본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 8

1. 연구의 필요성 8

2. 연구의 목적 12

3. 용어의 정의 12

1) 학교스포츠클럽 12

2) 거버넌스 13

4. 연구의 제한점 14

II. 이론적 배경 15

1. 학교스포츠클럽 15

1) 학교스포츠클럽의 개념과 특성 15

2) 학교스포츠클럽의 추진배경 17

3) 학교스포츠클럽의 역할 및 기능 20

4) 학교스포츠클럽 선행연구 24

2. 거버넌스 26

1) 거버넌스의 개념 26

2) 거버넌스의 유형 29

3) 협력적 거버넌스의 이해 32

4) 스포츠 거버넌스 36

5) 스포츠 거버넌스 선행연구 38

III. 연구방법 40

1. 연구자의 위치 및 관점 41

2. 연구참여자 42

3. 자료수집 44

4. 자료 분석 46

5. 자료의 진실성 47

IV. 결과 및 논의 49

1. 학교스포츠클럽 운영체계 49

1) 학교스포츠클럽 운영에 대한 긍정적 인식 요인 50

2) 학교스포츠클럽운영에 대한 부정적 인식 요인 61

2. 학교스포츠클럽 거버넌스 구축 방안 85

1) 거버넌스 필요성 및 도입방안 85

2) 거버넌스 구축시 고려요인 92

3. 학교스포츠클럽 거버넌스 모델 103

V. 결론 및 제언 111

1. 결론 111

2. 제언 113

참고문헌 114

ABSTRACT 125

표목차

표 1. 학교스포츠클럽과 학교스포츠클럽활동의 비교(유정애, 2017) 13

표 2. 각 종 스포츠클럽 비교(허현미, 2007) 17

표 3. 미국, 호주, 독일, 일본의 사례 비교(교육과학기술부, 2009) 19

표 4. 거버넌스 개념의 시대적 변화와 개념적 특징(은재호, 2009) 27

표 5. 거버넌스 개념의 두 차원 (이상일, 2011) 28

표 6. 연구참여자 구성 42

표 7. 면담대상 및 내용 46

표 8. 학교스포츠클럽 등록 현황(교육부 2015, 교육부 2018을 토대로 수정함) 50

표 9. 전국학교스포츠클럽대회 참가인원 및 비교(대한체육회, 2016) 53

표 10. 학교급별 참여 만족도(2018, 교육부) 57

표 11. 성별에 따른 참여 만족도(2018, 교육부) 57

표 12. 주당 참여시간에 따른 참여 만족도(2018, 교육부) 58

표 13. 학교스포츠클럽리그 참여를 통한 학생들의 학교생활 적응 효과성(2018, 교육부) 59

표 14. 학교스포츠클럽리그 참여를 통한 학생들의 인성함양 효과성(2018, 교육부) 60

표 15. 학교스포츠클럽 등록률 변화(교육과학기술부, 2011, 2013) 61

표 16. 학교스포츠클럽 등록 절차(교육부, 2015) 68

표 17. 학교체육진흥법 제10조 학교스포츠클럽 운영(법제처, 2018) 71

그림목차

그림 1. 학교스포츠클럽 추진 배경(허현미, 2007) 20

그림 2. 거버넌스의 여러 차원 29

그림 3. 로컬 거버넌스의 유형(김성수, 2005) 30

그림 4. 연구의 절차 40

그림 5. 시도교육청에서 실시하는 학교평가 내용 63

그림 6. 교육부에서 실시하는 시도교육청 평가 내용 64

그림 7. 학교체육 활성화를 위한 연계 협력 지원 체계도 77

그림 8. 거버넌스에서 국가·시장·시민사회 관계 모형(김석준 외, 2000) 98

그림 9. 교육청·학교·체육회 거버넌스 관계 모형 100

그림 10. 학교스포츠클럽 활성화를 위한 로컬 거버넌스 103

그림 11. 학교스포츠클럽 활성화를 위한 국가 거버넌스 106

그림 12. 교육부 조직도 107

그림 13. 문화체육관광부 조직도 108

초록보기

 This study aims to provide an improved sport environment for students and to suggest a model which connectsof school sports connecting to professional and daily sports and daily sport by constructing a governance governing body for activation the formation of school sports clubs. For this purpose, we organized formed a research group consisting of an education researcher who is familiar with school sports clubs, a school inspector of the D Office of Education, five5 teachers in charge of school sports clubs, a concerned personmember of the D cCity Athletic Association, and a managing director of the D cCity Basketball Association into a participating research group. The data was collected through 'literature review' and 'in-depth interview', and the collected materials were analyzed by the method of subject analysis.

The results are as follows:. First, the points of view on school sports club activity is are chiefly divided into two parts. First of allOn one hand, there is a positive recognition based onof the quantitative development of school sports clubs. 'The quantitative growth of participating participation in school sport clubs', 'the creation of a healthy and lively school atmosphere of school' and 'the improvement of the satisfactionying level of participating students in contests' explain this positive outlookit. The next oneOn the other hand is a negative recognition based on the lack ofpoor quality of managing school sports club management. One of the factors is a lack of internal stability including 'the exaggerated rate of registration', 'the non-experts in the management positions' and a 'lack of awareness of administration.' The other factor is a limitation of the school sports club system including 'the limitation of management focused on the Ooffice of Eeducation' and 'the limitation of connectivity to professional sports and daily sports'.

Second, we understood the role and relationship between organizations by analyzing the necessity of constructing the governance for the formationactivation of school sports clubs and its an introduction plan, the conceptualization of the such governance and its forming factors, and the performers agents of the such governance. We all, first, agreed to the assertation that a new sports environment must be created through the construction of the governance to overcome the current limitations of managing present school sports clubs. The A network-based cooperative model through an administrative cooperation system was proposed as a way of a concrete plan of for its introduction. The governance relationship model was suggested as while considering factors when establishing the governance based involved inon the conceptualization of governance and the analysis of its forming factors.

We, last, proceeded discussion according toof the factors and suggested the cooperative governance model based on the factors to consider when establishing the governance of for activation of school sports club formation and on the advice of experts such as working staffs and managers concerning of school sports clubs, as well as and experienced researchers.