본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 13

1. 연구의 목적 13

2. 연구의 필요성 14

3. 연구의 방법 15

1) 문헌 연구 방법 15

2) 악보에 대한 분석 15

II. 오페라에 관한 고찰 16

1. 16세기 (후기 르네상스 - 초기 바로크) 16

2. 바로크시기 (1600-1750) 19

3. 고전주의 시기 (1750-1820) 20

1) 고전주의 시기의 오페라 20

2) 고전주의 시기 오페라의 특징 24

III. 모차르트의 생애와 오페라 창작 28

1. 모차르트의 생애 28

2. 모차르트의 오페라 창작시기 구분 29

1) 모차르트 오페라 창작 단계 과정 29

3. 모차르트의 오케스트레이션 특징 34

1) 고전주의 시기 오케스트레이션 특징 34

2) 모차르트의 오케스트레이션 특징 42

IV. 〈Le Nozze di Figaro〉작품 개요 및 분석 48

1. 〈Le Nozze di Figaro〉 창작 배경과 줄거리 48

1) 〈Le Nozze di Figaro〉 창작 배경 48

2) 〈Le Nozze di Figaro〉의 내용 소개 51

2. 〈Le Nozze di Figaro〉 아리아 세 곡, 중창 세 곡의 음악과 오케스트레이션분석 53

1) 아리아 〈Se vuolballare, Signor contino〉 제 1막 NO. 3 배경 : 피가로와 수잔나의 신방 중 54

2) 아리아 〈Voi che sapete, Che cosa è amor〉 제 2막 NO. 11 배경 : 백작부인의 방 62

3) 아리아 〈Venite inginocchiatevi〉 제 2막 NO. 12 배경: 백작부인의 방 67

4) 이중창 〈Via resti servita, Madama brillante!〉 제 1막 No. 5 배경: 수잔나의 방 73

5) 삼중창 〈Cosa sento! Tostoandate e scacciate〉제 1막 NO. 7 배경: 수잔나의 방 79

6) 육중창 〈Reconosci in questo amplesso〉 제 3막 NO. 18 배경 : 백작 저택의 큰 거실 86

3. 〈Le Nozze di Figaro〉오케스트레이션 특징 96

1) 클라리넷의 사용과 역할 96

2) 현악기의 특별한 색체를 위한 주법사용 99

3) 금관악기의 확장 102

V. 결론 106

참고문헌 109

ABSTRACT 111

표목차

〈표 1〉 모차르트의 창작시기별 오페라 작품 30

〈표 2〉 고전시대 오케스트라에서 나타난 악기의 역할 35

〈표 3〉 〈Le Nozze di Figaro〉 여섯 곡의 오페라 선곡 53

〈표 4〉 〈Se vuol ballare, Signor contino〉 형식분석 54

〈표 5〉 〈Se vuol ballare, Signor contino〉 악기편성표 55

〈표 6〉 〈Se vuol ballare, Signor contino〉 가사 57

〈표 7〉 〈Voi che sapete, Che cosa è amor〉 형식 분석 62

〈표 8〉 〈Voi che sapete, Che cosa è amor〉 악기편성표 63

〈표 9〉 〈Voi che sapete, Che cosa è amor〉 가사 64

〈표 10〉 〈Venite inginocchiatevi〉 형식 분석 67

〈표 11〉 〈Venite inginocchiatevi〉 악기편성표 68

〈표 12〉 〈Venite inginocchiatevi〉 가사 69

〈표 13〉 〈Via resti servita, Madama brillante!〉 형식 분석 74

〈표 14〉 〈Via resti servita, Madama brillante!〉 악기편성표 74

〈표 15〉 〈Via resti servita, Madama brillante!〉 가사 75

〈표 16〉 〈Cosa sento! Tostoandate e scacciate〉 형식분석 80

〈표 17〉 〈Cosa sento! Tostoandate e scacciate〉 악기편성표 80

〈표 18〉 〈Cosa sento! Tostoandate e scacciate〉 가사 81

〈표 19〉 〈Reconosci in questo amplesso〉 형식분석 86

〈표 20〉 〈Reconosci in questo amplesso〉 악기편성표 86

〈표 21〉 〈Reconosci in questo amplesso〉 가사 87

악보목차

〈악보 1〉 Mozart 《Symphone No.40》 제 1막 1-5마디 37

〈악보 2〉 Mozart 《Symphone No.38》 제1막 37-46 마디 38

〈악보 3〉 Mozart 〈Magic Flute〉 서곡 1-7 마디 40

〈악보 4〉 Mozart 〈Magic Flute〉 서곡 164-170 마디 41

〈악보 5〉 Mozart 《Symphone No.41C major》48-55마디 43

〈악보 6〉 Mozart 〈Magic Flute〉 서곡 54-61마디 44

〈악보 7〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.2 8-16마디 45

〈악보 8〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.4 6-9마디 46

〈악보 9〉 모차르트 〈제 14번 피아노 협주곡〉 265-271마디 47

〈악보 10〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.3 1-27마디 58

〈악보 11〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.3 63-91마디 59

〈악보 12〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.3 1-9마디 60

〈악보 13〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.3 54-61마디 61

〈악보 14〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.3 152-162마디 62

〈악보 15〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 11 1-6마디 65

〈악보 16〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 11 21-27마디 66

〈악보 17〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 11 42-48마디 67

〈악보 18〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 12 1-17마디 71

〈악보 19〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 12 18-25마디 72

〈악보 20〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 12 41-47마디 73

〈악보 21〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.5 1-9마디 77

〈악보 22〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.5 30-39마디 78

