본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

ABSTRACT 12

제1장 서론 14

1.1. 연구배경 14

1.2. 연구의 목적 18

제2장 이론적 배경 19

2.1. 하수배제방법 19

2.1.1. 개요 19

2.1.2. 하수배제방법의 비교 21

2.1.3. 배제 방식별 장단점 분석 22

2.2. 하수배제방법 선정 사례 24

2.2.1. 미국 24

2.2.2. 일본 24

2.2.3. 대한민국 25

2.3. 합류식지역의 분류식화 방안 27

2.3.1. 개요 27

2.3.2. 분류식 적용조건 27

2.3.3. 기존 및 신규시가지에 대한 배제방법 비교 27

제3장 연구대상지의 특성 29

3.1. 베트남 29

3.1.1. Viet Tri 30

3.1.2. Ninh Binh 30

3.1.3. Hung Yen 31

3.2. 방글라데시 31

3.2.1. Chittagong 33

3.2.2. Dhaka 33

3.3. 캄보디아 34

3.3.1. Siem Reap 35

3.3.2. Phnom Phen 36

제4장 연구대상지역의 하수도 현황 및 배제방식 검토 37

4.1. 베트남 37

4.1.1. 도시현황 37

4.1.2. 배제방법 검토 46

4.2. 방글라데시 49

4.2.1. 도시현황 49

4.2.2. 배제방식 검토 54

4.3. 캄보디아 61

4.3.1. 도시현황 61

4.3.2. 배제방식 검토 69

제5장 결론 70

5.1. 결론 70

5.2. 연구의 한계 및 제언 71

참고문헌 72

표목차

표 1.1. 연대별 하수도 정책의 변천 14

표 1.2. 연구지역 1인당 GNI 비교 15

표 1.3. 소득수준별 수원국 구분 16

표 2.1. 하수도정비계획 하수배제방법 관련 필요 조사내용 19

표 2.2. 하수 배제방법의 분류 21

표 2.3. 하수 배제방법의 장·단점 비교 22

표 2.4. OO공공하수처리구역 관리방안 계획 26

표 2.5. 기존시가지 및 장래개발지 하수배제방법 검토 28

표 3.1. 베트남 일반현황 29

표 3.2. 베트남 경제지표 29

표 3.3. 베트남-대한민국 간 무역현황 30

표 3.4. 방글라데시 일반현황 32

표 3.5. 방글라데시 경제지표 32

표 3.6. 방글라데시 우리나라와의 무역현황 32

표 3.7. Chittagong 인구추계 33

표 3.8. 캄보디아 일반현황 34

표 3.9. 캄보디아 경제지표 34

표 3.10. 캄보디아-우리나라와의 무역현황 35

표 4.1. Viet Tri 하수시스템 시설계획 38

표 4.2. Viet Tri 하수시스템 재원투자계획 38

표 4.3. Viet Tri 간선개거 수질조사 결과 41

표 4.4. Ninh Binh 하수도시설계획 42

표 4.5. Hung Yen 하수도시설계획 44

표 4.6. Hung Yen 하수배제방법 비교 48

표 4.7. Chittagong 공공하수처리시설계획 50

표 4.8. Dhaka 하수처리계획 52

표 4.9. 하수차집 및 이송방안 비교 56

표 4.10. Dhaka 하수배제방법 비교 57

표 4.11. Siem Reap 처리구역인구 및 가옥수 61

표 4.12. Siem Reap 공공하수처시설 현황 62

표 4.13. Siem Reap 공공하수처리시설 수질 현황 63

표 4.14. Siem Reap 하수도시스템 확장계획 65

표 4.15. Siem Reap 주요하천 (평균)수질현황 66

표 4.16. Phnom Penh 하수시설 현황 67

표 4.17. Phnom Penh 대규모 개발지 하수처리현황 68

표 4.18. Phnom Penh 하수처리시설 계획 68

그림목차

그림 1.1. 연구지역 1인당 GNI 변동추이 16

그림 2.1. 하수배제방법별 가옥 내 배수설비 방법 모식도 22

그림 3.1. Hung Yen 위치도 31

그림 3.2. Chittagong 위치도 33

그림 3.3. Siem Reap 위치도 35

그림 3.4. Phnom Penh 위치도 36

그림 4.1. Viet Tri 하수도 시설계획평면도 37

그림 4.2. Viet Tri 하수도사업 분류식 배수설비 단면도 39

그림 4.3. Viet Tri 오수관로 주변 지적선 현황 40

그림 4.4. Viet Tri 가옥 현장사진 40

그림 4.5. Viet Tri 정화조 및 후면하수배제 현황 41

그림 4.6. Ninh Binh 하수배제 현황 42

그림 4.7. Ninh Binh 하수처리계획도 43

그림 4.8. Hung Yen 하수배제 현황 44

그림 4.9. Hung Yen 하수처리계획도 45

그림 4.10. Viet Tri 하수수집시스템 모식도 46

그림 4.11. Chittagong 하천오염현황 49

그림 4.12. Chittagong 하수배제 및 분뇨수거 현황 49

그림 4.13. Chittagong 인접가옥 및 측구배제 현황 50

그림 4.14. Chittagong 계획하수처리구역도 51

그림 4.15. Dhaka 하수처리구역도 53

그림 4.16. 합류식 하수차집방법 모식도 54

그림 4.17. 분류식 하수차집방법 모식도 55

그림 4.18. Dhaka 1단계 하수도계획(2010-2015) 58

그림 4.19. Dhaka 2단계 하수도계획(2015-2025) 59

그림 4.20. Dhaka 3단계 하수도계획(2025-2035) 60

그림 4.21. Siem Reap 하수처리구역도 62

그림 4.22. Siem Reap 하수처리시설 현황도 63

그림 4.23. Siem Reap 가옥 현황사진 64

그림 4.24. Siem Reap 오수중계펌프장 운영현황도 64

그림 4.25. Siem Reap 하수시스템 계획 모식도 65

그림 4.26. Siem Reap 처리구역 내 주요 소하천 현황 66

