본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

Ⅰ. 서론 11

1. 연구 목적 및 필요성 11

2. 연구의 내용 및 방법 14

3. 선행 연구에 대한 고찰 16

가. 베토벤의 창작 스타일 분석과 비평류 저서 16

나. 베토벤의 음악 작품에 대한 기술 분석류 논저 17

Ⅱ. 이론적 배경 20

1. 고전주의 시대에 대한 고찰 20

가. 시대적 배경 20

나. 음악적 특징 21

다. 주요 작곡가 28

2. 낭만주의 시대에 대한 고찰 32

가. 시대적 배경 32

나. 음악적 특징 33

다. 주요 작곡가 38

3. 베토벤의 생애와 음악적 특징 41

가. 베토벤의 생애 41

나. 시기별 음악적 특징 44

Ⅲ. 베토벤의 〈String Quartet No. 14 in C# minor, Op. 131〉의 분석 49

1. 창작 배경 49

2. 작품 분석 50

가. 제1악장 50

나. 제2악장 63

다. 제4악장 73

라. 제5악장 77

마. 제7악장 90

Ⅳ. 베토벤의 〈String Quartet No. 14 in C# minor, Op. 131〉에 나타난 낭만주의 음악의 특징 96

1. 고전주의 전통형식에서 변형된 악장 96

가. 전통적인 소나타 형식 대신 푸가 형식 사용 98

나. 각 악장 사이의 조성 연결방법 99

2. 주제 요소의 악장별 응용 105

가. 주제동기의 음높이 요소 108

나. 주제 요소의 악장별 응용 109

3. 다성음악의 특징 114

가. 대위법 및 화성기능의 결합 116

나. 베토벤의 다른 작품에서 폴리포닉의 표현 117

Ⅴ. 결론 121

참고문헌 125

ABSTRACT 130

표목차

〈표 01〉 소나타 1악장 구성 형식 24

〈표 02〉 베토벤 관련 논문의 4단계의 시기 구분 45

〈표 03〉 베토벤 관련 논문의 3단계의 시기 구분 46

〈표 04〉 〈현악 4중주 No. 14, C# 단조, Op. 131〉 제1악장 형식 51

〈표 05〉 〈현악 4중주 No. 14, C# 단조, Op. 131〉 제2악장 형식 64

〈표 06〉 제2악장 주제 선율 성부 66

〈표 07〉 〈현악 4중주 No. 14, C# 단조, Op. 131〉 제4악장 형식구조 표 74

〈표 08〉 제4악장 템포 변화 74

〈표 09〉 제4악장에 사용된 변주기법 75

〈표 10〉 제5악장 론도형식 78

〈표 11〉 제5악장 주제 선율 연주의 이동 84

〈표 12〉 제7악장 형식구조 분석 91

〈표 13〉 제7악장 재현부의 형식 92

〈표 14〉 〈현악 4중주 No. 14, C# 단조, Op. 131〉 7개의 악장 구조의 논리적 관련성 97

〈표 15〉 제7악장 악부별 분포 상황 99

〈표 16〉 제5악장의 주제 동기와 제1악장의 주제 동기의 구조적 관계 112

악보목차

〈악보 01〉 모차르트 〈Piano Sonata No. 16 in C major, KV 545〉 1악장 1-4마디 26

〈악보 02〉 모차르트 〈Piano Sonata No.13, K.333〉 23-38마디 27

〈악보 03〉 제1악장 주제 동기 1-4마디 53

〈악보 04〉 제1악장 주제 동기의 전개 1-16마디 54

〈악보 05〉 제1악장 Episode 1의 동기 소재 9-18마디 55

〈악보 06〉 제1악장 Episode 2의 동기 소재 30-33마디 55

〈악보 07〉 제1악장 Episode 3의 동기와 주제 동기의 관계 34-41마디 56

〈악보 08〉 제1악장 Episode 3의 동기와 주제 동기의 관계 49-53마디 57

〈악보 09〉 제1악장 Episode 3의 동기와 주제 동기의 관계 34-41마디 58

〈악보 10〉 제1악장 Episode 3의 동기와 주제 동기의 관계 42-48마디 58

〈악보 11〉 제1악장 Episode 4의 동기와 주제 동기의 관계 54-59마디 59

〈악보 12〉 제1악장 주제 동기 1-18마디 60

〈악보 13〉 제1악장 주제 동기 1 음높이 구조 분석 1-5마디 61

〈악보 14〉 제1악장 주제 1-5마디 61

〈악보 15〉 제2악장 5개의 주제 (Rondo) 65

〈악보 16〉 제2악장 5개의 삽입구(Episode) 66

〈악보 17〉 제2악장 주제문 1-8마디 67

〈악보 18〉 제2악장 선율 성부 12-25마디 68

〈악보 19〉 제2악장 1-18마디 69

〈악보 20〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제2악장 37-55마디 70

〈악보 21〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제2악장 100-118마디 71

〈악보 22〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제2악장 108-129마디 72

〈악보 23〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제2악장 56-64마디 73

〈악보 24〉 제4악장 주제에서의 호모포니와 폴리포니 요소의 결합 1-7마디 76

〈악보 25〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 5악장 3-10마디 81

〈악보 26〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 5악장 69-76마디 83

〈악보 27〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 5악장 111-120마디 85

〈악보 28〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 5악장 141-152마디 87

〈악보 29〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 5악장 25-34마디 88

〈악보 30〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 5악장 37-42마디 89

〈악보 31〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 5악장 66-68마디 89

〈악보 32〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 5악장 84-92마디 90

〈악보 33〉 제7악장 B 악절 뒤에 부가된 구조 (195-209마디) 92

〈악보 34〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 7악장 227-231마디 93

〈악보 35〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 7악장 232-241마디 94

〈악보 36〉 제7악장 재현부 제2주제와 연결구의 연결부 248-266마디 95

〈악보 37〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제1-2악장 연결부 (1악장 115-121, 2악장 1-9마디) 101

〈악보 38〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제2-3악장 연결부 (2악장 188-198, 3악장 1-5마디) 101

〈악보 39〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제3-4악장 연결부 (3악장 9-11, 4악장 1-7마디) 102

〈악보 40〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제4-5악장 연결부 (4악장 264-277, 5악장 1-10 마디) 103

