본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
공감증진프로그램이 간호대학생의 공감인식, 대인관계 및 의사소통에 미치는 효과 / 권경은 인기도
발행사항
경산 : 대구가톨릭대학교 대학원, 2017.8
청구기호
TD 610.73 -17-765
형태사항
v, 76 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201755044
주기사항
학위논문(박사) -- 대구가톨릭대학교 대학원, 간호학과, 2017.8. 지도교수: 유명숙
원문

목차보기더보기

표제지

목차

Abstract 8

I. 서론 9

1. 연구의 필요성 9

2. 연구목적 11

3. 연구가설 11

4. 용어의 정의 12

II. 문헌고찰 14

1. 간호대학생의 공감인식, 대인관계 및 의사소통 14

1) 공감인식 14

2) 대인관계 16

3) 의사소통 17

2. 공감증진프로그램 18

3. 연구의 이론적 기틀 19

III. 연구방법 22

1. 연구설계 22

2. 연구대상 및 표집방법 22

3. 윤리적 고려 23

4. 연구도구 24

1) 공감인식 24

2) 대인관계 25

3) 의사소통 25

4) 공감증진프로그램 26

5. 연구진행 절차 30

1) 예비연구 30

2) 연구보조원 훈련 및 사전조사 30

3) 공감증진프로그램 진행 31

4) 사후조사 31

5) 추후조사 31

6. 자료분석방법 32

IV. 연구 결과 33

1. 일반적 특성과 사전 동질성 검정 33

2. 종속변수에 대한 동질성 검정 34

3. 가설 검정 35

1) 가설 1 검정 35

2) 가설 2 검정 39

3) 가설 3 검정 40

V. 논의 42

VI. 결론 및 제언 48

참고문헌 51

부록 66

Table 1. Empathy Enhancement Program 29

Table 2. Homogeneity of General Characteristics of Subjects 34

Table 3. Homogeneity of Dependent Variables between Two Groups 35

Table 4. Changes of Self-awareness between Two Groups 36

Table 5. Comparison of Self-awareness by Time within Group 36

Table 6. Changes of Other-awareness between Two Groups 37

Table 7. Comparison of Other-awareness by Time within Group 38

Table 8. Changes of Emotional-awareness between Two Groups 39

Table 9. Comparison of Emotional-awareness by Time within Group 39

Table 10. Changes of Interpersonal Relationship between Two Groups 40

Table 11. Comparison of Interpersonal Relationship by Time within Group 40

Table 12. Changes of Communication between Two Groups 41

Table 13. Comparison of Communication by Time within Group 41

Figure 1. Conceptual framework of this study 21

Figure 2. Research design 22

초록보기 더보기

 Purpose: The purpose of this study was to examine the effects of empathy enhancement program on empathic awareness, interpersonal relationship, and communication of nursing students who are preparing clinical practice and to improve of empathic ability and nursing competency. Methods: A non-equivalent control group pretest-posttest design was used. Participants were 59 sophomore students in the department of nursing at a college. Experimental group (n=29), which received the empathy enhancement program 8 times for 4 weeks. Data were analyzed using chi-square test, Fisher's exact test, independent t-test, and repeated measurement ANOVA with IBM SPSS version 21.0. Results: After the empathy enhancement program including patient experience the experimental group showed significant increase in empathic awareness, interpersonal relationship, and communication compared to the control group. The empathy enhancement program was effective in increasing empathic awareness, interpersonal relationship, and communication of nursing students. Conclusion: The empathy enhancement program including patient experience could be effective in strengthening of empathic capability of the nursing students so that they can adapt to the clinical practice.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기