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Title Page
Abstract
Contents
CHAPTER 1: INTRODUCTION 12
CHAPTER 2: THEORETICAL BACKGROUND 15
2.1. The Importance of Literacy Development in Young Learners 16
2.1.1. Phonemic Awareness in Early Literacy 18
2.1.2. The Relationship Between Phonemic Awareness and Phonics 19
2.1.3. Approaches to Early Literacy 20
2.2. Curriculum Framework 21
2.2.1. Framework for Phonemic Awareness Instruction 22
2.2.2. Hybrid of Synthetic, Procedural, and Spiral Approaches 22
2.3. Phonemic Awareness Instruction 24
2.3.1. Phonemic Awareness Continuum 24
2.3.2. Phonemic Awareness Activities 25
CHAPTER 3: NEEDS ANALYSIS & ANALYSIS OF EXISTING CURRICULUA 27
3.1. Needs Analysis 27
3.1.1. Procedure 27
3.1.2. Findings from Teachers 29
3.1.2. Findings from Students 30
3.2. Analysis of Existing Phonemic Awareness Programs 35
3.2.1. Selection of Existing Programs 36
3.2.2. Program Analysis 37
3.2.3. Strengths of Each Program 40
3.2.4. Weaknesses of Each Program 42
3.2.5. Implications of the Program Analysis 43
3.3. Piloting 44
3.3.1. Procedures 44
3.3.2. Pilot Findings 45
CHAPTER 4: CURRICULUM DEVELOPMENT 47
4.1. Overview of Proposed Curriculum 47
4.2. Skills 48
4.2.1. Types of Skills 48
4.2.2. Sequence of Skills and Sounds 54
4.3. Activities 55
4.3.1. Types of Activities 56
4.4. Sounds 63
4.4.1. Principles 64
4.5. Proposed Curriculum 65
4.5.1. Aims 66
4.5.2. Scope and Sequence 67
4.5.3. Lesson Plan 70
CHAPTER 5: CONCLUSION 74
REFERENCE LIST 77
APPENDIX 81
APPENDIX A: Survey Questionnaires 81
APPENDIX B: Sample Lesson Plans 89
APPENDIX C: Teaching Materials 95
APPENDIX D: A-Z Motions 100
국문초록 102
TABLE 1: Aims and Objectives of Existing Programs 38
TABLE 2: Features of Existing Programs 39
TABLE 3: Types of Skills 50
TABLE 4: Types and Sequence of Skills along with Sounds 51
TABLE 5: A-Z Motions to Connect a Sound to an Action 61
TABLE 6: Syllabus Scope and Sequence 68
TABLE 7: Sample Lesson Plan for Rhyme/Alliteration 71
TABLE 8: Sample Lesson Plan for Oral Segmentation 72
TABLE 9: Sample Lesson Plan for Phonemic Manipulation 73
FIGURE 1: The Previous Experience of Learning English Sounds 31
FIGURE 2: Participants' Perceived Importance of Learning Phonemic... 33
FIGURE 3: Participants' Preferences of Phonemic Awareness Skills 34
초록보기 더보기
본 연구는 한국 초등학교 영어 수업에서 활용 가능한 음소인식 교육과정을 개발하기 위해 설계되었다. 본 연구의 목적은 (1) 음소인식 학습의 중요성을 검토하고, (2) 음소인식 교육과정 사용자들의 요구를 조사하며, (3) 기존의 음소인식 프로그램을 분석하여, (4) 음소인식 교육과정을 개발하는 것이다. 결과적으로 본 교육과정은 세 가지 유형의 교수요목(종합적 교수요목, 과정적 교수요목, 나선형 교수요목)이 융합된 형태로 개발되었다. 본 연구는 한국 초등학생들이 정규 영어 수업에서 음소인식을 제대로 배울 필요가 있다는 점에서 출발했다. 초등학교 영어수업에서 음소인식 지도가 이루어질 때 필요한 요소에는 무엇이 있는지 고찰하지 위하여 본 연구는 교사 대상으로 설문과 인터뷰를 실시하고, 학생들에게 설문을 실시하였다. 뿐만 아니라, 현 음소인식 지도 프로그램의 교수요목 및 지도내용을 분석하고, 교육과정 개발에 앞서 파일럿을 진행하였다. 요구 조사와 파일럿 결과 초등학교 교사 및 학생들은 음소인식 지도가 필요하다고 지적했으며, 요구 조사, 기존 교육과정 분석, 파일럿의 일련의 과정을 통해 교육과정 개발에 대한 시사점을 얻을 수 있었다. 본 연구는 궁극적으로 초등학교 영어 수업의 음소인식 지도에 실질적인 도움을 제공할 수 있기를 기대한다.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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