권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
With the advant of the late nineteenth century, the Chos?n dynasty became exposed to waves of rapid changes, both domestic and international. It was during the period of Imperial Korea (1897~1910) that Western military band was established in 1901 by a foreign musician, Franz Eckert (1852~1916), as the band instructor.
The Western military band was constituted with twenty-two different instruments: flute, piccolo, oboe, E♭ clarinet, B♭ clarinet, bass clarinet, E♭ trumpet, F trumpet, alto saxhorn, tenor saxhorn, E♭ alto-trombone, E♭ tenor-trombone, B♭ bariton-saxhorn, bass trombone, B♭ bass-saxhorn, E♭ bass-saxhorn, C bass-tuba, triangle, glockenspiel, small drum, large drum, tambourine, tunning fork, and cymbals. The first performance of the Western military band was to celebrate the Fiftieth Birthday of Emperor Kojong (r. 1863~1907) on the seventh day of September, 1901.
According to the literary source, Ch?ngbo munh?n pigo ??增補文獻備考?? (Expanded Edition of the Korean Encyclopedia of Documents and Institutions), the Western military band performed four kinds of music. This paper aims to investigate these four kinds of music performed by the Western military band. This study contains the following sections: 1. Introduction, 2. Establishment and Instrumentation of Western Military Band, 3. Investigation of Performance Repertories by the Western Military Band, 4. Conclusion.
In conclusion the author gives the following statement. Among the four kinds of music performed by the Western military band, the first was national anthems of allied countries including Japan, England, America, France, Germany, Russia, Austria, Belgium, and Italy. Secondly, the Western military band played popular songs, hymns, gospel music, wedding songs, and some opera buffa. Thirdly, they performed music for dancing, such as the waltz, polka, bouree, saltarello, galliarde, menuett, sarabande, and courante. Lastly, there was some ceremonial music of unknown character.
The activities of the Western military band in Korea are historically significant for two important reasons. First, the Western military band contributed to the development of Western instrumental music in Korea through its brass band. Second, the band instructor trained military musicians who in turn played an important role in establishing and distributing the new music. In short, the first Western military band in Korea paved the way for the development of modern music in Korea.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
신라의 외래음악 수용양상 :6~7세기를 중심으로 | 김성혜 | pp.5-31 |
|
|
발해악 新考 | 이진원 | pp.33-69 |
|
|
『歌調別覽』 소재 수파형 곡선보에 나타난 18세기 가곡창 선율 | 임미선 | pp.71-98 |
|
|
대한제국 시절 군악대의 공연양상 :최초 양악대의 공연종목을 중심으로 | 송방송 | pp.99-115 |
|
|
시나위의 명칭 배경과 음악적 조건 | 최태현 | pp.117-136 |
|
|
국립국악원 공연문화 원형탐구 시리즈의 공연 예술적 의의 | 박재희 | pp.137-174 |
|
|
백낙준의 생애 | 김우진 | pp.175-208 |
|
|
『中國音樂史略』 원고 선진음악(遠古先秦音樂) | 오금덕 | pp.209-254 | ||
조선조 악장의 집대성 : 「조선조 악장의 문예미학」, 조규익 <書評> | 허남춘 [평] | pp.255-260 | ||
<해녀노젓는소리> 연구의 새로운 국면 진입 : 「제주도 해녀노젓는소리의 본토전승양상에 관한 조사·연구」, 조규익 외[저] <書評> | 강등학 [평] | pp.261-269 |
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | (1995) 한국근대음악사 I, 한길사 | 미소장 |
2 | (1974) 黎明의 東西音樂, | 미소장 |
3 | (2000) 새로운 한국음악사, 현대음악출판사 | 미소장 |
4 | (1989) Musikgeschichte in Bildern Bd, | 미소장 |
5 | (1949-1967) Die Musik in Geschichte und Gegenwart Kassel und Basel, | 미소장 |
6 | (1996) Das Neue Lexikon der Musik Bd. III, Stuttgart | 미소장 |
7 | (1996) 여러나라민속무, 螢雪出版社 | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내13
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.