생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
목차
박물관·미술관 학예사 자격 제도 개선 방안 연구 / 최환 ; 박은순 1
I. 학예사 자격 제도 개선 방안 연구의 필요성과 목표 1
연구 목적 및 필요성 1
연구방법과 범위 2
II. 국내 박물관 운영 현황 3
박물관 등록 현황 3
박물관의 유형 및 등록 요건 3
III. 학예사 자격 제도 현황 4
박물관 학예사(박물관 전문직) 정의 및 범위 4
박물관 및 미술관 진흥법의 현행 학예사 자격 요건 6
공·사립·대학박물관 박물관 전문직 현황 7
IV. 박물관·미술관 학예사 자격증 교부 현황 9
준학예사 자격시험 시행 현황 및 자격증 교부 현황 9
경력인정기관의 선정 10
경력인정기관 관리 및 문제점 10
V. 현행 학예사 자격제도의 문제점 도출 12
학예사 승급 제도에 요구되는 실무경력기간의 비현실성 12
실무경력취득을 위한 체계적 현장실습방안 및 교육담당인력의 부재 13
학예사 자격증 활용방안의 부재 15
VI. 학예사 자격제도 개선 방안 제안 16
전문학예사제도 도입 타당성 검토 16
경력인정기관에 대한 관리 및 지속적 재평가 21
VII. 결론 및 제언 22
참고문헌 24
Abstract 25
질의 : 「박물관·미술관 학예사 자격 제도 개선 방안 연구」에 대한 질의 / 박은순 27
답변 : 박은순 선생님의 질의에 대한 답변 / 최환 30
초록보기 더보기
본 연구는 국내 박물관 운영 현황 및 조직 구조, 박물관 및 미술관 진흥법 상 박물관 등록 시 학예사 채용에 관한 문제점, 정학예사(1,2,3급) 자격제도의 승급 제도 개선 방안, 전문학예사 제도의 도입 여부 및 경력인정기관의 선정 및 관리에 대한 검토를 위해 박물관 관련자를 대상으로 한 설문조사를 시행 그 결과를 분석, 정학예사 승급제도 및 자격 요건에 대한 개선방안, 학예사 자격증 소지자의 채용 활성화, 경력인정기관에 대한 관리 및 지속적 재평가, 실무경력 축적의 효과성 증진을 위한 인턴 및 실무연수생 교육 체계에 대한 개선점에 대하여 논하였다.Museum is defined as the nonprofit perpetual organization which has several functions such as the collection, preservation, conservation, research, study, exhibition, education of the cultural & natural relics those are providences of the humankind, so eventually museum should be opened to the populace and contribute to the development of the human society.
As the educational role of the museum has been enlarged from the mid of 20th century, the important function of the museum also is changing from the relic conservation centered to the communication with the museum visitors who could have opportunity of participate and experience the atmosphere of the art which is the cultural relic of the human insight, ability of the solving the problem and source of the creativity
As the current museums have been changed to the place for the populace and the importance of the communication has been increased, we feel strongly the necessity of the increment of functions such as the exhibition, education, and marketing besides traditional functions like conservation and research of the relics. The increasing tendency of the theme museums dealing such as cinema, animation, game, music etc is also needs the enlargement of the field of speciality of the curators.
In the knowledge, information based society, the museum can not work actively and provide good quality service to the needs of clients(museum visitors) without speciality of the experts of the museums
Curator has been known as very bright promising job through the media. but in the real, the job condition and treatment of the curator is not so bright as expected and the opportunity of employment is not so large enough.
Because museum in korea is in the period of transition than matured state. so that the financial & human resources and program field are still inferior than developed countries. The systemic base construction for the supporting, producing and training of
This study has been done through the questionnaire result analysis which has sent to museum related people about the domestic museum management state & organization, curator hiring condition in the time of registration of the museum based on the museum promotion law, the improvement measure for the curator(1,2,3 level) promotion system, introducing specified curator system, selection & manage of the career approval museum.
This study treats of improvement measure of the curator promotion system & qualification condition, of the employment for the certificated curator, of the management and revaluation of the career approval museums, of the intern and practical trainee educational system for the effective practical career accumulation.
권호기사보기
참고문헌 (18건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내06
2018년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요