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논문명/저자명
예비타당성조사의 경제성 평가부문 개선 및 사후평가관리시스템 도입 방안 연구 [전자자료] / 정성윤 인기도
발행사항
서울 : 서울과학기술대학교 IT정책전문대학원, 2018.2
청구기호
전자형태로만 열람 가능함
형태사항
1 온라인자료 : PDF
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201806110
주기사항
학위논문(박사) -- 서울과학기술대학교 IT정책전문대학원, 산업정보시스템전공, 2018.2. 지도교수: 김지표
원문

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표제지

목차

요약 5

기호설명[원문불량;p.ix] 13

I. 서론 14

1. 연구의 배경 및 목적 14

2. 연구 절차 및 방법 18

II. 선행 연구사례 조사 21

1. 예비타당성조사관련 연구 사례 21

2. 사후평가관련 연구 사례 27

3. 실물옵션관련 연구 사례 33

III. 예비타당성조사 및 사후평가 제도 37

1. KDI의 예비타당성조사 제도 37

2. 건설공사 타당성조사 제도 41

3. 사후평가 제도 42

IV. 예타 및 사후평가의 문제점 46

1. 예비타당성조사의 제도적 측면 46

2. 경제성 분석 측면 52

3. 정책적 분석 측면 60

4. 종합 평가 및 정책 제언 측면 64

5. 사후평가 제도 측면 68

6. 문제점 및 개선방안에 대한 분석 결과 70

V. 실물옵션을 이용한 경제성 평가모형 방안 74

1. 실물옵션의 이론적 고찰 74

1.1. 현금흐름할인법 74

1.2. 실물옵션모형의 개요 78

1.3. 실물옵션 가격결정 모형 89

1.4. 옵션공간모형 97

1.5. ROM을 이용한 경제성 평가모형 99

2. 실물옵션모형의 적용성 105

2.1. 국도건설사업 선정 사유 105

2.2. ROM 적용을 위한 착안 119

2.3. 기초자산 가치의 변동성 추정 120

2.4. 검토대상 사업 분석 125

2.5. 투자환경 변화를 고려한 옵션가치 추정 133

VI. 사후평가관리시스템 도입 방안 151

1. 사후평가 모형 설계 151

1.1. 사후평가관리시스템 도입의 필요성 151

1.2. 성과평가방법 적용사례 분석 153

1.3. 평가시스템 구축사례 분석 162

1.4. 비교 분석 165

1.5. 사후평가 모형 설계 171

2. 사후평가관리시스템 도입 방안 180

2.1. 사후평가관리시스템의 도입 방향 180

2.2. 사후평가관리시스템의 구성 184

2.3. 단계별 시스템 구축 방안 188

2.4. 시스템 운용 방안 189

2.5. 시스템 활용 방안 191

VII. 결론 204

1. 연구 결과와 의의 204

2. 연구의 제약과 개선방안 211

참고문헌 213

부록 221

Abstract 251

Table 2.1. Feasibility assessment items to control uncertainty 25

Table 2.2. Case studies of evaluation indictors used in government works 27

Table 2.3. Case studies of evaluation indictors used in BAE 28

Table 2.4. Case studies of evaluation indictors used in BSC 29

Table 2.5. Case studies of evaluation indictors used in PLM 30

Table 2.6. Case studies of problems and introduction methods in post evaluation 32

Table 3.1. Comparison of results of feasibility study from 1994 to 1998 37

Table 3.2. Scope of weights by project type 40

Table 3.3. Comparison the contents of the preliminary feasibility study 40

Table 3.4. Performance of preliminary feasibility study from 1999 to 2016 41

Table 3.5. Comparison the contents of feasibility study system 42

Table 3.6. Number of projects registered in post construction evaluation system 44

Table 3.7. Comparison of results between feasibility study and post evaluation 45

Table 3.8. Evaluation criteria in post evaluation of the construction projects 45