〈악보 23〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.5 45-49마디 79

〈악보 24〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 7 1-7마디 82

〈악보 25〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 7 39-46마디 83

〈악보 26〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 7 80-89마디 84

〈악보 27〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.7 123-126마디 85

〈악보 28〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 18 7-13마디 89

〈악보 29〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 18 20-25마디 91

〈악보 30〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 18 43-48마디 93

〈악보 31〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 18 85-90마디 95

〈악보 32〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 11 1-6마디 97

〈악보 33〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 6 14-20마디 98

〈악보 34〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 7 1-7마디 99

〈악보 35〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 27 1-7마디 100

〈악보 36〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No. 28 5-8마디 101

〈악보 37〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 서곡 1-8마디 102

〈악보 38〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.3 1-9마디 103

〈악보 39〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 서곡 9-19마디 104

〈악보 40〉 Mozart 〈Le Nozze di Figaro〉 No.4 1-5마디 105

초록보기

Wolfgang Amadeus Mozart (Wolfgang Amadeus Mozart, 1756~1791), a great Austrian composer and representative figure in the classicist period. Mozart, the music giant of the classical period who made extraordinary achievements in opera. He composed 22 operas in his lifetime, including both formal opera, creative development of comic opera and German Singspiel.

Mozart's operas are deeply loved by the people,many plays have been sung till nowadays as classics. Affected by the Enlightenment trend, his opera creation focuses on the lives of ordinary people and embodies the spirit of power resistance.He developed the opera form of comic opera creatively. On the one hand, he emphasized the dominant position of music in opera; on the other hand, he expanded the subject range of comic opera and made the genre of comic opera acquired unprecedented ideology and richness.

"Le Nozze di Figaro" was Mozart's first attempt to explore the complexity of drama, he made creative transformation of the simple techniques of harmonic opera. The method of exploring complexity is innovated by giving the significant and dramatic conflict to the ensemble and the subtle characterization of characters. It is deserved to research the difference between the vertical distribution of orchestration and the horizontal timbre layout of orchestration when there is a single voice and more vocal parts join in, from which to see what special treatment will be brought to the whole orchestral writing.

This paper is divided into five chapters. Chapter 1 is the introduction, which elaborates the purpose and significance of the topic, research status, research scope and methods, originality of the thesis, etc. Chapter 2 is about the investigation of opera, which mainly analyzes the characteristics and types of opera in the classical period, and the characteristics of opera in the classical period; Chapter 3 is focusing on the introduction and analysis of Mozart's life and opera creation, which is divided into three parts: Mozart's life, Mozart's opera creation, Mozart's orchestration characteristics; Chapter 4 is the introduction and analysis of the "Le Nozze di Figaro", based on the creation background of the opera, 6 works and the analysis of the orchestration characteristics; Chapter 5 is the conclusion.