본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
2015 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 영어 교과서 쓰기 활동 분석 / 최아름 인기도
발행사항
부산 : 부경대학교 교육대학원, 2020.8
청구기호
TM 420.7 -20-309
형태사항
vii, 57 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1202042148
주기사항
학위논문(석사) -- 부경대학교 교육대학원, 영어교육전공, 2020.8. 지도교수: 박매란
원문
미리보기

목차보기더보기

표제지

목차

Abstract 8

제1장 서론 11

1.1. 연구의 필요성 및 목적 11

1.2. 연구 과제 13

1.3. 연구의 제한점 13

제2장 이론적 배경 14

2.1. 영어 쓰기의 정의 14

2.2. 영어 쓰기의 접근법 15

2.3. 선행 연구 21

제3장 연구 방법 26

3.1. 연구 대상 26

3.2. 연구 분석 영역 27

3.3. 연구 분석 기준 29

3.3.1. 단계별 쓰기 활동 30

3.3.2. 장르별 쓰기 활동 31

3.3.3. 쓰기 활동 성취 기준 32

3.4. 분석 방법 32

제4장 분석 결과 및 논의 33

4.1. 단계별 쓰기 활동 33

4.2. 장르별 쓰기 활동 38

4.3. 쓰기 활동 성취 기준 46

4.4. 1학년과 2학년 영어 교과서 쓰기 활동 비교 52

제5장 결론 및 제언 59

5.1. 결론 59

5.2. 제언 61

참고 문헌 63

〈표 1〉 현행 교육과정 중학교 영어 쓰기 성취 기준 20

〈표 2〉 2학년 교과서 목록 26

〈표 3〉 2학년 교과서 쓰기 분석 영역 27

〈표 4〉 1학년 영어 교과서 비교 분석 대상 목록 28

〈표 5〉 1학년 교과서의 쓰기 분석 영역 29

〈표 6〉 2학년 교과서 쓰기 활동 분석 기준 30

〈표 7〉 교과서 쓰기 활동 과업 장르의 특징 및 종류 32

〈표 8〉 2학년 교과서 단계별 쓰기 활동 분석 결과 34

〈표 9〉 2학년 교과서 장르별 쓰기 활동 분석 결과 39

〈표 10〉 2학년 쓰기 활동 성취 기준 분석 결과 47

〈표 11〉 1학년, 2학년 교과서 단계별 쓰기 활동 분석 비교 53

〈표 12〉 1학년, 2학년 교과서 장르별 쓰기 활동 분석 비교 55

〈표 13〉 1학년, 2학년 교과서 쓰기 활동 성취 기준 분석 비교 57

〈그림 1〉 유도 작문 35

〈그림 2〉 자유 작문 36

〈그림 3〉 통제 작문 37

〈그림 4〉 개인적 글쓰기 40

〈그림 5〉 학업관련 글쓰기 41

〈그림 6〉 직업관련 글쓰기 42

〈그림 7〉 창의적 글쓰기 43

〈그림 8〉 사회적 관계 글쓰기 44

〈그림 9〉 공적인 글쓰기 45

〈그림 10〉 개인 생활관련 글쓰기 49

〈그림 11〉 일상 생활관련 짧은 글 쓰기 50

〈그림 12〉 그림 설명관련 글쓰기 51

초록보기 더보기

 The purpose of this study was to analyze the writing activities in second-year middle school second year English textbooks based on the 2015 revised National Curriculum to investigate the diversity of writing activity types, the writing activities for each genre, and the utility of the achievement criteria of the 2015 curriculum as reflected in current English textbooks. Moreover, the results of this study were compared with Lee (2019) to investigate the differences in writing activities in first year middle school English textbooks based on the 2015 curriculum.

For this purpose, eight out of thirteen textbooks available nationwide, especially their writing activities, were examined according to Lee's (2019) evaluation criteria to compare the writing activity types, the diversity of genres, and the achievement criteria of the first-year and second-year textbooks in each of the chosen textbooks.

The findings of the study are summarized as follows:

The results showed the proportion of guided writing activities was over 50%, the highest in diversity of writing activity types in the target textbooks. On the other hand, the proportion of controlled writing and free writing activities was relatively low.

Personal writing was the most prominent genre utilized in the eight textbooks, followed by academic writing. Specifically, the proportion of personal writing is 43.7%, the highest proportion, and academic writing accounts for 21.2%, the second highest proportion in diversity of writing activities for each genre in the target textbooks. In comparison, social writing (writing for social purpose) and public writing held the lowest proportion in the target textbooks.

The proportion of descriptive writing (describing surroundings) was the highest according to the achievement criteria based on the curriculum reflected in the target textbooks. Additionally, expressing one's own opinions or emotions and writing about personal experiences or plans accounted for the second highest portion. On the other hand, writing simple invitations, notes of appreciation, congratulations, consolation, and diaries were insignificant, accounting for 3.4%, the lowest proportion.

Finally, the results from comparing the first-year and second-year writing activities in the target textbooks showed that guided writing accounted for 50% of the writing activities for each respective year. The proportion of controlled writing decreased slightly and the proportion of free writing increased slightly from the first year to the second year. Moreover, the highest proportion by genre for writing activities was different between those of the first and second year. Academic writing accounted for the highest portion, followed by social writing in the first year. Lastly, the proportion of descriptive writing according to the utility of the achievement criteria was the highest from both the first and the second year target textbooks.

The current study results can help teachers understand the features of the target textbooks and how to teach writing effectively to target learners.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기