Table 4.1. Cases of reassessment study of feasibility from 1999 to 2012 47

Table 4.2. The main factors of the re-feasibility study 48

Table 4.3. Project performance by project cost scope 49

Table 4.4. Comparison between future and actual traffic 52

Table 4.5. Comparison of traffic estimation results 53

Table 4.6. Results of economic evaluation in preliminary feasibility study 54

Table 4.7. Results of economic evaluation in pre-feasibility and re-feasibility 55

Table 4.8. Results of the project feasibility evaluation by project cost scope 56

Table 4.9. Comparison of project cost and period between plan and completion 58

Table 4.10. Scope of sensitivity analysis 59

Table 4.11. Results of economic analysis using CVM method 60

Table 4.12. Results of the regional balance development 61

Table 4.13. AHP weighted ranges by years 62

Table 4.14. Comparison of the importance results by evaluation area 65

Table 4.15. Comparison of feasibility evaluation of project implementation 66

Table 4.16. Examples of policy suggestions 67

Table 4.17. Comparison of the rate of change of project plan 69

Table 4.18. Example of problems in preliminary feasibility study 71

Table 5.1. Estimation of the real discount rate by year 77

Table 5.2. Comparison of financial options and the real options 83

Table 5.3. Comparison of probability distribution types 89

Table 5.4. Vital statistics for six independent projects 98

Table 5.5. Relationships between the assessment items and option types 105

Table 5.6. Construction cost indices by transportation facilities 106

Table 5.7. 2015 construction investment budget per road type 106

Table 5.8. Construction project investment budget rate per road type 107

Table 5.9. Performance of feasibility study per road type 107

Table 5.10. Comparison of the benefit items in road construction projects 109

Table 5.11. Example of variables that affect benefits in road projects 113

Table 5.12. Comparison of the total cost concept by road project stage 113

Table 5.13. Configuration items of total project costs in road projects 114

Table 5.14. Annual trend of the road construction costs 114

Table 5.15. Overview of the Guji construction project 125

Table 5.16. Comparison of overview of the Guji industrial estate 126

Table 5.17. Comparison of predicted and actual traffic volume 127

Table 5.18. Comparison of average daily traffic volume 127

Table 5.19. Comparison of economic analysis results 128

Table 5.20. Overview of the Gumi construction project 129

Table 5.21. Comparison of basic data analysis results 131

Table 5.22. Comparison of traffic volume survey results 131

Table 5.23. Comparison of economic analysis results 132

Table 5.24. The expected values of the underlying asset 135

Table 5.25. When reducing project size, the expected values of S 136

Table 5.26. Decision paths and values of the option to contract 138

Table 5.27. Economic analysis results at social discount rate = 7.5% 138

Table 5.28. Economic analysis results at social discount rate = 5.5% 139

Table 5.29. The expected values of the underlying asset 140

Table 5.30. When deferring project, the expected values of S 141

Table 5.31. Decision paths and values of the option to defer 142

Table 5.32. Comparison of economic analysis results in re-feasibility study 142

Table 5.33. Comparison of economic analysis results in post evaluation 143

Table 5.34. DCF-based sensitivity analysis in pre-feasibility study 144

Table 5.35. DCF-based sensitivity analysis in post evaluation 144

Table 5.36. Sensitivity analysis for contract option in pre-feasibility study 145

