생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 7
1. 연구의 의의 7
2. 연구문제 11
II. 이론적 배경 12
1. 자폐성 장애학생의 수세기 능력 12
2. 자폐성 장애학생의 수업참여행동 15
3. 스마트러닝의 효과 18
III. 연구방법 26
1. 연구 대상 26
2. 연구도구 28
1) 스마트 학습용 앱 28
2) 수업참여행동 29
3) 평가도구 29
3. 연구절차 30
1) 실험 기간 및 장소 30
2) 실험 설계 31
3) 실험 절차 31
4. 자료처리 33
5. 중재충실도 34
6. 사회적 타당도 35
IV. 연구결과 36
1. 수세기 능력에 미치는 효과 36
1) 수세기 능력에 미치는 효과 36
2) 수세기 유지에 미치는 효과 39
2. 수업참여 행동에 미치는 효과 40
1) 수업참여행동에 미치는 효과 40
2) 수업참여행동의 유지에 미치는 효과 43
V. 논의 및 제언 44
1. 논의 44
2. 제언 47
참고문헌 49
Abstract 54
부록 56
〈부록 1〉 연구대상자 신청서 57
〈부록 2〉 학부모 동의서 58
〈부록 3〉 진전도 평가문제 59
〈부록 4〉 일반화 평가문제 61
〈부록 5〉 수업참여행동 관찰 기록지 63
〈부록 6〉 중재 충실도 체크 리스트 64
〈부록 7〉 사회적 타당도 체크 리스트 65
〈표 III-1〉 연구대상자 특성 27
〈표 III-2〉 수세기 검사도구의 앱 프로그램 구성표 29
〈표 III-3〉 검사도구의 측정내용 30
〈표 III-4〉 중재 프로그램 내용 32
〈표 IV-1〉 대상 학생별 수세기 능력 점수의 평균 및 범위 36
〈표 IV-2〉 대상 학생별 수업참여행동비율의 평균 및 범위 40
그림 IV-1. 수세기 점수 변화 37
그림 IV-2. 수업참여행동의 점수 변화 41
초록보기 더보기
The purpose of this study was to investigate the effects of a counting program using smart application on counting competence and academic engagement behaviors of elementary school students with audism spectrum disorders.
Multiple probe design across behaviors was used. The subjects of this study were 3 male elementary school students with autism spectrum disorders. The intervention program was composed of a baseline phase, a intervention phase, and a maintenance phase. The independent variable, a counting program using smart application, included the strategies such as visual cues, self-monitoring, self-escluation, time delay, and least prompt procedures. The dependent variables were counting competence and academic engagement behaviors.
The results of the study were as follows. Fisrt, A counting program using smat application had posive effects on improving the counting competence of elementary school students with autism spectrum disorders. The couning competence of elementary school students with autism spectrum disorders was maintained two weeks after the discontinuation of the intervention. Second, a counting program using smart application had positive effects on improving the academic engagement behaviors of elementary school students with autism spectrum disorders. The academic engagement behaviors of elementary school students with autism spectrum desorders were maintained two weeks after the discontinuation of the intervention.
The limitations of this study and suggestions for future studies and implications for special education settings were discussed.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요