본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

제1장 서론 8

제1절 연구의 배경과 목적 8

제2절 선행 연구 검토 10

제3절 연구의 범위와 방법 14

제2장 디지털 아카이브 전시의 필요성과 실현 방법 및 이론 16

제1절 디지털 아카이브 전시의 역할과 필요성 16

1. 웹 교육 자료 및 개방적 교육 현장 16

2. 자유로운 상호소통 교육 공간 19

3. 웹 관람객의 공감과 향유를 위한 기록 스토리텔링 매체 21

제2절 실현 방법 및 이론 24

1. 하인(George E. Hein)의 구성주의 박물관 이론 25

2. 하버마스(Jürgen Habermas)의 공론장 이론 30

3. 에코(Umberto Eco)의 기호학 이론 34

제3장 기록 스토리텔링 구현을 위한 디지털 아카이브 플랫폼 전시 38

제1절 디지털 아카이브 플랫폼 전시 구축의 필요성 38

제2절 디지털 아카이브 플랫폼 전시의 국내외 사례 연구 41

1. 국내 사례 42

2. 국외 사례 50

제3절 디지털 아카이브 플랫폼 전시의 기능 63

1. 보편적 교육 현장 63

2. 이용자의 자유로운 참여와 새로운 기록 생성의 공간 65

3. 스토리텔링을 통한 이용자의 감흥과 이야기 창작을 실현하는 동기 67

제4장 디지털 아카이브 플랫폼 전시의 방향 69

제1절 시민 문화 교육을 위한 개방적 웹 공간 69

제2절 예술 문화 자원의 활용 활성화 71

제3절 디지털 전시물 콘텐츠 개발과 한국문화예술의 세계화 72

제5장 결론 74

참고문헌 76

Abstracts 80

표목차

〈표 1〉 디지털 아카이브 플랫폼 전시의 비교 61

그림목차

〈그림 1〉 하인(George E. Hein)의 교육 이론 27

〈그림 2〉 이용자가 참여한 오픈아카이브의 트랜스크립션 43

〈그림 3〉 '사료로 배우는 민주화운동' 웹 사이트의 교육 컨텐츠 45

〈그림 4〉 e뮤지엄의 나도 큐레이터 48

〈그림 5〉 e뮤지엄의 오늘의 추천소장품 49

〈그림 6〉 TNA가 게시한 사진 전시에 대한 이용자의 댓글 51

〈그림 7〉 TNA의 Blog에 대한 이용자와 게시자의 댓글 52

〈그림 8〉 The National Archives의 Education sessions and resources 53

〈그림 9〉 이용자가 게시하는 Google의 콘텐츠 56

〈그림 10〉 Arts & Culture의 전시를 공유한 Google의 클래스룸 57

초록보기

 Many current digital archive exhibitions don't actively provide spaces where visitors can express their opinions. Digital archive exhibitions need to bring people together and combine all values, beyond simply providing contents. A digital archive exhibition should be a platform. The goal of this study is for activating exhibitions of digital archive platforms. For this goal, activation of storytelling by visitors needs to be considered. This study asked the following questions : 'What is the role and necessity of digital archive platform exhibition?', 'What is the role of storytelling in current digital archives and how should it be realized?', 'Which direction should digital archive platform exhibitions take?'. To resolve this, this study examined preceding studies about 'digital archive platforms', 'types and structures of storytelling', 'education in archives' and 'relationships between digital communication and education'. Research methods are literature review and case analysis. Three theories were examined through literature review, which are George E. Hein's constructive museum, Jürgen Habermas's public sphere and Umberto Eco's semiotics. These theories were applied to set criteria for analysis of current digital archive platform exhibition. Subjects of this analysis are 'Open archive' of Korea democracy foundation, 'E museum' of National museum of Korea, 'The national archives' of UK and 'Arts & culture' of Google. Analytical Criteria are 'Number of contents', 'User participation', 'Education', 'Type of storytelling', 'Structure of storytelling' and 'Web accessibility'. 'Arts & culture' has the most contents. All four platforms have functions that users can participate in. 'Open archive', 'The national archives' and 'Arts & culture' use narrative storytelling, visual storytelling and kinetic storytelling. On the other hand, 'E museum' doesn't use kinetic storytelling. None of the platforms use object-oriented storytelling. Web accessibility was evaluated by AChecker. WCAG 2.0 (Level AA) was applied as a basis of evaluation. 'Open archive' and 'Arts & culture' need to make up for their web accessibility. Digital archive exhibition platforms should be an open web space for culture education of citizen. They should endeavor to active applications of exhibition articles as art culture resources. They should promote development of digital exhibition contents and globalization of Korean culture art.