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논문명/저자명
스포츠토토 소비자의 동기에 따른 열정과 구매의도 = Passion and purchase intention according to the motive consumers of sports toto / 문상호 인기도
발행사항
서울 : 한국외국어대학교 대학원, 2017.8
청구기호
TM 658 -17-942
형태사항
iv, 87 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201749607
주기사항
학위논문(석사) -- 한국외국어대학교 대학원, 경영학과, 2017.8. 지도교수: 채명수
원문

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표제지

목차

제1장 서론 8

제1절 연구배경 및 연구목적 8

제2절 연구의 내용 및 구성 12

제2장 이론적 배경 14

제1절 스포츠토토 14

1. 스포츠토토 정의 14

2. 스포츠토토 산업 14

3. 한국의 스포츠토토 15

4. 한국 스포츠토토 유통현황 19

5. 스포츠토토에 관한 연구 22

제2절 자기결정이론(self-determination theory)에 따른 동기 25

1. 자기결정이론 25

2. 스포츠토토 동기에 관한 연구 33

제3절 스포츠토토 열정 38

제4절 스포츠토토 구매의도 43

제3장 연구 모형 및 가설 설정 46

제1절 연구모형 설계 46

제2절 연구가설 설정 47

1. 스포츠토토 동기와 열정의 관계 47

2. 스포츠토토 열정과 구매의도의 관계 50

제3절 연구방법 53

1. 표본설계 및 자료수집 53

2. 변수의 조작적 정의 55

제4장 실증분석 58

1. 응답자의 인구통계학적 특성 58

2. 측정항목 및 구성개념 평가 62

1) 탐색적 요인분석 62

2) 확인적 요인분석 65

3. 연구 모형 및 가설 검증 67

1) 모형의 적합성 평가 67

2) 연구가설 검증 68

제5장 결론 및 제언 71

참고문헌 76

설문지 83

ABSTRACT 93

〈표 1〉 각 스포츠토토 매출액 평균 17

〈표 2〉 스포츠토토 사회공헌기금 및 증감비율 18

〈표 3〉 스포츠토토 수익금 배분현황 18

〈표 4〉 스포츠토토에 관한 선행연구 23

〈표 5〉 스포츠토토에 관한 선행연구-2 24

〈표 6〉 자기결정이론에 관한 선행 연구 32

〈표 7〉 동기 및 스포츠토토 동기에 관한 선행 연구 37

〈표 8〉 열정 및 스포츠토토 열정에 관한 선행 연구 41

〈표 9〉 강박적 및 조화적 열정에 관한 선행연구 42

〈표 10〉 구매의도 및 스포츠토토 구매의도에 관한 선행연구 45

〈표 11〉 내재적 동기와 열정과의 관계 49

〈표 12〉 외재적 동기와 열정과의 관계 50

〈표 13〉 열정과 구매의도와의 관계 52

〈표 14〉 조사 설계 54

〈표 15〉 설문지의 구성 57

〈표 16〉 응답자의 인구통계학적 특성 59

〈표 17〉 응답자의 스포츠토토 이용실태 61

〈표 18〉 신뢰성 분석 63

〈표 19〉 탐색적 요인분석 63

〈표 20〉 확인적 요인분석 65

〈표 21〉 상관관계 분석 및 평균분산추출(AVE) 67

〈표 22〉 모형의 적합성 판단지수 67

〈표 23〉 가설 검증결과 70

〈그림 1〉 스포츠토토 유통경로 도식화 19

〈그림 2〉 스포츠토토 온라인 매출액 추세 21

〈그림 3〉 스포츠토토 오프라인 매출액 추세 21

〈그림 4〉 연구모형 47

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 Today's hobbies and recreation styles vary from day to day due to changes in income levels and globalization. At the same time, changes are being made to the extent and content that one can enjoy with everyday life. People enjoy various hobbies such as sports, art, leisure, and have a lot of interest in Sports Toto, which is a kind of sports culture. Sports Toto, also known as Sports betting is a sports leisure game that pays the penalty to predict the outcome of the sport, such as baseball, soccer, basketball, volleyball. Despite the public interest in Sports Toto, the negative views of the speculative have also been discussed. Unlike Europe or the United States, the domestic view does not regard speculative culture as a recreational level. Therefore, based on the assumption that it can become addictive, there is no doubt that negative perceptions and biases can occur. Therefore, consumers increase their satisfaction with the purchase of Sports Toto consumers and consumers. To establish Sports Toto as a wholesome sports leisure culture, First of all, research needs to be done to motivate consumers who play sports Toto. This study seeks to determine the importance of major factors that can determine the purchase intent of Sports Toto consumers as leisure activities. For this purpose, we're going to focus on the theory of self-determination, The purpose of the Chapter is to determine the relationship between consumers purchase intent by applying the concept of gambling motive and passion. This means that this is the motivation for Sports Toto's intrinsic motivation (fulfillment, motivation, curiosity, desire), Identify how Extrinsic motivation (socialization, daily escape, economic motivation, recognition) will influence the intention of buying Sports Toto tickets through harmonized enthusiasm and obsessive compulsive zeal. Thus, the aim of the cultural development is to understand the behavior of consumers in sports Toto culture and to contribute to the development and behavioral theory of the sports Toto culture by recognizing the diversity of leisure activities. In this study, we conducted a survey of Sports Toto consumers. consumers played the game for people who played a game of betting on gambling games(horse racing, casinos, bicycle race, toto, online betting games). Sports Toto consumers reduce their excessive betting or speculative spirit. It will continue to develop education(gambling addiction, etc.) and promotional activities to enjoy games in the leisure time. As a leisure activity, it was intended to serve as a legal and wholesome culture, not to mention the evolution of sports Toto consumers, and to the advancement of Korean sports Toto, which is not illegal in Korea's sports toto.

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