본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

Title Page

ABSTRACT

Contents

Biography of Carl Vine 6

Analysis of Piano Sonata No.1 (1990) 9

Formal Considerations 9

Second Movement 19

Rhythmic Considerations 30

Pitch Considerations- Set theory 36

Bibliography 44

초록보기

 Carl Vine was born in 1954 in Perth, Western Australia. He began his music studies when he was five years old with lessons on the cornet. Later he began piano study with Stephen Dornan and composition study with John Exton at the University of Western Australia. When he was sixteen years old he received the first prize in the Australian Society for Music Education Composers' Competition for his electronic work, Unwritten Divertimento (1970). He enrolled as physics major at the university but he switched to composition in his junior year. He was awarded many prizes, such as the Adams Award for the Outstanding Contribution to Music for Dance in Australia and the APRA-AMC (The Australasian Performing Right Association-The Australasian Mechanical Copyright Owners Society) Classical Music Awards for "Best Instrumental Work," Piano Sonata No. 1. He has composed in various genres such as concertos, symphonies, string quartets, piano sonatas, dance, theatre, film, television, and electronic works.

Piano Sonata No. 1 (1990) is one of his most popular works. Because of its virtuosity, this sonata has been performed at two piano competitions: the Van Cliburn International Piano Competition and Sydney International Piano Competition. This sonata was dedicated to and premiered by Australian pianist Michael Kieran Harvey, who won the Ivo Pogorelich International Competition in 1993. Michael Harvey stated:

The scheme is similar to the Carter Sonata - two movements, with the slow section built into and defining the faster portions of the first movement. The second movement is based on a moto perpetuo which soon gives way to a chorale-like section, based on parallel fifths.

In my preliminary research, I found five doctoral papers that include discussion on Vine's Piano Sonata No. 1. In these papers, theoretical analysis is approached in a general way. Cyba Hanna and Eun-Kyoung Yang's approach was to describe dynamics, tempo, and pedaling and virtually ignore theoretical analysis. In another paper, Bo R. Mihn wrote about polyrhythm and intervals, but only gives one example of each. The approach of Benjamin Boren and Kui Min is to compare passages of the Elliott Carter Sonata to the Vine sonata to show the similarities in their pianistic style.

My plan is to do a detailed analysis of this work from a theoretical standpoint. I will examine melody, harmony, and form using traditional analytical tools such as the location of church modes and key centers. For those areas of the music that do not follow traditional methods, I will use set theory. In this piece, there are many repetitions and I will examine how Vine uses repetitions as a formal device. In addition, because the rhythms in this sonata are very complex, I plan to study them to determine if there are any rules or patterns that Vine used to create his rhythms. In 1987, David Lewin proposed a way to visualize metric pulses and their relationships to one another, including dissonant relationships. I am going to incorporate that particular method into my description of rhythm and meter in Carl Vine's music. What I expect to show in my paper how set theory applies to the work, how the composer utilizes repetitions in his forms, and describes his rhythmic organization. I hope that this study will contribute to a better understanding and appreciation of the music of Carl Vine.

칼 바인은 서부 오스트레일리아의 펄스에서 1954년에 태어났다. 그는 5살 때 코르넷 레슨과 함께 음악 공부를 시작하였다. 그 이후 그는 스테판 도르난에게 피아노를 사사하였고 서부 오스트레일리아 대학교에 있는 존 엑스턴에게 작곡을 사사하였다. 그의 나이 16세 때, 그는 그의 전자 음악 작품인 '씌여지지 않은 디베르티멘토(희유곡(嬉遊曲))'으로 오스트레일리아 음악교육 작곡가 연맹 콩쿨에서 우승하였다. 그는 대학교 3학년때 물리학에서 작곡과로 전공을 바꾸었다. 그는 오스트레일리아에서 춤곡을 위해 뛰어난 공헌을 한 작곡자에게 수여하는 아담스 상, 피아노 소나타 1번으로 최고 음악 작품 작곡자에게 수여되는 클래식 음악 상 등 많은 상을 수여 받았다. 그는 협주곡, 교향곡, 현악 4중주, 피아노 소나타, 춤곡, 연극을 위한 곡, 영화음악, TV음악, 전자 음악 등 다양한 장르의 음악을 작곡하였다.

피아노 소나타 1번(1990 작)은 그의 가장 유명한 곡 중 하나이다. 이 곡의 명기적 요소 때문에 이 곡은 두개의 유명한 피아노 콩쿨- 반 클라이번 피아노 콩쿨, 시드니 국제 피아노 콩쿨에서 지정곡으로 연주되었다. 이 소나타는 오스트레일리아 피아니스트이자 1993년 이보 포고렐리치 국제 콩쿨에서 우승한 마이클 하비에게 헌정되었고 그에 의해 초연되었다.

이 곡은 엘리엇 카터 소나타와 구성이 비슷하다. 느린 템포로 시작하여 점점 빨라지는 첫 악장과 빠른 16분음표가 나오는 무궁동 섹션과 병행 5도가 기초가 되는 코랄 섹션으로 이루어진 두번째 악장으로 구성되어있다.

초기 조사에서 칼 바인의 피아노 소나타 1번에 관한 다섯 개의 박사 논문을 찾았다. 그 논문들은 주로 일반적인 방법으로 연구된 논문들이였다. 시바 한나와 양은경은 이론적 내용은 배제하고 강약, 템포와 페달링을 주로 언급하였다. 민보라의 논문에서는 폴리 리듬과 음정에 대해 언급하였으나 충분한 예시가 있지는 않았다. 벤자민 보렌과 민귀의 논문에서는 엘리엇 카터 소나타와 칼 바인의 소나타를 비교 분석하였다.

본 저자의 논문에서는 이론적 관점을 좀 더 자세히 분석할 계획이다. 선율, 화성, 교회선법과 중심음의 위치와 같은 전통적인 분석 방법을 이용한 구조에 대해 언급할 것이다. 전통적 방법을 따르지 않는 부분에 관해서는 셋 이론을 이용할 것이다. 이 곡은 많은 반복이 나오기 때문에 칼 바인이 형식적 방법으로서 어떻게 이 반복 기법을 이용했는지도 언급할 것이다. 또한 이 곡은 리듬이 굉장히 까다로운데 그 리듬들 가운데 특정 규칙이 있는지에 대해서도 연구할 것이다.

1987년 데이비드 르윈은 템포에 대한 시각화하는 방법을 내놓았다. 본 논문에서는 르윈의 방법으로 칼 바인의 피아노 소나타 1번의 리듬을 분석할 것이다. 또한 셋 이론으로 분석, 어떻게 칼 바인이 반복 기법을 이용했는지 리듬은 어떻게 조직화 되어있는지에 대해 언급할 것이다. 칼 바인의 음악의 이해에 보탬이 되는 바램이다.