권호기사보기
| 기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
|---|
| 대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 연구/단체명을 입력해주세요. | |||||||||
|
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
제1장 서론 10
1.1. 연구 배경 및 목적 10
1.2. 연구 방법 및 범위 11
제2장 본론 13
2.1. 중심성 13
2.1.1. 중심성 의미 13
2.1.2. 정위 14
2.1.3. 정체성 15
2.1.4. 중심성과 건축, 도시 16
2.1.5. 역사 속 부조에서의 도시 핵심부의 형태 17
2.1.6. 중심성의 의미와 도시 핵 18
2.2. 역사의 현실적 관점 21
2.2.1. 역사의 관점 21
2.2.2. 도시와 역사 23
제3장 도시 핵심부의 형태 26
3.1. 형태의 특수성과 보편성 26
3.1.1. 도시 핵심부 형태의 특수성과 보편성 28
3.1.2. 도시의 중심 형태 28
3.2. 고대도시 핵심부의 형태 31
3.2.1. 고대 그리스시대 도시 중심부 형태 31
3.2.2. 고대 로마시대 도시의 중심부 형태 32
3.2.3. 중세시대 도시의 중심부 형태 33
3.3. 근대 도시의 중심부 형태의 변화 35
3.3.1. 근대의 도시 핵심부의 형태 변화 35
3.3.2. 파리 노틀담 대성당 광장의 변화 36
3.3.3. 밀라노 대성당 광장의 변화 37
3.3.4. 피렌체 레푸블리카 광장의 변화 40
3.4. 학교의 중심의 형태 41
3.4.1. 학교의 중심의 형태 42
3.4.2. 영남대학교 핵심부의 형태 44
3.4.3. 타대학교 핵심부의 형태 45
3.5. 청두대학의 확장 이전 배치 48
3.5.1. 기존 청두대학의 배치 48
3.5.2. 기존 청두대학 핵심부의 형태 51
3.6. 학교 및 대학교의 핵심부 형태 비교분석 56
제4장 청두대학과 핵심부의 형태 57
4.1. 청두대학 57
4.1.1. 영남대학교의 역사 57
4.1.1. 청두대학 캠퍼스 확장의 배경 59
4.1.2. 청두대학 확장 이후의 핵심부 형태 60
제5장 결론 74
참고문헌 76
Abstract 78
그림1. 도시를 나타내는 각종 기록 18
그림2. 사람과 도시의 관계 21
그림3. 도시 핵심부의 형태 21
그림4. El Lissitskij. Proun 25
그림5. 르네상스 도시계획 29
그림6. 오토 바그너 도시계획 30
그림7. 토니 가르니에 공업도시계획 30
그림8. 고대 그리스 도시 32
그림9. 고대로마 도시 폼페이 33
그림10. 크라코비아의 중세 주택 34
그림11. 중세 도시 핵의 배치 및 전경 34
그림12. 1800년대 이후 노틀담 대성당 광장 주변의 변화 사진 36
그림13. 1800년대 이후 노틀담 대성당 광장 배치의 변화 37
그림14. 1800년도 밀라노 대성당 광장의 변경 전후의 그림 38
그림15. 밀라노 대성당 광장 배치의 변화 39
그림16. 밀라노 도시 핵심부의 변화 과정 39
그림17. 1860년도 레푸블리카 광장 작업 전후 배치도 및 사진 41
그림18. 파냐노 올오나 초등학교 43
그림19. 영남대 전경 44
그림20. 하버드대학교 46
그림21. 영남대 전경 47
그림22. 청두대학 확장 이전 배치도 48
그림23. 청두대학 가로 광장 49
그림24. 확장 이전 청두대학 50
그림25. 청두대학 전경 51
그림26. 청두대학 기존 도서관 전경 51
그림27. 청두대학 과거 57
그림28. 청두대학 정문 58
그림29. 청두대학 58
그림30. 중국 청두대학 위치 60
그림31. 청두대학 광역 지역 도시분석도 62
그림32. 청두대학 지역 도로망 체계 63
그림33. 청두대학 지역 분석도 63
그림34. 청두대학 확장 이후 최초 계획안의 배치도 64
그림35. 청두대학 확장 최초 계획안 64
그림36. 청두대학 확장 이후 배치도 65
그림37. 청두대학 확장 이후 배치도 개념도 66
그림38. 청두대학 전경 67
그림39. 청두대학 확장과 지형을 적용한 계획 68
그림40. 청두대학 확장 부분 배치도 69
그림41. 청두대학 신축 도서관 계획안 69
그림42. 청두대학 신축 도서관 각종 도면 70
그림43. 청두대학 신축 도서관 각종 도면 71
그림44. 청두대학 신축 도서관 외부 사진 72
그림45. 청두대학 신축 도서관 내부사진 73
The term Morology comes from the Greek Morphe (form) and Logos(logic), meaningRefers to the logical composition of form. The explanation of "form" in "Cihai" is that it refers to the shape and demeanor of things, and also refers to the state of things The form of expression under certain conditions. In biology, the term "morphology" refers to the study of the whole and its composition of animals and plants
The appearance and structure of certain parts are the main branches of biology. In summary, the term form not only refers to the geometric shape of an object, but also includes the meaning and mental state conveyed by its shape.
Architectural morphology encompasses two key points of expression, one of which is the relationship between architectural form and its place significance,
This includes the expression of the place spirit and culture presented in form; The second is to include the "form" in the architectural form The intuitive expression presented by human vision includes the overall appearance of the building entity, the shape, color, and material of the building parts and details that are directly presented. Architectural morphology attempts to deeply analyze the form, place spirit, and relationship with culture that architecture gives people an intuitive impression from a new perspective.This article analyzes the central and urban areas of university campuses, and systematically summarizes the problems existing in the spatial form of teaching areas in university campuses, as well as the historical and cultural issues of the campus. Then, the architectural morphology theory and architectural typology theory involved in the spatial form of the university campus center were elaborated, and their design methods were analyzed one by one based on excellent construction cases. Furthermore, summarize the characteristics of the form of modern urban centers and campus centers; Based on architectural morphology and the theory of Gestalt visual perception, a systematic summary of methods for designing spatial interfaces and levels in the central teaching area of the campus was carried out, taking into account the issues raised at the spatial interface and spatial hierarchy level, combined with excellent examples; Based on architectural typology and architectural morphology theory, corresponding design methods are summarized to address the problems in effective expression of campus culture, and further research is conducted on the systematic design of the spatial form of the central teaching area of university campuses from the whole to the local, and from the material to the humanities. Finally, combined with the expansion of Chengdu University, the transformation from theory to practice was achieved, and the summarized content of this article was also verified to some extent, thereby providing theoretical basis and practical experience.
This article explores the spatial form of the central campus area in universities, in order to summarize a relatively complete set of design theories. It is hoped that the construction of the central teaching area in universities will play a certain theoretical guidance role, provide a better learning environment for college students, and enhance their recognition of the campus
Empathy and sense of belonging are helpful in enhancing campus cultural confidence.*표시는 필수 입력사항입니다.
| 전화번호 |
|---|
| 기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
|---|
| 번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
|---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.