생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
제1장 서론 9
제1절 연구의 목적 9
제2절 연구의 범위와 방법 11
1. 연구의 범위 11
2. 연구의 방법 14
제2장 경찰·검찰기관의 수사권한에 대한 일반적 고찰 15
제1절 수사권한의 의의 15
1. 수사권한의 개념 15
2. 구별개념 17
제2절 수사권한 배분의 연혁과 국민의 권익과의 상관성 18
1. 수사권한 배분에 대한 시대적 논의 18
2. 수사권 배분에 대한 이론적 논의 35
3. 수사권한의 배분과 국민의 권익과의 상관성 62
제3절 수사권한에 대한 법적 근거 및 수사기관의 종류 63
1. 법적 근거 63
2. 수사기관의 종류 67
제4절 선진국의 수사권한 배분에 대한 비교법적 검토 68
1. 미국 68
2. 영국 72
3. 독일 73
4. 프랑스 75
5. 일본 78
6. 한국의 수사권한 체계 81
제5절 소결 87
제3장 국민권익을 위한 수사권한의 배분에 대한 논의 89
제1절 서설 89
제2절 경찰기관의 수사권한에 대한 근거 조항 부재여부 91
1. 헌법 91
2. 형사소송법 94
제3절 수사기관의 부실수사와 인권침해 96
1. 검찰기관의 부실수사와 인권침해 97
2. 경찰기관의 부실수사와 인권침해 104
3. 수사기관간의 갈등과 인권침해의 상관성 109
제4절 지방자치경찰제와 수사권한의 배분 111
1. 자치경찰제의 개념 111
2. 자치경찰제와 수사권한 112
제5절 소결 114
제4장 국민의 권익을 위한 수사권한의 합리적인 재배분 방안 117
제1절 서설 117
제2절 수사권 분리의 필요성 118
1. 국민의 권익증대에 기여 118
2. 수사기관간 수사권력의 견제 119
3. 수사권한에 대한 수사기관의 책임부여 121
4. 지방자치경찰제 실현에 기여 122
제3절 수사권과 기소권의 기능적 분리 124
1. 경찰기관에 대한 근거조항의 입법화 124
2. 수사기관의 고유한 기능에 대한 효율성 증대 126
제4절 형사소송법상 수사권한의 합리적 배분 방안 128
1. 수사권한과 기소권한의 선행적 분리 129
2. 검찰기관에게 특정범죄에 대한 수사지휘권한 부여 131
3. 제3의 새로운 수사기관 신설 134
4. 법적근거의 개정방안 136
제5절 소결 141
제5장 결론 144
참고문헌 147
Abstract 154
초록보기 더보기
In terms of rational redistribution of investigative authority between the police and prosecutors, we believe that the investigative authority should be handed to the police considering the reality that the majority of investigation is carried out by the police. This means that we have to revise regulations in Article 195 and 196 of the Criminal Procedure Code to give the police right to independently terminate investigative process. Redistribution of investigative authority not only allows the police to take responsibilities on the independent investigation, but also induce competition and check between the police and the prosecution. In addition, this could resolve age-old conflict between two agencies and could put on the brakes on unlimited investigation by the prosecution. This could, in turn, put on the brakes on the room for inadequate investigation or botched investigation, in terms of people's point of view. There could be a room for conflicts between the police and the prosecution if the investigation is carried out by the both agencies. That is why we need to hand the investigative authority over to the police and need to regulate the relationship between the police and the prosecution a cooperative relationship, rather than a hierarchical one. In addition, the police need to carry out independent, yet responsible investigation. As a way to prevent human rights violations that could be caused by the abuse of investigative authority of the police that is comprised of powerful human power, the prosecution needs to secure methods to control the police investigation. And from the perspective of ordinary people that can be in a position of suspect, there should be a distribution of authorities and check between two agencies since the current authorities and powers of the police and the prosecution are excessive. In this way, rational redistribution of investigative authority mentioned in this study can contribute to the realization of judicial justice and the finding of substantive truth in the process of criminal cases. This could eventually contribute to the human rights and interests of people by clarifying the responsibility of the police. This could also promote morale of the police and elevate individual capabilities of the police. Moreover, redistribution of investigative authority has a meaning in that it could be a good way for the prosecution to gain back their own function; prosecution, and is a core theme of this study.
참고문헌 (106건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요