생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
Abstract 8
I. 서론 11
1. 연구의 필요성 및 목적 11
2. 연구 문제 17
3. 용어 정리 18
가. 전공만족도 18
나. 자기주도학습 18
다. 진로준비행동 19
II. 이론적 배경 20
1. 전공만족도 20
가. 전공만족도의 개념 및 구성요인 20
나. 전공만족도 관련 선행연구 22
2. 자기주도학습 24
가. 자기주도학습의 개념 및 구성요인 24
나. 자기주도학습 관련 선행연구 28
3. 진로준비행동 33
가. 진로준비행동의 개념 및 구성요인 33
나. 진로준비행동 관련 선행연구 36
4. 선행연구 고찰 38
가. 전공만족도와 진로준비행동과의 관계 38
나. 자기주도학습과 진로준비행동과의 관계 39
III. 연구 방법 40
1. 연구대상 및 절차 40
2. 측정도구 41
가. 전공만족도 척도 41
나. 자기주도학습 척도 42
다. 진로준비행동 척도 44
3. 자료처리 45
IV. 연구결과 46
1. 변인의 기술통계 46
2. 일반적 특성에 따른 차이 검증 48
가. 일반적 특성에 따른 전공만족도의 차이 48
나. 일반적 특성에 따른 자기주도학습의 차이 52
다. 일반적 특성에 따른 진로준비행동의 차이 55
3. 변인 간 상관관계 59
4. 전공만족도와 자기주도학습이 진로준비행동에 미치는 영향 61
가. 전공만족도와 자기주도학습이 진로준비행동에 미치는 영향 61
나. 전공만족도와 자기주도학습이 진로준비행동 하위요인에 미치는 영향 62
V. 논의 및 결론 67
1. 논의 67
가. 대학생의 배경변인에 따른 전공만족도, 자기주도학습, 그리고 진로준비행동 67
나. 대학생의 전공만족도, 자기주도학습, 진로준비행동 간의 상관관계 69
다. 대학생의 전공만족도와 자기주도학습이 진로준비행동에 미치는 영향 70
2. 결론 및 제언 73
가. 결론 73
나. 제언 74
참고문헌 76
부록_설문지 89
〈표 III-1〉 연구대상의 일반적 특성 40
〈표 III-2〉 전공만족도 척도의 하위요인별 문항구성 42
〈표 III-3〉 자기주도학습 척도의 하위요인별 문항구성 43
〈표 III-4〉 진로준비행동 척도의 하위요인별 문항구성 45
〈표 IV-1〉 변인의 기술통계 47
〈표 IV-2〉 성별에 따른 전공만족도의 차이 49
〈표 IV-3〉 학년, 전공에 따른 전공만족도의 차이 50
〈표 IV-4〉 성별에 따른 자기주도학습의 차이 53
〈표 IV-5〉 학년, 전공에 따른 자기주도학습의 차이 53
〈표 IV-6〉 성별에 따른 진로준비행동의 차이 56
〈표 IV-7〉 학년, 전공에 따른 진로준비행동의 차이 57
〈표 IV-8〉 주요 변인 간 상관관계 60
〈표 IV-9〉 전공만족도와 자기주도학습이 진로준비행동에 미치는 영향 62
〈표 IV-10〉 전공만족도와 자기주도학습이 정보수집활동에 미치는 영향 63
〈표 IV-11〉 전공만족도와 자기주도학습이 도구준비행동에 미치는 영향 64
〈표 IV-12〉 전공만족도와 자기주도학습이 실천적노력에 미치는 영향 65
초록보기 더보기
The purpose of this study is to empirically analyze the major satisfaction of four-year college students and the impact of self-directed learning on career preparation behavior. To achieve the objectives of these studies, the following research issues were established.
Research Question 1. What are the differences between college students' satisfaction with their major, self-directed learning, and career preparation behavior depending on their background factors (gender, grade, major)?
Research Question 2. What is the relationship between university student's major satisfaction, self-directed learning, and career preparation behavior?
Research Question 3. How does the degree of satisfaction and self-directed learning of university students affect career preparation behavior?
To solve the above problem, a survey was conducted on 350 students of four-year college students in Busan and Gyeongsangnam-do, and statistical analysis was conducted on 301 copies of the effective questionnaire using the SPSS Ver. 23.0 program. Frequency analysis and technical statistical analysis were conducted to analyze the general characteristics and the distribution of variables in this study, and independent sample t-verification and one-way ANOVA (One-way ANOVA) were conducted to determine whether there are differences in career preparation behavior, major satisfaction, and self-directed learning depending on the general characteristics. In addition, a correlation analysis was conducted to identify the relationship between career preparation actions, satisfaction level of majors, and self-directed learning. Finally, multiple regression analysis was conducted to analyze the impact of major satisfaction and self-directed learning on college students' career preparation behavior.
The results of the study are as follows. First, when looking at the difference between college students' major satisfaction, self-directed learning, and career preparation behavior, the difference between gender-specific variables was not statistically significant. On the other hand, the difference between the variables by grade showed only meaningful differences in major satisfaction, and among the sub-factors of major satisfaction, "textual satisfaction" and "relationship satisfaction" showed statistically significant differences depending on grade. In addition, the difference between the variables according to the major was significant only in "learning strategies" and "learning situations" among all sub- and self-directed learning sub-factors of the major satisfaction level.
Second, university students' satisfaction with their majors, self-directed learning and career preparation activities were all found to be correlated.
Third, college students' satisfaction with their majors was found to have no impact on career preparation behavior, while self-directed learning showed that "learning motivation" and "self-awareness" among the lower factors had a static impact on career preparation behavior.
It is hoped that various career counseling programs will be developed to reduce confusion about college students' careers by compiling the results of this study. Also, in class as well as career counseling, the professor hopes that his or her classes will help students think more about teaching methods for students than now so that they can explore their own careers and develop self-directedness on their own.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요