본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

Ⅰ. 서론 11

1. 연구 목적과 의의 11

2. 연구 내용 및 방법 13

Ⅱ. 슈만의 생애 16

Ⅲ. 슈만의 작곡 특징 22

1. 전통에 기초한 혁신 22

2. 표제성과 문학성 27

3. 음악을 통한 사고와 감정 표현 29

Ⅳ. 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 창작 배경 및 음악 특징 31

1. 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 창작 배경 31

2. 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 음악적 특징 36

가. 구조 36

나. 화성 44

다. 선율 54

라. 리듬 73

Ⅴ. 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 연주법 테크닉 분석 82

1. 템포의 처리 82

2. 페달의 사용 95

3. 피아노 건반 터치에 대한 컨트롤 106

Ⅵ. 연주 기법 연구 121

1. 연주 테크닉 121

2. 작품 스타일 126

3. 정서적 표현 - 상상력 128

Ⅶ. 결론 130

Abstract 133

참고문헌 137

표목차

(표 1) 고전 소나타의 일반 구조 36

(표 2) 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 구조 37

(표 3) 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 제 1악장 구조 39

(표 4) 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 제 2악장 구조 40

(표 5) 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 제 3악장 구조 41

(표 6) 〈피아노 소나타 op.22 g단조〉의 제 4악장 구조 42

(표 7) 캠프와 아르헤리치의 연주 시간 비교 84

(표 8) 캠프와 아르헤리치의 연주 템포 비교 85

(표 9) 페달 유형(페달을 밟는 시간과 건반 연주 시간의 선후 구분) 96

(표 10) 페달 유형(페달을 밟을 때의 깊이 정도에 따른 구분) 97

(표 11) 『Touch and Expression in Piano Playing』의 4가지 피아노 건반 터치 방식 107

악보목차

〈악보 1〉 제 1악장 마디 1-9 45

〈악보 2〉 제 1악장 마디 20-23 46

〈악보 3〉 제 1악장 마디 59-66 46

〈악보 4〉 제 1악장 마디 183-199 47

〈악보 5〉 제 1악장 마디 278-293 49

〈악보 6〉 제 2악장 마디 1-11 50

〈악보 7〉 제 2악장 마디 12-21 51

〈악보 8〉 제 4악장 마디 9-18 52

〈악보 9〉 제 4악장 마디 289-296 53

〈악보 10〉 제 4악장 마디 320-327 54

〈악보 11〉 슈만 가곡 〈가을에〉 56

〈악보 12〉 제 2악장 마디 1-11 57

〈악보 13〉 제 1악장 마디 16-20 58

〈악보 14〉 제 1악장 마디 101-112 59

〈악보 15〉 제 1악장 마디 113-117 60

〈악보 16〉 제 2악장 마디 18-21 60

〈악보 17〉 제 3악장 마디 1-12 61

〈악보 18〉 제 1악장 마디 20-23 62

〈악보 19〉 제 1악장 마디 228-232 62

〈악보 20〉 제 2악장 마디 29-34 63

〈악보 21〉 제 2악장 마디 49-61 64

〈악보 22〉 제 3악장 마디 33-37 65

〈악보 23〉 제 4악장 마디 37-43 65

〈악보 24〉 제 4악장 마디 171-178 66

〈악보 25〉 제 1악장 마디 1-9 67

〈악보 26〉 제 1악장 마디 10-23 68

〈악보 27〉 제 1악장 마디 84-92 69

〈악보 28〉 제 2악장 마디 1-11 69

〈악보 29〉 제 2악장 마디 12-21 70

〈악보 30〉 제 1악장 마디 20-23 71

〈악보 31〉 제 1악장 마디 181-197 72

〈악보 32〉 제 1악장 마디 269-277 73

〈악보 33〉 제 1악장 마디 1-9 74

〈악보 34〉 제 1악장 마디 59-70 75

〈악보 35〉 제 1악장 마디 118-132 76

〈악보 36〉 제 1악장 마디 212-223 77

〈악보 37〉 제 2악장 마디 1-11 78

〈악보 38〉 제 3악장 마디 1-12 79

〈악보 39〉 제 3악장 마디 13-20 80

〈악보 40〉 제 4악장 마디 112-119 80

〈악보 41〉 제 4악장 마디 125-131 81

〈악보 42〉 제 1악장 So rasch wie möglich (가능한 매우 빠르게) 88

〈악보 43〉 제 1악장 Schneller (보다 빠르게) 89

〈악보 44〉 제 1악장 Noch schneller (여전히 빠르게) 90

〈악보 45〉 제 2악장 Andantino (안단테보다 조금 빠르게) 90

〈악보 46〉 제 3악장 Sehr rasch und markirt (매우 빠르고 명확하게) 91

〈악보 47〉 제 4악장 Presto (매우 빠르게) 92

〈악보 48〉 제 4악장 Prestissimo (매우 빠르고 다급하게) 93

〈악보 49〉 제 4악장 Immer schneller und schneller (점점 더 빠르게) 94

〈악보 50〉 제 1악장 마디1-10 98

〈악보 51〉 제 1악장 마디 21-25 99

〈악보 52〉 제 1악장 마디 59-66 100

〈악보 53〉 제 1악장 마디 67-70 100

〈악보 54〉 제 1악장 마디 118-121 101

〈악보 55〉 제 1악장 마디 137-140 101

〈악보 56〉 제 2악장 마디 1-11 102

〈악보 57〉 제 2악장 마디 18-21 103

〈악보 58〉 제 3악장 마디 1-4 103

〈악보 59〉 제 3악장 마디 5-12 104

〈악보 60〉 제 4악장 마디 1-5 105

〈악보 61〉 제 1악장 마디 1-9 108

〈악보 62〉 제 1악장 마디 10-15 109

〈악보 63〉 제 1악장 마디 16-20 109

〈악보 64〉 제 1악장 마디 22-24 110

〈악보 65〉 제 1악장 마디 24-32 111

〈악보 66〉 제 1악장 마디 40-49 112

〈악보 67〉 제 1악장 마디 51-56 113

〈악보 68〉 제 1악장 마디 59-66 113

〈악보 69〉 제 1악장 마디 157-164 114

〈악보 70〉 제 1악장 마디 173-180 115

〈악보 71〉 제 2악장 마디 1-11 116

〈악보 72〉 제 2악장 마디 12-15 117

〈악보 73〉 제 2악장 마디 35-37 117

〈악보 74〉 제 3악장 마디 1-4 118

〈악보 75〉 제 3악장 마디 13-16 118

〈악보 76〉 제 4악장 마디 1-6 119

〈악보 77〉 제 4악장 마디 29-37 119

〈악보 78〉 제 1악장 마디 278-285 122

〈악보 79〉 제 4악장 마디 297-309 123

〈악보 80〉 제 1악장 마디 97-104 124

〈악보 81〉 제 4악장 마디 1-9 125

초록보기

