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표제지
목차
제1장 서론 8
제1절 연구의 배경과 목적 8
1. 배경 8
2. 연구의 목적 9
제2절 연구의 방법과 구성 10
제2장 UN조달시장의 현황 12
제1절 UN의 예산 12
1. UN정규예산 산정방식 12
2. UN 정규예산 추이 13
제2절 UNGM 시스템 및 현황 15
1. UN전체 현황 16
2. 기구별 현황 17
3. 국가별 현황 18
4. 품목별 현황 19
5. 우리나라 현황 20
제3절 UNGM Vendor 참여방법 23
1. UNGM 등록절차 23
2. 등록 단계별 구비서류 23
3. UN기구 등록 24
4. 등록과정의 마무리 27
5. 등록이후 입찰대응 28
제3장 국내기업의 참여저조요인 분석 29
제1절 국내외 환경 분석 29
제2절 UN조달 참여기업의 설문조사 30
1. 설문대상 기업 중 대표적 기업 소개 30
2. 설문의 주요내용 31
제3절 SWOT 분석 36
1. SWOT 분석의 개요 36
2. 내부 환경 분석 37
3. 외부 환경 분석 37
제4장 UN조달시장 진출전략 39
제1절 WTO 정부조달협정과 FTA 동향 39
1. WTO 정부조달협정(Government Procurement Agreement) 39
2. 우리나라의 FTA 체결동향 41
제2절 UN 조달시장 진출전략 42
1. 품질 경쟁력, 가격경쟁력 42
2. 사전 정보획득 및 분석 43
3. UN 조달시장 제도에 대한 확실한 이해 44
4. 전략적 Marketing 44
제5장 결론과 시사점 46
참고문헌 50
부록 52
부록 1. UN조달시장 관련 주요 연락처 52
부록 2. 설문지 54
Abstract 57
〈표 1〉 국가별 UN정규예산 분담률(2016-18) 13
〈표 2〉 UN상위 10개 기구의 발주 현황 17
〈표 3〉 2016 공급 상위 10개국 18
〈표 4〉 2016 품목별 조달 19
〈표 5〉 2016년 대한민국 공급 실적 20
〈표 6〉 대한민국 연도별 실적 20
〈표 7〉 2016 대한민국 중요 공급품목 22
〈표 8〉 SWOT 분석 38
〈표 9〉 미국과 주요 5개국의 정부조달 시장 개방도 (2010년) 41
〈표 10〉 조달시장 개방범위 42
〈그림 1〉 주요 글로벌 조달시장 9
〈그림 2〉 우리나라의 연도별 UN정규분담률 14
〈그림 3〉 UN연도별 예산사용규모(2009~2016) 16
〈그림 4〉 대한민국 연도별 실적 그래프 21
〈그림 5〉 연도별 등록업체 32
〈그림 6〉 UNGM 등록제안 32
〈그림 7〉 등록부터 계약까지 소요기간 34
〈그림 8〉 UN조달을 희망하는 기업의 역점사항 35
〈그림 9〉 UN조달에 참여하지 않은 원인 35
초록보기 더보기
Exports of Korea declined year after year, reaching $ 495.4 billion in 2016, after reaching $ 572.6 billion in 2014. In order to revitalize and recover exports, various measures including the FTA should be considered, and as part of this, it is necessary to promote the advancement into the UN procurement market.
To this end, papers related to the Global Procurement Market and the Annual Statistical Report on United Nations Procurement (ASR) were analyzed and official reports on the UN procurement market published by the Public Procurement Service, KOTRA, KOIKA and the Small and Medium Business Administration were referenced.
Based on this, the researcher will interview Korean companies that are registered on UNGM and have positive results, analyze the factors of inactive participation of domestic companies, and propose a more aggressive approach to the UN procurement market.
In conclusion, Korean companies need to reconsider the quality and price competitiveness through R&D, establish education system that fosters professional personnel capable of actively responding to the global market, and endeavor to make quality certifications suitable for international organizations, and propose efficient support for well-structured government policies.
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