생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
Title Page
Contents
ABSTRACT 10
Chapter 1. Introduction 12
1.1. Background and Significance of the Study 12
1.2. Research Questions 14
Chapter 2. Literature Review 16
2.1. Reading Biographies 17
2.1.1. Definition 17
2.1.2. The Effects of Reading Biographies 18
2.2. Self-Esteem & Self-Efficacy 19
2.2.1. Self-esteem 19
2.2.2. Self-efficacy 21
2.2.3. Motivation 22
2.3. Drama Based Activities 23
2.3.1. Underpinning Theories of Drama Based Activities 23
2.3.2. Types of Drama Based Activities 25
2.3.3. The Benefits of Drama Based Activities (DBA) 28
2.4. Summary of the Literature 31
Chapter 3. Methodology 32
3.1. Research Questions 32
3.2. Research design 32
3.2.1. Participants 32
3.2.2. Research Procedure 35
3.2.3. Selected Books for the Study 36
3.3. The Learning procedure of the Experimental class 38
3.3.1. Lesson Procedure 38
3.4. Data collection & Analysis 44
3.4.1. Scales 44
3.4.2. English Achievement Test in Written Test Score 46
3.4.3. Fluency test in Speaking Test Score 46
3.4.4. Teacher's interviews and Observation 46
3.4.5. Analysis of Materials 47
Chapter 4. Results 48
4.1. The Comparison of Students' Scores in Self-Esteem Before and After the Experiment 48
4.2. The Comparison of Students' Scores in Self-Efficacy Before and After the Experiment 49
4.3. The Results of the English Achievement test 51
4.4. The Results of the Fluency Test 53
4.5. The Results of the interview and observation 56
Chapter 5. Discussion 57
5.1. Research Question 1 57
5.2. Research Question 2 58
Chapter 6. Conclusion & Limitations 61
6.1. Conclusion 61
6.2. Implications 62
6.3. Limitations and Further Study 63
References 65
APPENDICES 9
Appendix A. English Achievement Test 73
Appendix B. Descriptions of the Activities and the Teacher's Opinion 79
Appendix C. Student scripts and words count 90
Appendix D. Students' Texts for the 4th & 5th classes(이미지참조) 93
ABSTRACT IN KOREAN 96
Table 1. The Genders and the Grades of Participants 35
Table 2. Research procedure 35
Table 3. Overall Lesson Procedure in the Experimental Lessons 36
Table 4. Lesson procedure 39
Table 5. Drama Based Activities in the Experimental Class 41
Table 6. Self-esteem Scale 44
Table 7. Self-Efficacy Scale 45
Table 8. The Test Results of English Achievement 53
Table 9. The Comparison of the Mean Score of the Experimental Group and the... 53
Table 10. The First Test on Fluency 54
Table 11. The Last Test on Fluency 54
Figure 1. Ten Biographical Books 37
Figure 2. Computer and Mobile phone Program of Ten Books 38
Figure 3. The Comparison of Students' Score in Self-Esteem Before and After the... 49
Figure 4. The Comparison of Score of Students' Self-Efficacy Before and After the... 50
초록보기 더보기
이 연구는 위인전과 드라마 활동을 학습 도구로 사용하여 위인들이 역경, 신체적 장애, 편견을 어떻게 극복하는지에 대한 이야기가 자기 존중감, 자기효능감, 그리고 동기부여에 있어서 영어를 외국어로 배우는 학습자들의 용기를 북돋우고, 그들의 성공과 목표지향에 대한 기대치를 높여서 더 나은 학업성취도를 유도하는지를 탐구한다.
이런 측면에서, 이 연구는 전기문 학습과 드라마 활동을 병행한 효과를 살펴보기 위해서 다음 두 가지 주요 질문을 제기한다. 질문은 첫째, 전기문 학습과 드라마기반의 추가활동이 EFL의 학생들의 자기존중감과 자기효능감에 어떤 영향을 끼치는지, 둘째, 전기문 학습과 드라마기반의 추가활동이 EFL 학생들의 학업성취도에 어떤 영향을 끼치는가이다.
이러한 질문에 답하기 위해 이 논문은 다문화 인구가 비교적 많이 거주하는 서울 특정 지역 4 명의 초등학생 (4 학년, 5 학년, 6 학년 두명)을 열 권의 전기문과 다양한 드라마 기반 활동을 수반하는 일련의 실험 수업에 참여시켰다.
수업 이외에도, 연구자는 자존감과 자기 효능감의 두 가지 척도를 가지고 사전과 사후 검사를 했으며, 영어 성취도와 유창함을 측정하기 위한 Test를 각각 2회씩 수행했다. 조사자는 영어 수업에 대한 학생들의 인식의 변화를 알기 위해 인터뷰와 관찰을 병행했으며 학생들의 자존감과 자기 효능감이 향상되었는지, 그리고 드라마 기반의 활동을 수반하는 위인전 학습을 통해서 학업 성취도가 향상되었는지를 확인하기위해 수집한 데이터를 자세히 분석하여 그 연구결과를 얻었다.
비록 피실험자의 선정과 수, 연구 기간 등에 한계는 있었지만, 드라마기반의 활동을 병행한 위인전의 독서는 EFL학생들의 자존감과 자기 효능감을 높이고 영어를 외국어로 배우는 한국인을 대상으로 하는 교육이라는 맥락내에서 학업의 성취를 유도할 수 있다는 것을 보여준다. 이 연구 결과는 학생들이 영어를 더욱더 효과적으로 공부하고 더욱 유익한 결과를 얻을 수 있도록 동기를 부여를 하는데 있어서 자기 존중감과 그리고 자기 효능감의 중요성을 강조한다.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요