운영기관·위탁기관 사업 113

〈표 33〉 부천문화재단 위탁기관 사업 115

〈표 34〉 각 문화재단의 대표이사 임명방법 122

〈표 35〉 각 문화재단의 조직분류 124

〈표 36〉 경기문화재단 투자자산 배분(포트폴리오) 내역 127

〈표 37〉 각 문화재단의 예산 중 지자체출연금 비율 129

[그림 1] 경기문화재단 최초 조직도 57

[그림 2] 경기문화재단 통합 전·후 행정직 60

[그림 3] 경기문화재단 2014 조직도 63

[그림 4] 경기문화재단의 년도 별 수입예산 추이 65

[그림 5] 경기문화재단 통합 전·후 수입 추이 66

[그림 6] 2004년 부천 문화재단 조직도 80

[그림 7] 2010년 부천 문화재단 조직도 81

[그림 8] 2014년 부천 문화재단 조직 83

[그림 9] 부천문화재단 연도별 예산변화 추이 85

[그림 10] 부천문화재단 2010~2012년 문화사업비, 기본경비 변화 추이 88

[그림 11] 부천문화재단 2010~2012년 출연금, 자체수입금변화 추이 89

[그림 12] 2008년 창원문화재단 조직도 99

[그림 13] 2011년 창원문화재단 조직도 100

[그림 14] 2014년 창원문화재단 조직도 102

[그림 15] 창원문화재단 예산 변화 그래프 103

[그림 16] 창원 문화재단 통합이후 예산변화 추이 105

초록보기 더보기

 In the modem society, it is the very common universal right for the public to enjoy the variety of cultures. And also the cultures can develop and enrich human being's lives depending on its creativity and innovation. Therefore every local governments all over the world are implementing supporting 'The Local Culture policies' to boost their own culture and resolve the inequality of culture experiences.

Our country chose 'the regional culture foundation' as a institution for the way of fulfillment of the nation and the local government's culture policies. The reasons are the foundation's properties. That is it can have the public characters in their function to give public services and it can have multiple functions related to the culture through the fund raising as the independent institution. Those are foundations' benefits.

'Culture and Art Foundation' is the institution which acts synthetic supporting for boost culture and art. So its ultimate object is let the local people enjoy the variety of culture events through widen chances of experiences cultures and to help the local artists with extract their cultural potential creativity. However we noticed the foundation just supply the places and do as mid messenger for the nation government's cultural programs. And it can't make the local own culture events for the development of culture. It is very passive not active. It means that it shows many limitations.

One of these foundations is Changwon culture and art foundation. It should cover the population of Changwon, Masan and Jinhae. Actually Cangwon is intergrated city a few years ago. So the population is 1,080,000, 34 % of Kyungnam province. It should run Sungsan art hall, 3.15 art center in Masan, and Jinhae civic center. We expect it can have a role as not the fundamental but metropolitan culture center. Actually since it has been started with just running of Sungsan art hall, it is focused on the management of the facility and contract business not development of culture and arts policy and business of their own. Therefore there is lacking function of intergrated founation's roles.

Thus, in this paper three local culture foundations were surveyed. Those are Kyung-gi foundation, Buchon foundation and Changwon foundation. The first one is the first metropolitan culture foundation in Korea and shows the prominent on fund raising, culture project and research or survey of culture. And the second one accomplishes on folksy culture events and development a variety culture events. And the Chanwon foundation is the first intergrated fundamental culture foundation.

Those are compared in the management of human resources and organization, fiscal management, designated manager system (spcified through a change in the basis of Japanese culture by the acceptance of the system administrator). So it extracted the parts necessary for role performance of Changwon Cultural Foundation. As a result, it was organized in the following manner, separated by a short and long-term challenges to improve operational Changwon Cultural Foundation.

First short-term challenge, the Foundation is able to help to establish the identity of the citizens of the integration time through the excavation of business related to traditional culture and cultural policy in the business associated with the establishment of the identity business, the region that specializes in the area to develop the content, it is necessary to perform the cultural with resident groups with the help of the center. At this time, for multiple carriers in the center, is a more systematic, changes in the perception of cultural organizations in Require personnel may comprise the balance is not biased departments any public property, and to provide the results of tissue management. Artistry, the Cultural Foundation, management of. For, are those operated by more stringent than the general organization of the company to be allowed to achieve both of the public and, therefore, it will be required management skills excellent. Representative Director is proposed that place the representative director nomination committee, to be elected to the local residents. As a result, insufficient administrative force of the things it does, it is to be complemented by introducing special service professionals and advisory body.

Third, the capital of Changwon excessive, can lead to damage of the independence and autonomy of Changwon Cultural Foundation is large. Therefore, Changwon Cultural Foundation, it is necessary to put a support group secretariat to the Foundation and the Secretariat support organizations while reducing its stake in the local government of the Foundation budget from now. This makes it possible to tilt the effort to protect the independence and autonomy increase the income of the foundation itself is requested.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기