본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 8

II. 본론 10

1. 브람스 피아노 음악의 특징 10

1) 작곡기법의 특징 10

2) 시기별 특징 14

2. 〈Klavierstücke Op.118〉 악곡분석 19

1) Intermezzo 21

2) Intermezzo 27

3) Ballade 35

4) Intermezzo 41

5) Romanze 49

6) Intermezzo 58

III. 결론 67

참고문헌 69

ABSTRACT 71

표목차

〈표 1〉 브람스의 초기 피아노 독주곡 16

〈표 2〉 브람스의 중기 피아노 독주곡 17

〈표 3〉 브람스의 후기 피아노 독주곡 19

〈표 4〉 Klavierstücke Op.118의 전체적 구조 21

〈표 5〉 Klavierstücke Op.118 No.1의 형식구조 22

〈표 6〉 Klavierstücke Op.118 No.2의 형식구조 27

〈표 7〉 Klavierstücke Op.118 No.3의 형식구조 36

〈표 8〉 Klavierstücke Op.118 No.4의 형식구조 42

〈표 9〉 Klavierstücke Op.118 No.5의 형식구조 50

〈표 10〉 Klavierstücke Op.118 No.6의 형식구조 58

악보목차

〈악보 1〉 No.1 Intermezzo, 주제 선율의 동기 22

〈악보 2〉 No.1 Intermezzo, 1-7마디 23

〈악보 3〉 No.1 Intermezzo, 8-11 마디 23

〈악보 4〉 No.1 Intermezzo, 9-22마디 25

〈악보 5〉 No.1 Intermezzo, 30-41마디 26

〈악보 6〉 No.2 Intermezzo, 주제 선율 a와 b 28

〈악보 7〉 No.2 Intermezzo, 1-10마디 29

〈악보 8〉 No.2 Intermezzo, 11-15마디 29

〈악보 9〉 No.2 Intermezzo, 16-26마디 30

〈악보 10〉 No.2 Intermezzo, 21-32마디 31

〈악보 11〉 No.2 Intermezzo, 27-37마디 32

〈악보 12〉 No.2 Intermezzo, 49-56마디 33

〈악보 13〉 No.2 Intermezzo, 57-67마디 34

〈악보 14〉 No.2 Intermezzo, 77-86마디 35

〈악보 15〉 No.3 Ballade, 주제 선율 a와 b 36

〈악보 16〉 No.3 Ballade, 1-9마디 37

〈악보 17〉 No.3 Ballade, 10-24마디 38

〈악보 18〉 No.3 Ballade, 36-40마디 39

〈악보 19〉 No.3 Ballade, 41-45마디 40

〈악보 20〉 No.3 Ballade, 51-56마디 40

〈악보 21〉 No.3 Ballade, 112-117마디 41

〈악보 22〉 No.4 Intermezzo, 주제 선율 a와 b 42

〈악보 23〉 No.4 Intermezzo, 1-13마디 43

〈악보 24〉 No.4 Intermezzo, 14-37마디 44

〈악보 25〉 No.4 Intermezzo, 45-53마디 45

〈악보 26〉 No.4 Intermezzo, 45-71마디 46

〈악보 27〉 No.4 Intermezzo, 90-97마디 47

〈악보 28〉 No.4 Intermezzo, 1-7마디 47

〈악보 29〉 No.4 Intermezzo, 98-104마디 48

〈악보 30〉 No.4 Intermezzo, 125-133마디 48

〈악보 31〉 No.5 Romanze, A부분의 주제 선율 a와 b 50

〈악보 32〉 No.5 Romanze, 1-4마디 51

〈악보 33〉 No.5 Romanze, 4-7마디 51

〈악보 34〉 No.5 Romanze, 8-13마디 52

〈악보 35〉 No.5 Romanze, 14-16마디 52

〈악보 36〉 No.5 Romanze, B부분의 주제 선율 a와 b 53

〈악보 37〉 No.5 Romanze, 17-19마디 53

〈악보 38〉 No.5 Romanze, 20-23마디 54

〈악보 39〉 No.5 Romanze, 24-26마디 54

〈악보 40〉 No.5 Romanze, 30-32마디 55

〈악보 41〉 No.5 Romanze, 33-36마디 55

〈악보 42〉 No.5 Romanze, 37-40마디 56

〈악보 43〉 No.5 Romanze, 41-43마디 56

〈악보 44〉 No.5 Romanze, 44-48마디 57

〈악보 45〉 No.5 Romanze, 54-57마디 57

〈악보 46〉 No.6 Intermezzo, A부분의 주제 선율 a와 b 59

〈악보 47〉 No.6 Intermezzo, 1-6마디 60

〈악보 48〉 No.6 Intermezzo, 7-18마디 61

〈악보 49〉 No.6 Intermezzo, 19-24마디 62

〈악보 50〉 No.6 Intermezzo, 35-40마디 62

〈악보 51〉 No.6 Intermezzo, B부분의 주제 선율 a와 b와 c 63

〈악보 52〉 No.6 Intermezzo, 41-44마디 63

〈악보 53〉 No.6 Intermezzo, 45-50마디 63

〈악보 54〉 No.6 Intermezzo, 49-53마디 64

〈악보 55〉 No.6 Intermezzo, 66-69마디 65

〈악보 56〉 No.6 Intermezzo, 74-86마디 66

초록보기

 Johannes Brahms(1833-1897), who was born in Germany, the typical 19th century post-romanticist composer who set aside the program music which was in trend at the time and developed his own independent world of music by combining the classic with the romantic style.

However, the Romanticism was not only the feature in its art, but also in the arts of Baroque and Classicism periods which reflect the emotional expressions.

Meanwhile, Piano became the instrumentality of the emotional expression by instrumental function development in 19th century.

His piano Character pieces at his piece of the closing period. Brahms put the Romanticism emotion into music on the basis of Romanticism's emotion.

Entered the Romantic period pursuing subjective emotion and idea, Character piece has short music scale but it's good to express composer's subjective and extempore feeling in detailed. That's the reason why many composers loved this genre. Brahms also left Character piece named "Klavierstücke", which reflected is intrinsic lyricism.

〈Klavierstücke Op.118〉 was composed in 1893 and is comprised of 6 piece including 4 Intermezzo, Ballade and Romanze. Brahms expressed the inner feelings strongly through short and simple expressions.

Brahms made it that Romantic elements married to his own grammar, and besides he predicted 20th century music's appearance.

Finally, his Klavierstücke plays a huge role in music history as the music starting from Classicism, passing through 19th century and going to 20th century. In this study, we are going to explore the meaning and message of Brahms's music as a neoclassicist through his piano works.