본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 7

1.1. 연구의 필요성과 목적 7

1.2. 선행 연구 11

1.3. 연구의 범위와 방법 16

II. 띄어쓰기 원리와 교육의 필요성 18

2.1. 띄어쓰기의 원리 21

2.2. 단어와 접사 26

III. 띄어쓰기 실태와 인식 조사 37

3.1. 띄어쓰기 실태 조사 37

3.1.1. 중학교 띄어쓰기 실태 조사 (1차) 40

3.1.2. 중학교 띄어쓰기 실태 조사 (2차) 47

3.1.3. 중학교 띄어쓰기 실태 조사 (3차) 54

3.2. 띄어쓰기 인식 조사 71

3.2.1. 중학교 8학년의 띄어쓰기 인식 조사 72

3.2.2. 중학교 국어 교사의 띄어쓰기 인식 조사 82

IV. 띄어쓰기 실태 조사 분석과 개선 방안 97

4.1. 띄어쓰기 실태 및 인식 조사 분석 97

4.2. 개선 방안 105

V. 결론 115

참고문헌 119

Abstract 123

표목차

〈표 1〉 중학교 띄어쓰기 실태 조사 (1차) 41

〈표 2〉 중학교 띄어쓰기 실태 조사 (2차) 47

〈표 3〉 중학교 띄어쓰기 실태 조사 오류 빈도가 높은↑ 항목 (1차)[이미지참조] 50

〈표 4〉 중학교 띄어쓰기 실태 조사 오류 빈도가 높은↑ 항목 (2차)[이미지참조] 50

〈표 5〉 중학교 띄어쓰기 실태 조사 (3차) 55

〈표 6〉 중학교 8학년의 띄어쓰기 인식 조사 72

〈표 7〉 중학교 국어 교사의 띄어쓰기 인식 조사 82

글상자목차

〈글상자 1〉 한글 맞춤법 제2항, 제41항 관련 내용 22

〈글상자 2〉 관형사와 접두사의 구별 27

〈글상자 3〉 헷갈리는 관형사와 접두사 - 주의해야 할 관형사 28

〈글상자 4〉 헷갈리는 관형사와 접두사 - 주의해야 할 접두사 29

〈글상자 5〉 의존명사와 접미사의 구별 31

〈글상자 6〉 의존명사의 같은 표현, 다른 띄어쓰기 32

〈글상자 7〉 의존명사의 같은 표현, 다른 띄어쓰기 33

〈글상자 8〉 수 표현 띄어쓰기 33

〈글상자 9〉 헷갈리는 의존 명사와 접미사 - 주의해야 할 의존명사 33

〈글상자 10〉 주의해야 할 접미사 - 구와 결합하는 접미사 34

〈글상자 11〉 주의해야 할 접미사 - 서술성 어근에 결합하는 용언화 접미사 35

〈글상자 12〉 7.8.9학년의 맞춤법 단원명 38

초록보기

People who learn spacing words and want to use it properly in their language life are required to better understand the system and structure of Korean orthography. For this, schools should be where leaners are taught about how to space words and use it accurately in life. By the way, current teachers say that they have lots of difficulties in teaching students to have an accurate knowledge of how to space words. Therefore, the purpose of this study was to provide alternatives to remove those difficulties and improve learners' skills of spacing words.

For this purpose, the study conducted a questionnaire survey of some current Korean language teachers and 2nd-grade middle school students in order to know their perceptions of spacing words and analyze errors in their responses to items included in that questionnaire. And then, the study reviewed prior researches on the current state of teaching and learning spacing words in Korean language education and compared them with the results of the above survey.

Through these moves, this study could provide the following two alternatives that help make more efficient and effective the teaching and learning of spacing words in Korean language education at the middle school.

First, it is needed to implement training programs in organized manners which allow Korean language teachers to make themselves more theoretically specialized and more practically knowledgeable about Korean language grammars including the rules of word-spacing. Second, supports from the state should be given to developing auxiliary texts for Korean language learners in accordance with different steps and levels of spacing words and teacher instructions and assessment guidelines for each of the steps and levels.

The implementation of the alternatives provided here is expected to have some effects such as solving chronic problems with spacing words, making learners able to space words accurately and use the meanings of Korean words properly in life with specialized and well-organized word-spacing manuals for each grade and word-spacing level of students and allowing Korean language teachers to educate difficult and complicated grammatic rules of that language accurately.