본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
The effectiveness of morpheme-based teaching materials on Korean EFL learners' vocabulary acquisition = 형태소를 활용한 어휘학습이 한국인 영어학습자의 어휘발달에 미치는 효과성 / Nah-hyung Koh 인기도
발행사항
서울 : 국제영어대학원대학교, 2014.8
청구기호
TM 420.7 -14-724
형태사항
xiii, 105 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201474538
주기사항
학위논문(석사) -- 국제영어대학원대학교, Dept. of English Language Teaching, 2014.8. 지도교수: Hyun-sook Chung
원문

목차보기더보기

Title Page

Abstract

Contents

CHAPTER 1. INTRODUCTION 13

CHAPTER 2. LITERATURE REVIEW 16

2.1. Morphological Awareness and L1 Acquisition 16

2.2.1. Morphemes and Morphological Awareness (MA) 17

2.1.2. MA and L1 Vocabulary Development 19

2.2. Morphological Awareness in L2 Acquisition 21

2.2.1. The Contribution of MA in Second Language Acquisition 21

2.2.2. Korean EFL Context: Features of Korean Language 23

2.2.3. Cross Language Transfer 25

2.3. Lexical Inferencing with Morphological Knowledge 28

2.3.1. The Definition and Aspects of Lexical Inferencing 28

CHAPTER 3. METHODS 31

3.1. Participants 31

3.2. Materials 33

3.2.1. Vocabulary Size Test (VST) 33

3.2.2. Morphological Awareness in Korean 35

3.2.3. Target Words List 38

3.2.4. Treatment Materials 41

3.2.5. Word Tests 45

3.3. Procedures 47

3.4. Data Analysis 49

CHAPTER 4. RESULTS 51

4.1. Overall Effect of MA Raising Instructions 51

4.2. MA Instructions' Effect on Lexical Inferencing 55

4.3. Results by Prior Vocabulary Size 59

4.4. Findings in Questionnaires 64

4.4.1. More Detailed Information about Participants 64

4.4.2. Participants' Opinions on the Present Vocabulary Instruction 66

CHAPTER 5. DISCUSSION 70

CHAPTER 6. CONCLUSION 76

6.1. Implications 77

6.2. Limitations and Suggestions 79

REFERENCE LIST 82

Appendix 86

Appendix A. Preliminary Survey to Understand the Participants' Traits of English Vocabulary Learning 86

Appendix B. Vocabulary Size Test 89

Appendix C. Morphological Awareness in Korean (L1) 92

Appendix D. 48 Target Word List 93

Appendix E. Vocabulary Materials (NM) 94

Appendix F. Vocabulary Materials (MA) 101

Appendix G. Pretest sheet 108

Appendix H. Posttest sheet 109

Appendix I. Delayed test sheet 111

Appendix J. Post-survey 113

국문초록 115

VITA 117

Table 1: Descriptive Statistics of VST scores by Groups 32

Table 2: Analysis of Variance by Groups 32

Table 3: Descriptive Statistics of Test Scores on Korean Morphemes 37

Table 4: Analysis of Variance of Test Scores by Groups 37

Table 5: The 20 Most Common Prefixes 38

Table 6: List of Useful Latin Prefixes 41

Table 7: The Word Part Strategy 47

Table 8: Descriptive Statistics for Word Tests Scores by Group 52

Table 9: Summary of Analysis of Variance with Repeated Measures... 52

Table 10: Pairwise Comparisons between Groups by Time 54

Table 11: Descriptive Statistics for Test Scores... 56

Table 12: Analysis of Variance with Repeated Measures... 56

Table 13: Descriptive Statistics of Test Scores for Newly Added Items 57

Table 14: Analysis of Variance of Test Scores for Newly Added Items by Group 57

Table 15: Descriptive Statistics for Test Scores by Group and Level 60

Table 16: Summary of Analysis of Variance with Repeated Measures... 61

Table 17: Pairwise Comparisons between Group and Level by Time 62

Table 18: Before the MA vocabulary classes, have you used any methods of using... 67

Table 19: If you had known the method, where did you first hear of it? 67

Table 20: Descriptive Statistics for Participants' Rating... 68

Figure 1: Consciousness in a multistore model of memory 18

Figure 2: Prefix of the day 43

Figure 3: Detailed explanations to raise morphological awareness 44

Figure 4: Line Chart for Estimated Means of Groups over Time 53

Figure 5: Bar Graph of Two Components in Posttest Scores 58

Figure 6: Pie Chart for Subjects' Opinions on Helpfulness of... 68

초록보기 더보기

 본 연구는 형태소를 활용한 어휘학습 방법이 중학교 한국인 영어 학습자의 어휘발달에 미치는 효과성에 대해 알아보는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여, 서울 시내 중학교 3학년 학생 85명을 대상으로 실험을 진행하였다. 동일한 어휘목록을 바탕으로 비교군은 주제별로 구분된 단어단위로 제시한 학습자료를, 실험군은 형태소를 활용한 단어 내 구성과 구조를 강조한 학습자료를 사용하여 총 7회에 걸쳐 어휘수업을 진행하였으며, 반복측정분산분석을 통하여 사전, 사후, 지연 시험의 점수를 비교하였다. 이에 따른 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 형태소를 활용하여 어휘를 학습한 집단이 그렇지 않은 집단에 비하여 목표 어휘를 습득하고 오래 기억하는데 유의미하게 더 좋은 결과를 보여주었다. 둘째, 수업시간을 통해 명시적으로 학습한 형태소적 지식과 인식능력은 한국인 영어학습자들이, 새로운 단어를 마주하였을 때, 보다 더 성공적으로 어휘 뜻을 유추할 수 있었다. 셋째, 비교적 어휘가 풍부한 학생들이 통계적으로 유의미하게 나은 학습효과를 보인 것으로 보아, 형태소를 활용한 어휘학습 방법을 적용하는데 있어서 학습자들의 현재 어휘수준이 중요한 요인임이 밝혀졌다. 이러한 결과는 형태소를 활용한 어휘학습 방법이 외국어 학습자들의 형태학적 민감성을 높여 어휘학습을 도모한다는 이전의 연구들을 뒷받침하며, 수업시간에 명시적으로 학습한 형태학적 지식들이 배운 단어를 기억하고 새로운 단어의 뜻을 유추해 내는 데에 유용한 언어적 자원이 됨을 의미한다.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기