권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
제1장 서론 8
1.1. 연구 목적 및 필요성 8
1.2. 선행 연구 11
제2장 이론적 배경 15
2.1. 다문화의 정의 및 특징 15
2.1.1. 다문화가정의 개념과 유형 15
2.1.2. 다문화주의의 정의 16
2.2. 가정환경과 언어발달 19
2.2.1. 가정환경과 언어발달과의 관계 19
2.2.2. 언어 발달과 습득 20
2.3. 이중언어 21
2.3.1. 이중언어의 개념과 유형 21
2.3.2. 다문화와 이중언어 22
제3장 연구방법 24
3.1. 연구 참여자 특성 24
3.1.1. 참여자 선정 24
3.1.2. 일반적 특성 25
3.2. 연구 진행 방법 28
3.2.1. 사례 연구 28
3.2.2. 분석 준거 29
제4장 연구 결과 36
4.1. 가족특성 36
4.2. 언어환경 46
4.3. 이중언어 특성 55
4.4. 사회적 환경 64
제5장 결론 및 제언 81
5.1. 결론 81
5.2. 제언 85
참고문헌 86
부록 90
ABSTRACT 96
〈표 1〉 다문화가정 종류 16
〈표 2〉 다문화주의 관련 이념 18
〈표 3〉 언어와 사고 가설 21
〈표 4〉 연구 참여자의 일반적 특성 26
〈표 5〉 분석의 준거 30
〈표 6〉 가정 특성·언어·문해환경 설문 문항의 구성 31
〈표 7〉 분석준거 35
〈표 8〉 가족 특성(1) 36
〈표 9〉 가족 특성(2) 37
〈표 10〉 언어환경(1) 47
〈표 11〉 언어환경(2) 48
〈표 12〉 이중언어 특성(1) 56
〈표 13〉 이중언어 특성(2) 63
〈표 14〉 사회적 환경(1) 65
〈표 15〉 사회적 환경(2) 77
〈표 16〉 연구 노트 95
〈그림 1〉 대표적 다문화주의 이론 17
〈그림 2〉 설문 문항 90
This study aims to provide implications for proper bilingual development of children with multicultural background by examining the correlation between family characteristics and bilingual skills of immigrated young adult of Vietnam. Young adults have an established language skill, therefore are adequate subjects for inductive examination of the environments that have led to their current bilingual skills.
Studies relating to language environment of multicultural families have been actively conducted in Korea since the dramatic increase of the group took place in the late 2000s. The importance of the role they will have in the era of globalization has been repeatedly mentioned through various studies. Amongst the multicultural families within Korea, Vietnamese accounted for the largest proportion right after China, which stresses the necessity of this case study regarding Korean-Vietnamese multicultural families. Most of the related studies present insights of education for preschoolers or infants in Korea or comparison of Korean language skills with monocultural children. However, very few researches are done on young adults and even if done, they are mainly relevant to policies toward multicultural families or establishment of self-identity, not their actual bilingual skills nor their development environment. This qualitative study is meaningful in that it provides base line data as preceding research is insufficient, but shows limitations in that there is no comparison group.
Many studies have shown family environment has preferential influence on language development from an early stage. The main caregiver, usually being the mother, sets on most influences to the child, passing down linguistic and cultural knowledge. This implies that these knowledges can be developed intensionally with persistent stimulation, requiring parents' involvement rather through natural acquisition. In addition, a research regarding multilingual development have reported that code-switching, where multilingual speaker use more than one language in one context, happens when the second language(prior knowledge) affects the third language(later knowledge).
Based on the preceding studies above, it is crucial for the parent to show they are actively learning the language of their social environment and passing down individual linguistic and cultural knowledge in order to compose an ideal bilingual developing environment for multicultural family. In this study, we will find out whether the subject has developed their curent bilingual skills with similar environmental conditions as preceding studies have stated. This base line data can be helpful in preparing next generation of multicultural families to develope bilingual in a proper environment.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.