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기사명/저자명
현대패션에 나타난 친환경 디자인과 친환경 마케팅경향에 관한 연구 / 유홍식 인기도
발행사항
용인 : 한복문화학회, 2005.08.30
수록지명
韓服文化. 제8권 제2호 (2005. 8), pp.11-22
자료실
[서울관] 전자자료, [서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
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외부기관 원문
제어번호
KINX2005117467
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목차

현대패션에 나타난 친환경 디자인과 친환경 마케팅경향에 관한 연구 / 유홍식 1

〈Abstract〉 1

I. 서론 1

II. 이론적 배경 2

1. 애콜로지(ecology)와 친환경 마케팅의 개념 2

2. 현대패션에 나타난 친환경 디자인 3

3. 현대패션에 나타난 친환경마케팅 전략 6

III. 결론 10

참고문헌 11

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This study discussed the characteristics of environment-friendly design and marketing as shown in our contemporary fashions. The findings were as follows : First, naturalism is often characterized mainly by natural and cozy silhouette, color is the ecology color in the nature like sea, forest, sky, earth, and natural materials are much favored that have keyword of ecology, the concept of secondary skin. Primitivism is characterized mainly by introducing unbound creation and return to nature into folk costumes, ethnic inherent colors, fabrics, patterns, accessories and the like so that it could find out certain original values from primitive and native images. On the other hand, recyclism came to underscore moral values like healthcare and environmental conservation beyond material aspects of abundance in life. In such context, there have been a series of exhibitions that displayed reusable knit works, patchwork-like styles and grunge looks.Secondly, In the aspect of products, it was also remarkable that environment- friendly goods that could help improve natural resource conservation, consumers' healthcare, recycling and reuse, reparability, endurance and safety even in incineration have been popularized into all fields including women's and men's costumes, casual and sundries as well as sportswear, which is deeply associated with well-being industry. Finally, in the aspect of marketing strategy, it was found that many companies focused on expressing environmental effects of product or their own environment-friendliness and thereby making clear the image of company fully committed to the responsibility for environmental conservation.

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현대패션에 나타난 친환경 디자인과 친환경 마케팅경향에 관한 연구 유홍식 pp.11-22 원문보기 보기
프렌치 매리골드의 면직물에서의 염색성 배상경 pp.23-29 원문보기 (음성지원) 보기
남자 고등학생의 체형 연구 :대구지역 19세의 남자고등학생을 대상으로 홍정민 ;김영미 ;김기엽 pp.31-37 원문보기 (음성지원) 보기
『是議全書』에 나타난 향일화 염색에 관한 연구 이민주 pp.39-46 원문보기 보기
고대 우리나라 의복에 미친 서역 의복의 영향 이윤정 ;정찬주 pp.47-62 원문보기 보기
한국의 혼례문화와 혼례복식의 특성 임영자 ;박정숙 pp.63-71 원문보기 (음성지원) 보기
장옷에 관한 연구. 1 이해영, 남선화 pp.73-82 원문보기 보기
한복제품의 점포내 서비스가 고객관계와 점포충성도에 미치는 영향 연구 이병화 ;심화진 pp.83-92 원문보기 (음성지원) 보기
일본 갑주의 유형과 변천 정영해 ;소황옥 pp.93-107 원문보기 보기
오브제로 표현한 우리나라 전통복식에 대한 연구 이지영 pp.109-120 원문보기 보기
바지의 유형과 디테일에 따른 이미지연구 :청바지를 중심으로 이상은 ;이영미 pp.121-134 원문보기 (음성지원) 보기
한국 전통복식 교육매체로서 영상물의 활용 ,1 :삼국시대에서 고려시대까지 역사영화를 중심으로 윤혜경 ;문광희 pp.135-145 원문보기 보기
朝鮮時代 宮中 儀禮服飾 硏究 :正祖朝 『景慕宮儀軌』를 중심으로 윤양노 pp.147-157 원문보기 보기

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참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 (1996) 현대패션에 표현된 에코로지에 관한 연구, 미소장
2 A Study on the Environment - Friendly Design Expressed in Fashion - Focused on the Korean Designer`s Work since 1990 - 소장
3 (1999) 1990년대 초반 복식유행에 나타난 에콜로지 이미지, 미소장
4 (1999) 환경보호관심도가 환경보호적 의복구매행동에 미치는 영향, 미소장
5 (2000) 그린패션제품에 대한 소비자의 인지도와 행위적 특성분석, 미소장
6 (1995) 국내기업의 그린마케팅 전개방안에 관한 연구, 미소장
7 (19761995) 환경문제와 마케팅 전략, 미소장
8 (1980) 인간생태학과 가정학, 미소장
9 (1990) 그린마케팅 그리고 그린컨슈머, 미소장
10 (1995) )환경경영전략, 규장각 미소장
11 (1995) American Hippie와 그 복식에 관한 연구, 미소장
12 (2002) The Meaning of Style, 미소장
13 (1995) 복식에 나타난 에콜로지 이미지, 미소장
14 (2001) 서양복식 문화사, 교문사 미소장
15 (2004) Samsung Fashion Trend 2004 Spring/Summer, Samsung Fashion Institute 미소장
16 (1994) 에콜로지 상품개발, 미소장
17 (1994) 한국기업의 그린마케팅에 관한 연구, 미소장
18 (1998) Environmental concern and apparel consumption, 미소장
19 (1998) Environmental concern and apparel consumption, 미소장
20 Environmentalism and consumer's clothing disposal patterns: An exploratory study, 미소장

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