〈악보 41〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제5-6악장 연결부 (5악장 489-498, 6악장 1-8마디) 104

〈악보 42〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제6-7악장 연결부 (6악장 24-28, 7악장 1-8마디) 104

〈악보 43〉 (a) 제1악장, 1-8마디, (b) 제7악장, 16-31마디 107

〈악보 44〉 〈현악 4중주 No. 14 C# 단조, Op. 131〉 제5악장 주제동기 1-10마디 108

〈악보 45〉 제2악장 주제 1-8마디 109

〈악보 46〉 제2악장 중첩부 1 제3악장 동기 60-61마디 110

〈악보 47〉 제4악장 주제 1-4마디 110

〈악보 48〉 제5악장 주제 1-6마디 112

〈악보 49〉 제1악장 주제 1-8마디 113

〈악보 50〉 제7악장 주제 1-5마디 113

〈악보 51〉 Beethoven 〈Piano Sonata Op.106〉 IV. Allegro 푸가 주제 1-13마디 118

〈악보 52〉 Beethoven 〈Piano Sonata Op. 101〉 I. Allegretto 푸가 주제 1-16마디 119

〈악보 53〉 Beethoven 〈Große Fuge, Op. 133〉 푸가 주제 1-4마디 120

초록보기

 This paper discusses Ludwig van Beethoven, a classical composer revered as a musical genius, who is celebrated for completing the Classical era in music history, yet is also categorized as a pioneer of Romantic music. The focus is on his late work, String Quartet No. 14 in C-sharp minor, Op. 131, also known as "Grosse Fuge," to shed light on his transition to a Romantic artistic world.

Despite Beethoven's acclaim, it's easy to overlook the significance of his post-middle-period works in the history of music. His late works, including Op. 131, were initially neglected after his death but began to be re-evaluated in the 20th century. These works reflect his desire to deepen and scale up the musical forms established by predecessors like Franz Joseph Haydn and Wolfgang Amadeus Mozart. Beethoven relentlessly altered the progression, harmony, and instrumentation of his compositions, thereby completing the Classical form and laying the groundwork for Romanticism.

Beethoven's innovations in musical form and structure were not only the climax of Classicism but also a precursor to Romanticism. The String Quartet Op. 131, in particular, is lauded as his masterpiece, introducing a new style marked by musical innovation and unpredictable creativity, paving the way for Romanticism. Beethoven, compared to Kant in philosophy, Napoleon in politics, and Goethe in literature, broke away from the standards of Haydn and Mozart. He introduced rapid shifts between tension and relaxation, daring transitions from one motif to another, and extracted the fullest expressive potential from instruments.

This paper delves into Beethoven's artistic exploration and creative musical approach. A detailed analysis of Op. 131 reveals the patterns and ideals in his late compositions and his influence on Romantic music. These works go beyond contemporary musical concepts, breaking traditional constraints and creating new Romantic patterns. Beethoven's late style reflects not only the rigor and objectivity of polyphonic music but also the emotional subjectivity of the Romantic era, making his creative philosophy complex and profound. For instance, the fugue at the beginning of Op. 131 exhibits a slow tempo and characteristics of religious meditation. His late style is a mediation between two phases, marked by deep self-reflection.

Beethoven maintained classical forms like the fugue, sonata, variations, and scherzo while innovating their combinations and sound structures. His desire to expand the breadth of music is evident in his numbering of movements and uninterrupted transitions between them. The key relationships in the seven movements include unconventional structural expansions like the Neapolitan Key and mediant relationships. His works, blending traditional classical structure with romantic elements, are regarded as innovative and wondrous. However, he did not completely abandon traditional Classical views, maintaining a progressive yet classical aspect filled with sophisticated composition and skillful tuning. These qualities contribute to the enduring love and admiration for Beethoven's works, highlighting his significant challenge and contribution to human art.