Table 5.37. Sensitivity analysis for contract option in post evaluation 145

Table 5.38. DCF-based sensitivity analysis in re-feasibility study 146

Table 5.39. DCF-based sensitivity analysis in detailed design 146

Table 5.40. Sensitivity analysis for defer option in pre-feasibility study 147

Table 5.41. Sensitivity analysis for abandon option 147

Table 5.42. Vital Statistics for the values of project 148

Table 5.43. Vital Statistics for the values of project 149

Table 6.1. Comparison of performance management systems 154

Table 6.2. Comparison of before and after introduction of evaluation system 170

Table 6.3. Examples of information used in the input phase 194

Table 6.4. Examples of information managed in activity phase 195

Table 6.5. Examples of efficiency evaluation 195

Table 6.6. Examples of effectiveness evaluation 197

Table 6.7. Examples of relevance evaluation 198

Table 6.8. Examples of relevance evaluation in social indicators 199

Table 6.9. Examples of relevance evaluation in policy analysis 199

Table 6.10. Examples of satisfaction and sustainability evaluation 200

Table 6.11. Comparison of post construction evaluation systems 201

Table 7.1. Comparison of economic results of DCF and ROM 205

Table 7.2. Comparison of before and after post evaluation 207

[부록] Table 1. The real interest rate (the discount rate) 221

[부록] Table 2. Annual unit prices of VOT by year, by car model 222

[부록] Table 3. Annual unit prices of VOC in the passenger cars 223

[부록] Table 4. Annual unit prices of VOC in the small buses 223

[부록] Table 5. Annual unit prices of VOC in the large buses 224

[부록] Table 6. Annual unit prices of VOC in the small trucks 224

[부록] Table 7. Annual unit prices of VOC in the medium trucks 225

[부록] Table 8. Annual unit prices of VOC in the large trucks 225

[부록] Table 9. Annual unit prices of VICS 226

[부록] Table 10. Annual unit prices of pollutants 226

[부록] Table 11. Annual unit prices of VOPC in the passenger cars 227

[부록] Table 12. Annual unit prices of VOPC in the small buses 227

[부록] Table 13. Annual unit prices of VOPC in the medium buses 227

[부록] Table 14. Annual unit prices of VOPC in the large buses 228

[부록] Table 15. Annual unit prices of VOPC in the small buses 228

[부록] Table 16. Annual unit prices of VOPC in the medium buses 228

[부록] Table 17. Annual unit prices of VOPC in the large buses 229

[부록] Table 18. Annual unit prices of VONC 229

[부록] Table 19. Estimation of traffic volume before opening a road 230

[부록] Table 20. Estimation of VOT before opening a national road 231

[부록] Table 21. Estimation of VOC before opening a national road 232

[부록] Table 22. Estimation of VICS Table before opening a national road 233

[부록] Table 23. Estimation of VONC before opening a national road 233

[부록] Table 24. Estimation of VOPC before opening a national road 234

[부록] Table 25. Estimation of traffic after opening a national road 235

[부록] Table 26. Estimation of VOT after opening a national road 236

[부록] Table 27. Estimation of VOC after opening a national road 237

[부록] Table 28. Estimation of VICS after opening a national road 238

[부록] Table 29. Estimation of VONC after opening a national road 238

[부록] Table 30. Estimation of VOPC after opening a national road 239

[부록] Table 31. Estimation of benefits 240

[부록] Table 32. Application base unit prices for the VOT estimation 241

[부록] Table 33. Application base unit prices for the VIC estimation 241

[부록] Table 34. Application base unit prices for the VOC estimation 241

[부록] Table 35. Application base unit prices for the VOPC estimation 242

