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표제지
목차
제1장 서론 9
제1절 연구배경 9
제2절 연구의 목적 11
제3절 연구방법 및 구성 12
제2장 이론적 배경 14
제1절 공익연계 마케팅(Cause-Related Marketing) 14
1. 공익연계 마케팅의 정의 14
2. 공익연계 마케팅의 효과 15
3. 공익연계 마케팅의 효과에 영향을 미치는 변인들 16
제2절 제품-공익간의 적합성 19
제3절 브랜드 인지도 21
제4절 귀인이론 22
제3장 연구 방법 25
제1절 가설설정 25
1. 제품-공익간 적합성과 제품태도와의 관계 25
2. 제품-공익간 적합성과 브랜드 인지도의 제품태도와의 관계 26
제2절 사전 조사 28
1. 1차 사전조사 28
2. 2차 사전조사 28
3. 3차 사전조사 29
제3절 자극물 조작 30
제4절 조사 방법 33
1. 표본의 선정 및 자료 수집 33
2. 분석방법 33
제5절 실험 변수의 조작적 정의 및 측정 34
1. 제품-공익 적합성 34
2. 브랜드 인지도 35
3. 제품 태도 35
제6절 설문지 구성 36
제4장 연구결과와 가설검정 38
제1절 신뢰도 검정 38
제2절 자극물에 대한 조작검증 40
제3절 연구가설 검증 41
1. 가설1, 1-1 검증결과 41
2. 가설2, 2-1 가설3, 3-1 검증결과 42
3. 검증결과 요약 45
제5장 결론 46
제1절 연구 요약 및 시사점 46
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 47
참고문헌 49
설문지 56
Abstract 76
〈표 3-1〉 적합성 및 인지도에 따른 정수기 제품군 자극물 31
〈표 3-2〉 적합성 및 인지도에 따른 휴지 제품군 자극물 32
〈표 3-3〉 브랜드 인지도 측정 문항 35
〈표 3-4〉 제품태도 측정 문항 36
〈표 3-5〉 설문지 유형 36
〈표 3-6〉 설문지 구성 37
〈표 4-1〉 측정 변수들에 대한 Cronbach's α계수 39
〈표 4-2〉 제품-공익간 적합성 조작검증 40
〈표 4-3〉 제품-공익간 적합성이 미치는 제품 태도 41
〈표 4-4〉 제품-공익간 적합성과 브랜드 인지도에 따른 제품태도 차이 42
〈표 4-5〉 제품-공익간 적합성과 인지도에 따른 제품태도의 평균과 표준편차 43
〈표 4-6〉 검증결과 요약 45
〈그림 4-1〉 제품-공익간 적합성과 브랜드 인지도에 따른 제품태도의 상호작용 효과 44
초록보기 더보기
The study examines the effects of product-cause fit and brand awareness on consumer's product attitude in cause-related marketing (CRM).
The consumer's expectation of companies' social responsibilities has been gradually getting higher as the consumerism has been matured. So, the company has faced with the shift to move forward to the positive social activity such as charity, donation, and sponsorship. In addition, the company which does make a success needs to reach goals not only to maximize profits but also to make justices of social cultural boundaries.
The study takes the product-cause fit as a variable to examine consistency which has been commonly dealt in CRM. Since study on the CRM does research, the product-cause fit strategically plays an important role. Based on the previous studies, this study assumes that the effects of CRM would be more positive if the product-cause fit is high rather than low.
In addition, the study makes the assumption that if the brand awareness, carry out CRM, is low, higher product-cause fit has an more effect on consumer's product attitude.
The verified results conclude that the product cause fit does directly not affect consumer's product attitude that have carried out CRM on the contrary to the previous studies.
Next, when the brand awareness is low, high product-cause fit is more effective in consumer's product attitude that have carried out CRM rather than the low product-cause fit. However, when the brand awareness is high, the product-cause fit does not seriously affect consumer's product attitude compared with the lower brand awareness.
These activities can be used as a successful marketing strategy to maximize the effect of CRM.
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