그림 4.27. Phnom Penh 기존 하수관로 현황 67

그림 4.28. Phnom Penh 처리구역 내 주요 소하천 현황 67

그림 4.29. Phnom Penh 하수처리계획도 69

초록보기

 The research countries, Vietnam, Bangladesh, and Cambodia, are priority partner countries for South Korea's ODA fund. With their recent rapid economic development, the issue of water pollution has become a serious national concern. These three countries are operating or planning to construct sewerage systems using the Economic Development Cooperation Fund (EDCF) of the Export-Import Bank of Korea, the World Bank (WB), the Asian Development Bank (ADB), the Japan International Cooperation Agency (JICA) and other Multilateral Development Bank (MDB) funds.

However, the concept of collecting sewerage developed by South Korean consultants often does not fit the local conditions, as they adopt inappropriate separate sewage collection systems. Therefore, this study aims to analyze the problems related to the sewer collecting system in these three countries by examining other cases funded by MDBs and proposing proper collecting methods accordingly.

For reference, the ODA funded feasibility study for sewerage projects conducted by Korean consultants is characterized by adopting a separate sewerage system, such as Viet Tri and Siem Reap city. In contrast, feasibility studies conducted by local consultants or other developed countries adopted combined or partially separate system taking into account local conditions. It was also observed that Siem Reap wastewater treatment plant in Cambodia which was planned as a separate system, and the Pagla wastewater treatment plant in Dhaka, Bangladesh which was planned as a partial separate system, encountered difficulties in securing a sufficient quantity of wastewater for normal operation due to the low house connection rate.

In addition to the difficulties of adopting a separate sewerage system in the researching areas due to structural problems of households, there are also financial challenges to ensure the sustainability of the sewerage projects in developing countries. Compared to the combined system, the separate system has lower financial sustainability due to its higher construction and maintenance costs, which often leads to increased tariffs for users and creates a financial burden for the recipient countries.

Therefore, it is concluded that when applying the separate sewage system to the existing urban areas of developing countries, the economic scale, GNI, financial sustainability, and local site conditions should be more thoroughly investigated. In the case of existing urban areas, measures to secure the quantity of sewer for normal operation of treatment plant should be prioritized. For new development areas, the implementation of separate sewer pipelines that can effectively collect pollutants and transfer them to treatment plants should be considered as a viable option.