[부록] Table 36. Application base unit prices for the VONC estimation 242

[부록] Table 37. Statistical results through the Monte Carlo simulation 243

[부록] Table 38. Estimation of the volatility of benefits 244

[부록] Table 39. Results of cost-benefit estimation in pre-feasibility study 245

[부록] Table 40. Results of cost-benefit estimation in post evaluation 246

[부록] Table 41. Results of cost-benefit estimation in re-feasibility study 247

[부록] Table 42. Results of cost-benefit estimation in basic design 248

[부록] Table 43. Results of cost-benefit estimation in 1 working zone 249

[부록] Table 44. Results of cost-benefit estimation in 2 working zone 250

Fig. 1.1. Procedure for conducting study 19

Fig. 3.1. Procedure of the preliminary feasibility study 38

Fig. 3.2. Procedure of post evaluation in the construction projects 44

Fig. 4.1. Improvement direction of preliminary feasibility study 73

Fig. 5.1. Changes in the risk and value of the DCF and options 80

Fig. 5.2. Changes in the values of project using real options 83

Fig. 5.3. Changes in the values of the underlying asset at=1 95

Fig. 5.4. Changes in the values of the underlying asset at t=2 95

Fig. 5.5. Changes in the values of the underlying asset at t=n 96

Fig. 5.6. Dividing option space into regions 98

Fig. 5.7. Option space is defined by two Option-Value Metrics 98

Fig. 5.8. Locating the projects in a option space 98

Fig. 5.9. Proposed procedure using ROM in the preliminary feasibility study 104

Fig. 5.10. Changes of costs in the entire life cycle of road facilities 106

Fig. 5.11. Example of flexible decision-making paths in road projects 117

Fig. 5.12. Process for calculating the volatility of the underlying asset 123

Fig. 5.13. Locating the values of contract option in the option space 148

Fig. 5.14. Locating the values of defer option in the option space 149

Fig. 6.1. Four aspects of BSC 156

Fig. 6.2. Procedure of the program logic model 159

Fig. 6.3. Key evaluation issues 160

Fig. 6.4. Example of performance management system used in MOHW 164

Fig. 6.5. Example of evaluation system for construction used in MOLIT 165

Fig. 6.6. Key evaluation indices for publicly financed projects 172

Fig. 6.7. Components of a post evaluation based on pre-feasibility study 174

Fig. 6.8. PLM-based post evaluation model 176

Fig. 6.9. Example of application of post evaluation model 180

Fig. 6.10. Configuration of post evaluation management system 184

Fig. 6.11. Phased Plans for system implementation 188

Fig. 6.12. Example of proposed system operation 191

Fig. 6.13. Example of propose system utilization 192

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 정부는 막대한 국가예산이 투입되는 신규 재정사업의 시행여부를 결정하기 전에 사업의 적절성을 평가하기 위해 예비타당성조사를 실시하고 있다. 국가재정 운용의 효율화를 위한 예비타당성조사의 역할은 커지고 있으나, 여러 문헌들은 예비타당성조사의 문제를 지적하였다. 본 연구에서는 예비타당성조사의 문제를 파악하기 위해 연구사례, 언론매체, 한국개발연구원의 예비타당성조사와 타당성 재조사의 요약보고서, 건설공사 사후평가보고서 등 문헌자료를 분석하였다. 그리고 예비타당성조사의 문제 원인으로, '제도적 문제', '기초자료와 지표의 부재와 오류', '조사자의 주관적 개입', 그리고 '미래의 불확실성을 고려하지 않는 문제'에 기이한 것으로 판단하였다.

이러한 예타의 문제 원인을 모두 해결할 수 있는 방안을 제시하는 것은 현실적으로 한계가 있다. 다만, 미래의 불확실성을 충분히 고려하지 않는 예타의 경제성 평가방법의 보완책으로서, 실물옵션모형(ROM: Real Option Model)을 이용한 경제성 평가모형을 제시하였다. 다음으로, 예타의 문제 개선하는데 도움을 줄 수 있는 예타를 기반으로 한 사후평가관리시스템의 도입 방안을 마련하였다.

예비타당성조사에서 사용한 경제성 분석은 미래의 현금 흐름이 고정된다는 가정 하에서 경제성을 평가한다. 하지만, 현실에서는 사업진행 도중에 투자환경 변화로 인해 현금 흐름은 계속해서 바뀐다.

미래의 불확실성을 고려하지 않는 현재의 현금흐름할인법(Discounted Cash Flow) 기반의 경제성 분석방법이 갖고 있는 부족함에 대한 보완책으로서, 실물옵션모형(Real Option Model)을 이용한 경제성 평가모형을 제시하였다. 제시된 경제성 평가모형은 예비타당성조사의 경제성 평가방법을 새롭게 대체하기보다 현재의 경제성 분석 틀에서 미래의 투자환경 변화에 대응할 경우에 얻을 수 있는 기회수익(payoff)을 추정하는 방법이다.

