본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

Title Page 2

ABSTRACT 5

Contents 6

ACRONYMS /DEFINITIONS 11

CHAPTER I. INTRODUCTION 13

1.1. Research Subject 13

1.1.1. Green Airport 13

1.1.2. Sustainability 13

1.2. Research Background 15

1.2.1. Resource Saving 16

1.2.2. Environmental Friendliness 16

1.2.3. Efficient Operation 17

1.2.4. People-Oriented 17

1.3. Examples of some green airport's development 18

Case example 1. Incheon International Airport (ICN) Green Project 18

Case example 2. Boston Logan International Airport, US 19

Case example 3. Galápagos Ecological Airport, Galápagos Islands 20

Case example 4. Singapore Changi Airport, Singapore 20

Case example 5. 1.2MW solar-at-gate pilot project in Cameroon to reduce aircraft CO2 emissions during ground operations 21

Case example 6. Cochin International Airport (CIAL) solar power project 22

1.4. Why people engage in aviation activities behavioural intention matters in the development of green airport for sustainability 24

1.5. Research Objectives 24

1.6. Research Question 25

1.7. Limitation/ Scope of the Study 25

CHAPTER 2. LITERATURE REVIEW 26

2.1. Introduction 26

2.2. Literature review on research subject 26

2.2.1. Sustainability in Airports 30

2.2.2. Development of Green Airports 31

2.2.3. Challenges in the development of Green Airports 32

2.2.4. User's perception of Green Airport 33

2.3. Theoretical framework 34

2.3.1. Users' perceptions of Green Airport 36

2.3.2. Safety 37

2.3.3. Sustainability 37

2.4. Research Gap 38

CHAPTER 3. RESEARCH MODEL AND METHODOLOGY 40

3.1. Introduction 40

3.2. Research Model 41

3.2.1. Hypotheses 42

3.3. Research Methodology 46

3.3.1. Target Population 46

3.3.2. Study sample 47

3.3.3. Study Sample size 47

3.3.4. Sampling Procedure 47

3.3.5. Data Collection 47

3.3.6. Data Collection Instruments 47

3.3.7. Instruments Reliability 48

3.3.8. Data Collection Procedure 48

3.3.9. Data Analysis and Presentation 48

3.3.10. Legal and Ethical Considerations 49

CHAPTER 4. DATA ANALYSIS 50

4.1. Participants 50

4.2. Results 54

CHAPTER 5. GENERAL DISCUSSIONS 61

CHAPTER 6. DIFFRENCE OF THIS STUDY FROM PREVIOUS STUDIES 67

CHAPTER 7. PRACTICAL APPLICATION 69

CHAPTER 8. CONCLUSION 72

REFERENCES 74

APPENDIX: SURVEY QUESTIONNAIRE 83

요약 88

List of Tables 10

Table 1.1. Presentation of the theoretical framework used by previous findings 35

Table 2.1. Descriptive and demographic statistics of respondence 52

Table 3.1. Identification of constructs and question items 55

Table 4.1. Model comparison 57

Table 5.1. Convergent validity, divergent validity, and construct reliability of the measurement model 58

Table 6.1. Demonstration of the satisfactory discriminant validity. Square root of AVE is along the diagonal in bold 59

Table 7.1. Summary of the hypothesis testing for the model 59

List of Figures 9

Figure 1.1. Characteristics of Green Airport proposed by 17

Figure 2.1. Solar panels installed on the rooftop of Incheon Airport Cargo Terminal 19

Figure 3.1. Boston Logan International Airport 19

Figure 4.1. Galapagos Ecological Airport, Galapagos Islands 20

Figure 5.1. Singapore Changi Airport, Singapore 21

Figure 6.1. Photovoltaic Solar Park of Douala International Airport, Cameroon 22

Figure 7.1. Kochi, Kerala, 13/08/15. Solar panels installed at Cochin International Airport Ltd as part of generating 12 MW solar power 23

Figure 8.1. Research Model: fully hypothesised structural model of the exogenous factors on the endogenous factor of Behavioural intention to act, the plus sign indicates a proposed positive relationship between constructs 41

Figure 9.1. Geographical distribution of participants for the main analysis 52

Figure 10.1. Age distribution of participants for the main analysis 53

Figure 11.1. Gender distribution of participants for the main analysis 53

Figure 12.1. Geographical regions of participants for the main analysis 53

Figure 13.1. Final structural model, Standardized regression weights are provided 66

초록보기

 지속가능한 항공교통시스템의 중요성이 증가함에 따라 공항의 부정적인 환경영향을 줄이고 친환경적인 사례들을 채택해야 할 필요성이 대두되었습니다. 이러한 그린 프로젝트의 성공은 공항운영자의 적극적인 참여와 공항이용자의 지원이 매우 중요합니다. 선행연구 검토 결과, 항공산업에서 소비자가 친환경 실행에 비용을 지불할 의향이 있는지에 초점을 둔 연구는 많이 있지만, 항공종사자의 녹색공항 개발에 대한 행동 의도를 탐색한 연구는 제한적이었습니다. 이에 본 연구는 항공종사자의 행동 의도와 녹색공항 개발 간 관계를 탐색하는 것을 목표로 하였습니다. 아프리카, 아시아 지역의 개발도상국에서 참여한 255 명의 설문조사 데이터를 사용하여 태도, 주관적 규범, 인지된 행동 통제, 기후 변화에 대한 인식, 기후 변화에 대응하려는 행동 의도의 내생 변수에 대한 지불 의지를 분석하였습니다. 제안한 가설 5개중 4개가 지지되었으며, 이는 태도, 주관적 규범, 인지된 행동 통제 및 기후 변화에 대한 인식이 기후 변화에 대응하려는 의도와 통계적으로 유의미하게 긍정적으로 연관되어 있음을 나타냅니다. 일부 응답자는 지속 가능한 상품에 대한 지불 의향을 표명했으나 지불 의향과 관련된 가설은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났으며, 많은 사람들이 지속가능성을 위해 추가 비용을 지불하는 것보다 녹색공항개발 지원 예산 할당을 선호했습니다.