본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

Abstract 5

Ⅰ. 서론 9

Ⅱ. 미술교육의 이론적 전개 11

1. 미술교육의 개념과 의의 11

2. 미술교육의 특성과 성격 12

3. 미술교육의 목적과 내용구성 13

4. 미술교육의 방향 17

Ⅲ. 디자인 교육의 이론적 전개 19

1. 디자인 교육 19

(1) 디자인의 정의 19

(2) 디자인 교육의 목적 19

(3) 디자인 학습의 방향 20

2. 시각 디자인의 구성 21

(1) 시각 디자인의 정의와 분류 21

(2) 시각 기호와 이미지 23

3. 픽토그램에 대한 이해 24

(1) 픽토그램의 개념 및 배경 24

(2) 픽토그램의 조형요소와 특징 28

4. 시각문화 교육 31

(1) 시각문화와 시각문화 교육의 이해 31

(2) 시각문화 교육의 필요성 32

Ⅳ. 중등 미술에서 시각언어 소통을 위한 픽토그램 수업방안 36

1. 2015 개정 미술 교과서별 시각 문화 미술교육 현황 분석 36

2. 수업의 설계 46

(1) 주제 선정 이유 46

3. 픽토그램 디자인 활용 수업의 실제 47

(1) 컴퓨터를 활용한 픽토그램 제작하기 47

(2) 재료·용구를 활용한 픽토그램 제작하기 50

4. 수업 결과 및 분석 59

4-1. 수업의 결과 59

4-2. 학생 학습결과물 분석 60

4-3. 학생 활동·평가지 64

Ⅴ. 결론 66

참고 또는 인용문헌 68

표목차

〈표 1〉 미술교육의 의의 11

〈표 2〉 미술교육의 목적 여섯 가지 14

〈표 3〉 미술교육 방향의 10가지 과제 18

〈표 4〉 성격에 따른 시각 디자인 분류 22

〈표 5〉 시각 기호를 이르는 다양한 용어 23

〈표 6〉 픽토그램의 정의 24

〈표 7〉 2015 개정 미술 교과서 37

〈표 8〉 천재 미술 교과서 38

〈표 9〉 동아 미술 교과서 40

〈표 10〉 미래n 미술 교과서 42

〈표 11〉 지학사 미술 교과서 44

〈표 12〉 컴퓨터를 활용한 교내 픽토그램 제작 수업의 흐름도 47

〈표 13〉 컴퓨터를 활용한 교내 픽토그램 제작 수업 1차시 지도안 48

〈표 14〉 컴퓨터를 활용한 교내 픽토그램 제작 수업 2차시 지도안 49

〈표 15〉 재료·용구를 활용한 교내 픽토그램 제작 수업의 흐름도 50

〈표 16〉 재료·용구를 활용한 교내 픽토그램 제작 수업 1차시 지도안 51

〈표 17〉 재료·용구를 활용한 교내 픽토그램 제작 수업 2차시 지도안 52

〈표 18〉 재료·용구를 활용한 교내 픽토그램 제작 수업 3차시 지도안 53

〈표 19〉 활동지 56

〈표 20〉 자기, 동료 평가지 57

〈표 21〉 수업 평가 기준표 58

그림목차

〈그림 1〉 시각 디자인 분류 이미지 예시 22

〈그림 2〉 시각 기호를 이르는 용어 이미지 사례 23

〈그림 3〉 1909 파리에서 국제 협약으로 채택된 최초의 교통 표지판 25

〈그림 4〉 1936년 제11회 베를린 올림픽 픽토그램 27

〈그림 5〉 독일 프랑크푸르트의 교통표지판 '횡단보도 우선' 28

〈그림 6〉 국제 표준으로 채택된 우리나라의 픽토그램 29

〈그림 7〉 루마니아, 도로 위 취객주의 29

〈그림 8〉 스코틀랜드, 디즈니 캐릭터 표지판 29

〈그림 9〉 스웨덴, 보행 중 스마트폰 금지 30

〈그림 10〉 호주, 캥거루 주의 표지판 30

〈그림 11〉 핀란드, 산타클로스 출몰지역 표지판 30

〈그림 12〉 시각적 문해력의 구성요소 33

〈그림 13〉 교내 픽토그램 제작수업 PPT자료 예시 54

〈그림 14〉 학생 활동지 60

〈그림 15〉 학생 아이디어 구상 스케치 61

〈그림 16〉 학생 완성작품 62

〈그림 17〉 학생 자기, 동료 평가지 64

초록보기

In modern society, visual culture plays a leading role in modern cultural production and lifestyle along with the visualization of information through mass media, and it shows that the impact on the social and economic development of a country is enormous in the leading position of the cultural industry in the 21st century. Today, we are constantly confronted with visual images by the rapid development and popularization of broadcast and communication media, such as television and the Internet, in our daily lives, and have got information from and are influenced by such things. Our eyes encounter these visual cultural phenomena and we live while being aware and learning from them. Human beings live in different cultures and environments and transmit their thinking and feelings as a means of expression represented in various languages. Various and complex expressions from individuals or groups are written and arranged in letters within a promised system.

To utilize the numerous languages and letters created in these processes more effectively, people use promised symbols to symbolize the meaning and communicate over a wider range. As it became insufficient to transmit thinking and feelings via letters alone, various communication became inseparable from signals, systems, and symbols that could be communicated beyond time and space. 'Pictogram' can be said a method and medium as a kind of visual language. Pictogram should be symbolically visualized what it means, so that everyone can understand the meaning immediately, regardless of their differences in nationality or race and without any prior education. In other words, it must hold and express the message to convey by implication. As it expresses one's thinking in an implicit visual language, it helps to understand and sympathize with others' thinking and foster the correct expression of visual language by increasing interest in and attention to visual languages.

Therefore, this study intends to understand pictogram by teaching it as an implicit visual language based on the aforementioned background. In the changing and developing society, pictogram visualizes its meaning and transmits the information as an implicit visual language. Since it can induce unique and individual activities by new interpretations and expressions from the recreated idea of an object through expression methods that visualize one's thinking by implication, students can expand their creativity while conducting the extension and convergence of their thinking through the process of expression. These activities of expression allow students to participate in art activities with confidence and challenge spirit.

This study has the meaning that it is expected to help foster effective expression skills by the understanding of pictogram as a visual language in art classes of secondary school and that it presents a model and direction of classes suitable for a subject.