본 연구는 한국개발연구원(KDI: Korea Development Institute)에서 수행한 예비타당성조사의 수행 실적 중 가장 많이 차지하는 국도건설사업을 대상으로 하여 이러한 분석결과를 통해 ROM을 이용한 경제성 평가모형이 적용 가능한지를 검토하였다. 그리고 현재의 DCF기반의 경제성 평가 결과와 ROM을 이용한 경제성 평가 결과를 비교, 분석하였다.

제시된 경제성 평가모형을 현재의 경제성 분석과정에 적용 시, 미래의 불확실성을 그대로 안고서 의사를 결정하기보다는 정책결정자가 투자환경 변화에 따라 능동적으로 대응하거나 불확실성을 회피할 수 있는 선택 가능한 옵션 행사를 허용한다면 보다 현실적인 의사결정이 될 수 있다.

한편, KDI에서 수행한 예비타당성조사의 문제 원인들 중 '조사자의 주관적 개입'으로 인한 문제를 개선하기 위해서는 예비타당성조사 참여진이 스스로 책임 의식을 가져야 하고, 이를 통해 예비타당성조사 과정에서 투명성을 확보할 수 있도록 사후평가관리시스템의 도입 방안을 마련하였다.

예비타당성조사의 역할이 작지 않음에도 불구하고 예비타당성조사 이후의 사업진행에서 완료에 이르기까지 지속적인 관리와 제대로 된 평가체계가 마련되지 않았다. 또한, 사업을 제안한 부처 혹은 기관에서 책임을 지고 예비타당성조사를 거친 사업을 수행하기 때문에 외부에서는 사업 완료 후에만 그 성과를 알 수 있는 상황이다.

외부에서 접할 수 있는 재정사업에 대한 공식적인 자료는 예비타당성조사 전담기관에서 발행하는 예비타당성조사 보고서가 유일하며, 이 또한, 관련 내용에 대해 체계적으로 분류하여 관리가 되고 있지 않다. 이러한 문제점들은 근본적인 것으로서, 예비타당성조사 제도나 수행절차 등의 개선만으로는 해결되기가 쉽지 않다.

본 연구는 공공투자사업에서 많이 사용되는 프로그램 논리모형을 이용하여 KDI에서 수행한 예비타당성조사를 기반으로 한 사후평가에 적합한 모형을 설계하였다. 설계된 사후평가 모형을 토대로 사후평가관리시스템에 필요한 기능과 단계별 구축 및 시스템 운용 방안 등을 제시하였다.

계속해서, 제시된 시스템이 도입되었다는 가정 하에서 시스템을 활용하는 예시와 현재 운영 중인 건설공사 사후평가시스템과의 비교를 통해 사후평가관리시스템의 도입 효과를 검토하였다.

KDI에서 수행하고 있는 예타는 국가재정 낭비와 국가재정 운용의 효율화에 지대한 역할을 수행하는 것에 대해서 누구나 공감하고 있다. 이러한 예타의 역할이 작지 않음에도 불구하고, 예타 이후의 사업진행에서 완료에 이르기까지 지속적인 관리와 제대로 된 평가체계가 마련되지 않았다.

이런 면에서 볼 때, 본 연구에서 제시한 KDI의 예타를 기반으로 한 사후평가관리시스템은 예타가 국민으로부터 신뢰를 얻기 위한 방안 중 하나로서, 제시하였다는데 큰 의미를 갖는다고 할 수 있다.

또한, 당초 사업 계획과 실제 실적 간의 차이를 평가함으로서, 예비타당성 조사자에게 주의를 환기시키고, 사업 전망을 자의적으로 판단하는 것에 대한 책임 의식을 스스로 높이는 계기가 될 것이다. 더 나아가 DB에 축적된 자료는 재정사업의 정책 수립이나 예비타당성조사 제도를 개선하는데 기초자료로 활용할 수 있다.

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