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표제지
목차
Nomenclatures 6
Greek Letters 7
I. 서론 13
1. 연구 배경 13
2. 연구 동향 17
1) 국내 천연가스 연구동향 17
2) 국외 천연가스 연구동향 19
3. 연구 목적 22
II. 이론적 고찰 23
1. 천연가스 연료의 특성 23
1) 발열량과 옥탄가 23
2) 공연비 24
3) 연소한계 24
4) 연소속도 25
5) 인화점 및 착화점 25
2. 기관의 유해배출물 생성원리 26
1) 일산화탄소(CO) 26
2) 탄화수소(THC) 26
3) 질소산화물(NOx) 27
3. 연소과정 이론적 고찰 32
III. 실험 장치 및 방법 36
1. CNG 인젝터 유량특성 평가 36
2. CNG 인젝터 분무가시화 평가 40
3. CNG 연료계 적용 엔진 성능시험 42
1) 엔진 및 부속장치 42
2) CNG 고압 인젝터 시스템 46
2) 엔진 시험장비 및 측정장비 49
4. 시험 방법 및 조건 54
IV. 실험 결과 및 고찰 57
1. 고압 CNG 0.8㎫ 인젝터 적용을 위한 성능평가 57
1) CNG 인젝터 유량 특성 57
2) CNG 인젝터 분무가시화 특성 59
2. CNG 연료계 분사시기 변경에 따른 엔진 최적화 특성 67
1) 분사시기 변경에 따른 출력 특성 67
2) 분사시기 변경에 따른 배출가스 특성 71
3) 분사시기 변경에 따른 연소실 압력 특성 75
3. CNG 0.8㎫ PFI 적용시 MBT 제어 전략 78
1) 점화시기 변경에 따른 출력 특성 78
2) 점화시기 변경에 따른 연소 특성 93
3) 점화시기 변경에 따른 배기배출물 특성 127
4. CNG 0.8㎫ PFI 적용시 공연비 변화에 대한 특성 139
1) 공연비 변경에 따른 출력 특성 139
2) 공연비 변경에 따른 배기배출물 특성 149
3) 공연비 변경에 따른 촉매 변환 효율 158
V. 결론 164
참고문헌 167
ABSTRACT 173
Fig. 1-1. CNG FIE system schematic diagram of BENZ 21
Fig. 2-1. IMEPH and IMEPL information 34
Fig. 3-1. Schematic diagram of experiment 36
Fig. 3-2. Injector injection waveform of voltage control method 37
Fig. 3-3. Injector needle valve open / close timing and solenoid operating current measurement 38
Fig. 3-4. Schematic diagram of experiment 41
Fig. 3-5. EWGA turbocharger system 42
Fig. 3-6. Schematic diagram of engine test bench 44
Fig. 3-7. MEIDEN EC Dynamometer 45
Fig. 3-8. Photograph of the experimental set-up 49
Fig. 3-9. KISTLER KiBOX Cockpit Program 50
Fig. 3-10. KISTLER KiBOX Cockpit and Pressure sensor 50
Fig. 3-11. Exhaust system and exhaust gas analyzer 52
Fig. 3-12. Photograph of lambda meter 53
Fig. 4-1. Penetration length and spray angle at fuel supply pressure 0.8 ㎫ 60
Fig. 4-2. Gas of spray evolution according at fuel supply pressure 0.8 ㎫ 62
Fig. 4-3. Penetration length and Spray angle at Chamber pressure 0.2 ㎫ 65
Fig. 4-4. Gas of spray evolution according at fuel supply pressure 0.3 ㎫ chamber pressure 0.2 ㎫ 66
Fig. 4-5. Torque and BSFC according to injection timing 70
Fig. 4-6. THC and NOx according to injection timing 74
Fig. 4-7. Cylinder Pressure according to injection timing 77
Fig. 4-8. Torque & exhaust temperature and thermal efficiency according to ignition timing 85
Fig. 4-9. IMEPN and IMEPH according to ignition timing 92
Fig. 4-10. Cylinder pressure according to ignition timing 100
Fig. 4-11. Rate of heat release according to ignition timing 108
Fig. 4-12. MFB 5%, 50%, 90% in Cylinder pressure diagram at Ignition timing BTDC 20℃A 115
Fig. 4-13. MFB and Ignition delay and Combustion duration according to Ignition timing at 1,600rpm MAP50㎪ 119
Fig. 4-14. MFB and Ignition delay and Combustion duration according to Ignition timing at 1,600rpm MAP98.7㎪ 120
Fig. 4-15. MFB and Ignition delay and Combustion duration according to Ignition timing at 2,067rpm MAP64.4kP 121
Fig. 4-16. MFB and Ignition delay and Combustion duration according to Ignition timing at 2,067rpm MAP122.2㎪ 122
Fig. 4-17. MFB and Ignition delay and Combustion duration according to Ignition timing at 2,533rpm MAP50㎪ 123
Fig. 4-18. MFB and Ignition delay and Combustion duration according to Ignition timing at 2,533rpm MAP136.7㎪ 124
Fig. 4-19. MFB and Ignition delay and Combustion duration according to Ignition timing at 3,000rpm MAP64.4㎪ 125
Fig. 4-20. MFB and Ignition delay and Combustion duration according to Ignition timing at 3,000rpm MAP93.3㎪ 126
Fig. 4-21. Exhaust emissions according to ignition timing at 1,600rpm MAP 50㎪ 131
Fig. 4-22. Exhaust emissions according to ignition timing at 1,600rpm MAP 98.7㎪ 132
Fig. 4-23. Exhaust emissions according to ignition timing at 2,067rpm MAP 64.4㎪ 133
Fig. 4-24. Exhaust emissions according to ignition timing at 2,067rpm MAP 122.2㎪ 134
Fig. 4-25. Exhaust emissions according to ignition timing at 2,533rpm MAP 50㎪ 135
Fig. 4-26. Exhaust emissions according to ignition timing at 2,533rpm MAP 136.7㎪ 136
Fig. 4-27. Exhaust emissions according to ignition timing at 3,000rpm MAP 64.4㎪ 137
Fig. 4-28. Exhaust emissions according to ignition timing at 3,000rpm MAP 93.3㎪ 138
Fig. 4-29. Output characteristics according to Lambda at 1,600rpm MAP 50㎪ 143
Fig. 4-30. Output characteristics according to Lambda at 1.600rpm MAP 98.7㎪ 144
Fig. 4-31. Output characteristics according to Lambda at 2,067rpm MAP 64.4㎪ 145
Fig. 4-32. Output characteristics according to Lambda at 2,533rpm MAP 50㎪ 146
Fig. 4-33. Output characteristics according to Lambda at 3.000rpm MAP 64.4㎪ 147
Fig. 4-34. Output characteristics according to Lambda at 3,000rpm MAP 93.3㎪ 148
Fig. 4-35. Exhaust emission according to Lambda at 1,600rpm MAP 50㎪ 152
Fig. 4-36. Exhaust emission according to Lambda at 1,600rpm MAP 98.7㎪ 153
Fig. 4-37. Exhaust emission according to Lambda at 2,067rpm MAP 64.4㎪ 154
Fig. 4-38. Exhaust emission according to Lambda at 2,533rpm MAP 50㎪ 155
Fig. 4-39. Exhaust emission according to Lambda at 3,000rpm MAP 64.4㎪ 156
Fig. 4-40. Exhaust emission according to Lambda at 3,000rpm MAP 93.3㎪ 157
Fig. 4-41. Catalyst Conversion efficiency after changing Lambda 163
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