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기사명/저자명
3차원 얼굴 표정 애니메이션을 위한 기대효과의 자동 생성 / 최정주 ; 김동선 ; 이인권 인기도
발행사항
서울 : 韓國情報科學會, 2005.02.15
수록지명
정보과학회논문지 : 시스템 및 이론. 제32권 제1·2호 (2005. 2), pp.39-48
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)
외부기관 원문
외부기관 원문
제어번호
KINX2005045895
원문
외부기관 원문
KISTI

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목차

3차원 얼굴 표정 애니메이션을 위한 기대효과의 자동 생성 / 최정주 ; 김동선 ; 이인권 1

요약 1

Abstract 1

1. 서론 2

2. 연구의 배경 2

2.1. 관련 연구 2

2.2. 기대효과의 특징 3

3. 기대효과의 자동 생성 3

3.1. 애니메이션 데이타의 필터링 3

3.2. 얼굴 구성 요소의 생성 4

3.3. 얼굴 표정의 추출 5

3.4. 기대효과 탐색 및 최적 기대효과의 결정 5

3.5. 기대효과의 합성 6

4. 실험 결과 및 고찰 7

5. 결론 8

참고문헌 9

[저자소개] 10

초록보기 더보기

전통적인 2차원 애니메이션 제작기법에 의하면, 애니메이션의 기대효과(Anticipation)는 동작에 대한 준비단계로서 사실적이고 풍부한 표현을 하는데 중요한 역할을 한다고 알려져 있다. 얼굴 표정 애니메이션 데이타가 충분히 길다고 가정하면, 특정한 얼굴 표정에 대한 기대효과가 주어진 애니메이션 데이타에 존재할 가능성이 높다. 본 논문에서는 주어진 얼굴 표정 애니메이션 데이타로부터 얼굴 표정의 기대효과를 자동으로 추출하여 추가하는 방법을 제시한다. 먼저 애니메이션 데이타에 대해 중요요소분석법(Principal Component Analysis)을 적용하여 얼굴 모델의 모든 정점을 비슷한 움직임의 방향을 갖는 요소(Component)의 집합으로 분류한다. 각각의 요소에 대하여, 반대 방향의 움직임을 갖는 표정 애니메이션 데이타를 각 요소에 대한 기대효과로서 추출하고, 이 중에서 얼굴 모델의 위상정보를 보존하는 최적의 기대효과를 주어진 표정의 기대효과로 선택한다. 선택된 기대효과는 애니메이션 데이타의 연속성과 재생 시간을 유지하도록 주어진 표정과 적절히 합성(Blend)한다. 모션캡쳐 및 키프레임 작업에 의한 3차원 얼굴 표정 애니메이션 데이타를 입력으로 하여 기대효과를 자동으로 생성하는 실험결과를 제시한다. 본 논문은 전통적인 2차원 애니메이션 제작방법 중 하나인 기대효과를 3차원 얼굴 표정 애니메이션에 적용하는 새로운 방법을 제시하여, 애니메이션 제작자가 얼굴 표정을 선택하는 간단한 상호작용만으로도 기대효과가 추가된 3차원 얼굴 표정 애니메이션을 손쉽게 얻을 수 있다.

According to traditional 2D animation techniques, anticipation makes an animation much convincing and expressive. We present an automatic method for inserting anticipation effects to an existing facial animation. Our approach assumes that an anticipatory facial expression can be found within an existing facial animation if it is long enough. Vertices of the face model are classified into a set of components using principal components analysis directly from a given key-framed and/or motion-captured facial animation data. The vertices in a single component will have similar directions of motion in the animation. For each component, the animation is examined to find an anticipation effect for the given facial expression. One of those anticipation effects is selected as the best anticipation effect, which preserves the topology of the face model. The best anticipation effect is automatically blended with the original facial animation while preserving the continuity and the entire duration of the animation. We show experimental results for given motion-captured and key-framed facial animations. This paper deals with a part of broad subject : an application of the principles of traditional 2D animation techniques to 3D animation. We show how to incorporate anticipation into 3D facial animations. Animators can produce 3D facial animation with anticipation simply by selecting the facial expression in the animation.

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번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 (1996.) Computer Facial Animation, 미소장
2 (2002.) Snaketoonz : a semiautomatic approach to creating cel animation from video, 미소장
3 (2002.) Simulating cartoon style animation, 미소장
4 (2002.) Computer aided inbetween,, 미소장
5 (1987.) Principles of traditional animation applied to 3D computer graphics, 미소장
6 (2001.) The Animator's Survival Kit, 미소장
7 (1972.) Computer generated animation of faces, 미소장
8 (1974.) A Parametric Model for Human Faces, 미소장
9 (1999.) A survey of facial modeling and animation techniques University of Southern California, 미소장
10 (1994.) Proceedings of 5th Eurographics Workshop on Animation and Simulation, 미소장
11 (1999.) View-dependent geometry, 미소장
12 (2002.) Turning to the masters: Motion capturing cartoons, 미소장
13 (1997.) Motion signal processing, 미소장
14 (1993.) Constructing physics-based facial models of individuals Proceedings of Graphics Interface, 미소장
15 (1995.) Realistic modeling for facial animation Proceedings of SIGGRAPH '95, 미소장
16 (1997.) Synthesizing lateral face from frontal facial image using anthropometric estimation Proceedings of International Conference on Image Processing, 미소장
17 (1986.) Proceedings of International Conference on Image Processing, Principal Component Analysis 미소장

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