생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
Title Page
Abstract
Contents
CHAPTER 1. INTRODUCTION 13
CHAPTER 2. LITERATURE REVIEW 16
2.1. Morphological Awareness and L1 Acquisition 16
2.2.1. Morphemes and Morphological Awareness (MA) 17
2.1.2. MA and L1 Vocabulary Development 19
2.2. Morphological Awareness in L2 Acquisition 21
2.2.1. The Contribution of MA in Second Language Acquisition 21
2.2.2. Korean EFL Context: Features of Korean Language 23
2.2.3. Cross Language Transfer 25
2.3. Lexical Inferencing with Morphological Knowledge 28
2.3.1. The Definition and Aspects of Lexical Inferencing 28
CHAPTER 3. METHODS 31
3.1. Participants 31
3.2. Materials 33
3.2.1. Vocabulary Size Test (VST) 33
3.2.2. Morphological Awareness in Korean 35
3.2.3. Target Words List 38
3.2.4. Treatment Materials 41
3.2.5. Word Tests 45
3.3. Procedures 47
3.4. Data Analysis 49
CHAPTER 4. RESULTS 51
4.1. Overall Effect of MA Raising Instructions 51
4.2. MA Instructions' Effect on Lexical Inferencing 55
4.3. Results by Prior Vocabulary Size 59
4.4. Findings in Questionnaires 64
4.4.1. More Detailed Information about Participants 64
4.4.2. Participants' Opinions on the Present Vocabulary Instruction 66
CHAPTER 5. DISCUSSION 70
CHAPTER 6. CONCLUSION 76
6.1. Implications 77
6.2. Limitations and Suggestions 79
REFERENCE LIST 82
Appendix 86
Appendix A. Preliminary Survey to Understand the Participants' Traits of English Vocabulary Learning 86
Appendix B. Vocabulary Size Test 89
Appendix C. Morphological Awareness in Korean (L1) 92
Appendix D. 48 Target Word List 93
Appendix E. Vocabulary Materials (NM) 94
Appendix F. Vocabulary Materials (MA) 101
Appendix G. Pretest sheet 108
Appendix H. Posttest sheet 109
Appendix I. Delayed test sheet 111
Appendix J. Post-survey 113
국문초록 115
VITA 117
Table 1: Descriptive Statistics of VST scores by Groups 32
Table 2: Analysis of Variance by Groups 32
Table 3: Descriptive Statistics of Test Scores on Korean Morphemes 37
Table 4: Analysis of Variance of Test Scores by Groups 37
Table 5: The 20 Most Common Prefixes 38
Table 6: List of Useful Latin Prefixes 41
Table 7: The Word Part Strategy 47
Table 8: Descriptive Statistics for Word Tests Scores by Group 52
Table 9: Summary of Analysis of Variance with Repeated Measures... 52
Table 10: Pairwise Comparisons between Groups by Time 54
Table 11: Descriptive Statistics for Test Scores... 56
Table 12: Analysis of Variance with Repeated Measures... 56
Table 13: Descriptive Statistics of Test Scores for Newly Added Items 57
Table 14: Analysis of Variance of Test Scores for Newly Added Items by Group 57
Table 15: Descriptive Statistics for Test Scores by Group and Level 60
Table 16: Summary of Analysis of Variance with Repeated Measures... 61
Table 17: Pairwise Comparisons between Group and Level by Time 62
Table 18: Before the MA vocabulary classes, have you used any methods of using... 67
Table 19: If you had known the method, where did you first hear of it? 67
Table 20: Descriptive Statistics for Participants' Rating... 68
Figure 1: Consciousness in a multistore model of memory 18
Figure 2: Prefix of the day 43
Figure 3: Detailed explanations to raise morphological awareness 44
Figure 4: Line Chart for Estimated Means of Groups over Time 53
Figure 5: Bar Graph of Two Components in Posttest Scores 58
Figure 6: Pie Chart for Subjects' Opinions on Helpfulness of... 68
초록보기 더보기
본 연구는 형태소를 활용한 어휘학습 방법이 중학교 한국인 영어 학습자의 어휘발달에 미치는 효과성에 대해 알아보는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여, 서울 시내 중학교 3학년 학생 85명을 대상으로 실험을 진행하였다. 동일한 어휘목록을 바탕으로 비교군은 주제별로 구분된 단어단위로 제시한 학습자료를, 실험군은 형태소를 활용한 단어 내 구성과 구조를 강조한 학습자료를 사용하여 총 7회에 걸쳐 어휘수업을 진행하였으며, 반복측정분산분석을 통하여 사전, 사후, 지연 시험의 점수를 비교하였다. 이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 형태소를 활용하여 어휘를 학습한 집단이 그렇지 않은 집단에 비하여 목표 어휘를 습득하고 오래 기억하는데 유의미하게 더 좋은 결과를 보여주었다. 둘째, 수업시간을 통해 명시적으로 학습한 형태소적 지식과 인식능력은 한국인 영어학습자들이, 새로운 단어를 마주하였을 때, 보다 더 성공적으로 어휘 뜻을 유추할 수 있었다. 셋째, 비교적 어휘가 풍부한 학생들이 통계적으로 유의미하게 나은 학습효과를 보인 것으로 보아, 형태소를 활용한 어휘학습 방법을 적용하는데 있어서 학습자들의 현재 어휘수준이 중요한 요인임이 밝혀졌다. 이러한 결과는 형태소를 활용한 어휘학습 방법이 외국어 학습자들의 형태학적 민감성을 높여 어휘학습을 도모한다는 이전의 연구들을 뒷받침하며, 수업시간에 명시적으로 학습한 형태학적 지식들이 배운 단어를 기억하고 새로운 단어의 뜻을 유추해 내는 데에 유용한 언어적 자원이 됨을 의미한다.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요