본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
협동학습이 영어 어휘학습능력 향상에 미치는 영향에 관한 연구 = A study of improving the ability to learn English vocabulary through the cooperative learning / 황정연 인기도
발행사항
서울 : 국민대학교 교육대학원, 2017.8
청구기호
TM 420.7 -17-320
형태사항
62 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201746407
주기사항
학위논문(석사) -- 국민대학교 교육대학원, 영어교육전공, 2017.8. 지도교수: 박영배
원문

목차보기더보기

표제지

목차

I. 서론 9

1.1. 연구의 계획 9

1.2. 연구의 필요성 및 목적 10

1.3. 연구의 내용 및 방법 11

II. 문헌 조사 13

2.1. 협동학습 13

2.1.1. 협동학습 개념 및 특징 13

2.1.2. 협동학습 모형 15

2.1.3. 성취과제분담(STAD) 모형 16

2.2. 어휘학습 17

2.2.1. 어휘의 개념 18

2.2.2. 어휘능력의 정의 및 구성요소 19

2.3. 선행 연구 고찰 20

III. 연구 방법 및 절차 24

3.1. 연구 대상 24

3.2. 연구 가설 25

3.3. 연구의 기간 및 절차 25

3.4. 수업 과정 26

3.5. 검사 도구 28

IV. 연구 결과 및 분석 31

4.1. 설문지 분석 31

4.1.1. 신뢰도 검사 31

4.1.2. 집단 간 동질성 t검정 32

4.1.3. 영역별 동질성 t검정 32

4.1.4. 사전·사후 설문조사 결과비교 33

4.2. 사전 사후 평가 및 분석 37

4.2.1. 동질성 검사 37

4.2.2. 집단 간 사전·사후 평가 결과 분석 39

V. 결론 47

참고문헌 51

ABSTRACT 55

부록 57

〈표 1〉 실험대상의 구성 25

〈표 2〉 연구 기간 및 절차 26

〈표 3〉 수업 과정 비교 (전체학습/ 협동학습) 28

〈표 4〉 PELT kids의 문제 유형과 수 29

〈표 5〉 어휘 학습 활동 유형 30

〈표 6〉 설문지 영역별 신뢰도 분석 결과 31

〈표 7〉 사전설문 동질성 t-검증 32

〈표 8〉 사전 집단 간 흥미도에 대한 t검정 결과 33

〈표 9〉 사전 집단 간 자신감에 대한 t검정 결과 33

〈표 10〉 흥미영역 사전·사후 평균 34

〈표 11〉 흥미에 대한 t검정 결과 35

〈표 12〉 자신감 영역 사전·사후 평균 35

〈표 13〉 자신감에 대한 t검정 결과 37

〈표 14〉 사전평가 동질성 t-검증 38

〈표 15〉 음소 구별하기 영역 사전 동질성 검사 38

〈표 16〉 그림-단어 연결하기 영역 사전 동질성 검사 39

〈표 17〉 단어 배열하여 문장 만들기 영역 사전 동질성 검사 39

〈표 18〉 음소 구별하기 영역 사전·사후평가 결과 40

〈표 19〉 음소 구별하기 영역에 대한 t검정 결과 42

〈표 20〉 그림-단어 연결하기 영역 사전·사후평가 결과 42

〈표 21〉 그림-단어 연결하기 영역에 대한 t검정 결과 44

〈표 22〉 단어 배열하여 문장 만들기 영역 사전·사후평가 결과 44

〈표 23〉 단어 배열하여 문장 만들기 영역에 대한 t검정 결과 46

〈도표 1〉 성취과제분담(STAD) 협동학습 절차 17

〈도표 2〉 흥미영역 설문 도표 34

〈도표 3〉 자신감 영역 설문 도표 36

〈도표 4〉 음소 구별하기 영역 사전·사후평가 결과 41

〈도표 5〉 그림-단어 연결하기 영역 사전·사후평가 결과 도표 43

〈도표 6〉 단어 배열하여 문장 만들기 영역 사전·사후평가 결과 도표 45

초록보기 더보기

 The best way to learn and teach a language is through social interactions, which allow students to work toward a clear goal, share information and opinions, negotiate meaning, get the teacher's help in comprehending input, and receive feedback on their language production. Cooperative learning provides environment that students can get more chances to interact each other in the class.

The purpose of this study is to examine the effect of cooperative learning on English vocabulary improvement and attitudes. Especially, this study was designed to elementary school students who can be the center of learning. This study was performed by an experimental research method.

This study is composed of 5 chapters as follows.

Chapter 1. Introduction examined the necessity and purpose of applying cooperative learning in English class, especially for elementary school students.

Chapter 2. Theoretical background reviewed the concept and researches of preceding studies.

Chapter 3. Research method and procedure examined planning of experiments and methods and procedures of actual classes.

Chapter 4. Result of experiment and analysis presented method in the actual class and reviewed them.

Chapter 5. The purpose and findings of this study were reviewed and the opinion of researcher was presented.

The hypotheses to be tested in this study were as follows. First, the cooperative learning group will have more positive attitudes which are related to interest and confidence than the traditional learning (lecture method instruction) group.Second, vocabulary will be improved more in the cooperative learning group than traditional learning group.

As for the objects of the study, two classes with similar proficiency levels were chosen by a pre-test. Targeting 2 groups of 32 who are first or second grade elementary school students, experiment group and control group was composed. The experiment group used cooperative learning based on vocabulary learning while control group followed the traditional teaching method which is teacher leads the class. This study proceeded for about 10 weeks with 8 sessions of classes.

Conclusions drawn from this study are as follows.

First, cooperative learning was helpful to raise learners' interest and confidence of English learning attitudes.

Second, cooperative learning was more effective than traditional learning on English vocabulary for elementary school students.(in recognizing phonemic pair task, picture cued task, and ordering task parts)

In short, cooperative learning is effective in both cognitive and affective sides on an English vocabulary learning.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기