 Schumann's music has both the rigor of German music and the freedom and lyricism of Romantic music, with a unique musical style and characteristics. Schumann is a composer who loves innovation, but he also has the traditional rules that he recognizes and sticks to. His love for literature makes his works have extremely high literary and ideological connotations.

"Piano Sonata in G Minor Op.22" is the most famous one among the three sonatas by Schumann. In order to play Schumann's works well, first of all, it is necessary to understand Schumann's creative characteristics. This dissertation will discuss Schumann's creative characteristics from three different angles: tradition and innovation, title and literature, thought and emotion, and analyze the influence of these factors on the formation of Schumann's music style. Through in-depth research on it, we can discover the music aesthetics and artistic charm, and better understand the meaning and value of music.

Secondly, whether in form, harmony, melody or rhythm, this work is full of Schumann's musical characteristics, rigorous but revealing romance. In terms of form, the overall movement form of this work is created in accordance with the requirements of classical sonatas, including the design of the four movements' form, tonality composition, tempo and beat. In terms of harmony, Schumann likes to use colorful chords such as secondary dominant and Neapolitan chord. The harmony is complex and varied. In terms of melody, he used a variety of melody creation methods such as citing themes and imitating. In terms of rhythm, Schumann frequently combines various complicated rhythms such as syncopated sound effects and dotted rhythm, forming rich effects and emotions.

Thirdly, for the performance technique part of the work, this dissertation focuses on the analysis from the three aspects of tempo processing, pedal application and touch key control. This work has strict and varied requirements for tempo, and tempo is undoubtedly the primary difficulty in performance. Aiming at this work, this thesis gives two different performance suggestions for the faster and slower tempo, and puts forward my own views on the choice of tempo. This article summarizes two types of pedal playing, one is divided by the time of stepping on the pedal or the time of playing the keyboard, and the other is divided by the depth of stepping on the pedal. And combined these two kinds of pedals with this work for a specific analysis. The touch controls in piano playing is also a relatively difficult performance technique in piano performance, which will directly affect the timbre, volume and quality of performance. The musical content of this work is complex and varied, so the touch controls in piano playing is very important. Combining the four touch methods of Finger Touch, Hand Touch, Arm-Weight Touch and Full-Arm Touch mentioned by Clarence G. Hamilton in "Touch and Expression in Piano Playing", the article analyzes the piano sonata in g minor op. 22》 A touch key analysis was carried out.

Finally, in terms of teaching, it mainly discusses the training of piano performance skills, the grasp of music style and the guidance of imagination, so as to enrich the research on piano teaching and provide some useful guidance and research directions for piano performance and teaching .

As one of the most outstanding composers in the romantic music period, Robert Schumann has distinctive features in his creation, diverse musical styles and unique insights. His works are famous for their rich emotions, personal expressions and thoughts. As one of his masterpieces, Piano Sonata in G Minor Op.22 shows Schumann's musical style, musical characteristics and thoughts in the early stage of creation. Doing research helps to master Schumann's musical style and better study Romantic music.