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표제지
목차
I. 서론 9
1. 문제 제기 및 연구 목적 9
1) 문제 제기 9
2) 연구목적 10
2. 연구 구성 및 방법 12
1) 연구 구성 12
2) 연구 방법 14
II. 이론적 배경 15
1. 향토음식 15
1) 향토음식의 개념 15
2) 향토음식의 특징 및 종류 16
2. 음식관광 18
1) 음식관광의 개념 18
2) 음식관광의 특징 21
3) 음식관광객의 범위 23
4) 음식관광이 지역경제에 미치는 영향 25
3. 음식관광 동향 26
1) 국내음식관광 동향 26
2) 세계음식관광 동향 28
4. 외식소비행동 30
1) 소비행동의 개념 30
2) 소비자(관광객)의 외식행동 특성 32
3) 외식소비행동에 관한 선행연구 33
5. 목표지향적 행동모형 35
1) 합리적 행동이론 35
2) 계획행동이론 35
3) 목표지향적 행동모형 36
4) 목표지향적 행동모형에 관한 선행연구 39
5) 목표지향적 행동모형의 변수 간 관계 41
III. 연구 설계 47
1. 연구 모형 및 가설 47
1) 연구 모형 47
2) 가설 설정 48
3) 변수의 조작적 정의 49
4) 설문지 구성 53
2. 실증분석의 조사 설계 55
1) 표본 선정 및 자료수집 55
2) 분석방법 55
IV. 실증분석 56
1. 기초통계분석 56
1) 응답자들의 인구 통계적 특성 56
2) 음식관광과 관련된 일반적인 특성 58
2. 타당도 및 신뢰도 분석 60
1) 확인적 요인의 주요 적합도 60
2) 개념 확인적 요인별 지수 및 변수 간 상관관계 61
3. 가설 검증 및 결과 해석 66
1) 모형의 적합도 분석 66
2) 가설 검증 66
4. 추가분석(요인 간 평균비교분석) 71
1) 성별과 요인별 t-test 분석 결과 71
2) 학력별 요인 간의 분산분석 71
3) 직업형태와 요인 간 분산분석 72
4) 월평균 소득별 요인간의 분산분석 73
V. 결론 및 시사점 76
1. 분석결과의 요약 76
1) 기초통계결과 76
2) 성별과 요인별 t-test 분석결과 77
3) 가설 검증의 결과 77
4) 요인 간 평균비교분석 결과 79
2. 시사점 81
1) 학문적 시사점 81
2) 실무적 시사점 82
3. 연구의 한계 및 향후 연구 과제 84
참고문헌 85
Abstract 93
부록 : 설문지 95
〈표II-1〉 전통음식과 향토음식의 정의 16
〈표II-2〉 국내 향토음식의 특징 17
〈표II-3〉 음식관광 정의 및 범위 20
〈표III-1〉 변수의 조작적 정의 49
〈표III-2〉 설문지 구성 54
〈표IV-1〉 응답자의 인구 통계적 특성 57
〈표IV-2〉 음식관광관련 일반적 특성 59
〈표IV-3〉 주요 적합도 지수 63
〈표IV-4〉 타당도 판단 지수 63
〈표IV-5〉 구성 개념별 확인적 요인분석 64
〈표IV-6〉 변수간 상관관계 65
〈표IV-7〉 연구가설의 검정 70
〈표IV-8〉 성별과 요인간의 독립표본 t-test분석 74
〈표IV-9〉 인구통계학적 요인에 따른 변수의 평균비교 75
[그림 I-1] 연구 진행과정 13
[그림 II-1] 음식관광의 다면성 21
[그림 II-2] 음식관광의 범위 23
[그림 II-3] 음식산업과 관광산업의 상생관계 26
[그림 II-4] 방한기간 중 외래관광객 참여활동 27
[그림 II-5] UNWTO 회원사들의 음식관광 마케팅 활동 28
[그림 II-6] 음식관광상품 콘텐츠의 중요성 29
[그림 II-7] 구매의 사결정과정 단계 34
[그림 III-1] 연구모형 48
[그림 IV-1] 경로분석 결과 70
초록보기 더보기
Among the cultural tourism resources that can represent the local culture, one of the most easily accessible for tourist is food as a local lifestyle, and food is an essential element in shaping the cultural experience of tourists. Food tourism is one of the special types of tourist tourism, and it is one of the important factors that provide opportunities for experiencing food culture. In South Korea, surveys on food tourism markets have been performed locally, and there is a lack of basic data on policy development related to activate food tourism industry.
The purpose of this study is to conceptualize the theoretical contents related to domestic and foreign food tourism to revitalize food tourism using local food resources. In order to establish the hypotheses and to examine the precedent research and to establish the concept of each factor and to examine the relation between them. A total of 337 valid questionnaires were collected and analyzed using the statistical programs SPSS 21.0 and AMOSS 21.0, The validity of the measurement variables and study model was examined and the influence relationship between the independent variable and the dependent variable was examined. In addition, the control effect of the demographic variables was examined in the study of the behavioral intention of the food tourism.
As a result of analysis, it was found that attitude, subjective norm, positive anticipatory emotion and negative anticipatory emotion were influenced on the aspiration for the negative visitor through the extended goal-oriented behavioral theory. And that the satisfaction of food tourism affects the behavioral intention to return to food tourism in the future. The results of this study show that aspiration plays a major synchronous factor in the purchase intention of the actual food tourism, and the marketing strategy considering the attitude affecting aspiration, subjective norm, positive anticipatory emotion, and negative anticipatory emotion. It is important to establish a strategy to heighten aspirations. This desire is an important factor that affects the satisfaction of food tourism, and it can be said that the development of food tourism product, quality control and program operation capability are important in order to increase satisfaction. If you feel satisfied after food sightseeing, it is important to set up a strategy to enhance the linkage between local brands and special products as a differentiated food tourism product by providing experiential programs and services tailored to your expectations for food tourists. For the future study, we can try to apply a variety of conceptual models for goal-oriented behavioral models and to study the consumption behavior of food tourism in other regions.
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