생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 9
1.1. 연구의 계획 9
1.2. 연구의 필요성 및 목적 10
1.3. 연구의 내용 및 방법 11
II. 문헌 조사 13
2.1. 협동학습 13
2.1.1. 협동학습 개념 및 특징 13
2.1.2. 협동학습 모형 15
2.1.3. 성취과제분담(STAD) 모형 16
2.2. 어휘학습 17
2.2.1. 어휘의 개념 18
2.2.2. 어휘능력의 정의 및 구성요소 19
2.3. 선행 연구 고찰 20
III. 연구 방법 및 절차 24
3.1. 연구 대상 24
3.2. 연구 가설 25
3.3. 연구의 기간 및 절차 25
3.4. 수업 과정 26
3.5. 검사 도구 28
IV. 연구 결과 및 분석 31
4.1. 설문지 분석 31
4.1.1. 신뢰도 검사 31
4.1.2. 집단 간 동질성 t검정 32
4.1.3. 영역별 동질성 t검정 32
4.1.4. 사전·사후 설문조사 결과비교 33
4.2. 사전 사후 평가 및 분석 37
4.2.1. 동질성 검사 37
4.2.2. 집단 간 사전·사후 평가 결과 분석 39
V. 결론 47
참고문헌 51
ABSTRACT 55
부록 57
〈표 1〉 실험대상의 구성 25
〈표 2〉 연구 기간 및 절차 26
〈표 3〉 수업 과정 비교 (전체학습/ 협동학습) 28
〈표 4〉 PELT kids의 문제 유형과 수 29
〈표 5〉 어휘 학습 활동 유형 30
〈표 6〉 설문지 영역별 신뢰도 분석 결과 31
〈표 7〉 사전설문 동질성 t-검증 32
〈표 8〉 사전 집단 간 흥미도에 대한 t검정 결과 33
〈표 9〉 사전 집단 간 자신감에 대한 t검정 결과 33
〈표 10〉 흥미영역 사전·사후 평균 34
〈표 11〉 흥미에 대한 t검정 결과 35
〈표 12〉 자신감 영역 사전·사후 평균 35
〈표 13〉 자신감에 대한 t검정 결과 37
〈표 14〉 사전평가 동질성 t-검증 38
〈표 15〉 음소 구별하기 영역 사전 동질성 검사 38
〈표 16〉 그림-단어 연결하기 영역 사전 동질성 검사 39
〈표 17〉 단어 배열하여 문장 만들기 영역 사전 동질성 검사 39
〈표 18〉 음소 구별하기 영역 사전·사후평가 결과 40
〈표 19〉 음소 구별하기 영역에 대한 t검정 결과 42
〈표 20〉 그림-단어 연결하기 영역 사전·사후평가 결과 42
〈표 21〉 그림-단어 연결하기 영역에 대한 t검정 결과 44
〈표 22〉 단어 배열하여 문장 만들기 영역 사전·사후평가 결과 44
〈표 23〉 단어 배열하여 문장 만들기 영역에 대한 t검정 결과 46
〈도표 1〉 성취과제분담(STAD) 협동학습 절차 17
〈도표 2〉 흥미영역 설문 도표 34
〈도표 3〉 자신감 영역 설문 도표 36
〈도표 4〉 음소 구별하기 영역 사전·사후평가 결과 41
〈도표 5〉 그림-단어 연결하기 영역 사전·사후평가 결과 도표 43
〈도표 6〉 단어 배열하여 문장 만들기 영역 사전·사후평가 결과 도표 45
초록보기 더보기
The best way to learn and teach a language is through social interactions, which allow students to work toward a clear goal, share information and opinions, negotiate meaning, get the teacher's help in comprehending input, and receive feedback on their language production. Cooperative learning provides environment that students can get more chances to interact each other in the class.
The purpose of this study is to examine the effect of cooperative learning on English vocabulary improvement and attitudes. Especially, this study was designed to elementary school students who can be the center of learning. This study was performed by an experimental research method.
This study is composed of 5 chapters as follows.
Chapter 1. Introduction examined the necessity and purpose of applying cooperative learning in English class, especially for elementary school students.
Chapter 2. Theoretical background reviewed the concept and researches of preceding studies.
Chapter 3. Research method and procedure examined planning of experiments and methods and procedures of actual classes.
Chapter 4. Result of experiment and analysis presented method in the actual class and reviewed them.
Chapter 5. The purpose and findings of this study were reviewed and the opinion of researcher was presented.
The hypotheses to be tested in this study were as follows. First, the cooperative learning group will have more positive attitudes which are related to interest and confidence than the traditional learning (lecture method instruction) group.Second, vocabulary will be improved more in the cooperative learning group than traditional learning group.
As for the objects of the study, two classes with similar proficiency levels were chosen by a pre-test. Targeting 2 groups of 32 who are first or second grade elementary school students, experiment group and control group was composed. The experiment group used cooperative learning based on vocabulary learning while control group followed the traditional teaching method which is teacher leads the class. This study proceeded for about 10 weeks with 8 sessions of classes.
Conclusions drawn from this study are as follows.
First, cooperative learning was helpful to raise learners' interest and confidence of English learning attitudes.
Second, cooperative learning was more effective than traditional learning on English vocabulary for elementary school students.(in recognizing phonemic pair task, picture cued task, and ordering task parts)
In short, cooperative learning is effective in both cognitive and affective sides on an English vocabulary learning.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요