본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

음악으로 신학을 하다 : 바흐의 「내 주는 강한 성」 / 채현경 1

1. 들어가며 1

2. 바흐와 라이프치히 그리고 음악환경 7

1) 합창단의 구성과 교육과정 9

2) 합창훈련과 신학의 가르침 11

3) 악기주자들 12

4) 예배순서와 교회음악 프로그램 13

3. 바흐의 「내 주는 강한 성」(BWV 80) 16

1) 라이프치히 칸타타 16

2) 「내 주는 강한 성」(Ein feste Burg ist unser Gott, BWV 80) 18

4. 나가면서 35

참고문헌 39

Internet 자료 41

악보 41

[요약] 42

초록보기

J. S. Bach has finally achieved his dream of establishing "well-regulated church music" as a cantor and music director in Leipzig. He was in charge of worship music at four churches in the city, including St. Thomas Church, the most musically active church in German music tradition. He was also responsible for educating young musicians in Thomas Latin School and managing the instrumentalists in the Collegium Musicum. Having nearly all the musical talent of the town at his disposal, he systematically carried out the reform of church music by positioning cantatas of his own composition as the "Haupt Musik" of the service. Unlike previous music directors, Bach wrote a new cantata every week that matched the sermon and that followed the church calendar. He selected all the hymns and published the text of cantatas based on the Bible in a handbook size with his own money to promote the understanding of the content of cantatas. The ultimate goal of cantatas for Bach was to announce the word of God and his cantatas created such musical affect and meaning with careful treatment of the text [Taruskin 2005: 340]. During his 27 years of residence in Leipzig, his cantata performances of 1600 times were always well received by fully packed congregations [Wolff: 2000: 251]. His desire to reform the order and music of worship, which began in 1708 while working as a church organist in M?lhausen, was finally realized.

This paper examines his success as a church music reformer, focusing on his activities in Leipzig. Recent studies by Christoph Wolff (2000) on Bach archives revealed abundant information on Bach's activities in various venues. First, I will draw a comprehensive picture surrounding the performance of cantatas from three different angles: 1) reaction of the city and the church officials as well as reception of the congregations; 2) the composer's philosophy on church music; and 3) musical education of Latin school tradition and its affect on performance practice of the time. Second, I will analyze the cantata, BWV 80, the most important choral of Lutheran as well as Bach's personal confession of belief, "Ein feste Burg." I will focus on how the meaning of the text is depicted or symbolized in music. Combining the analysis of music with the contextual research, I will argue that the success of Bach as church musician is not simply the result of the Romantic notion of "genius" composer's musical talent but of a hard lifetime of training and the continuous pursuit of a dream.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
BSC에 의한 가야문화축제의 평가 최덕규 ;김창욱 ;최영경 pp.17-59

보기
한국음악의 관점 ,4 :양악의 혼합주의 홍정수 pp.61-110

보기
한국 전통음악의 근대적 전환 :기보와 매체를 중심으로 김은영 pp.111-138

보기
황종-중려 음정 지각의 실험 연구 :순서 효과, 시작음고, 학습정도에 따른 지각 특성 권오연 pp.139-166

보기
그레고리오성가의 고대 수사본에 관한 연구 최호영 pp.167-196

보기
음악으로 신학을 하다 :바흐의 「내 주는 강한 성」 채현경 pp.197-240

보기
바흐의 성탄절 오라토리오의 파로디 문제에 대하여 나진규 pp.241-264

보기
생태여성주의 교육의 관점에서 본 클라라 슈만의 음악과 생애 이인화 pp.265-290

보기
피아노 음역대에 있는 주파수의 진동현상에 관한 연구 하기종 pp.291-304

보기
클래식방송 활성화를 위한 인터넷 CJ들의 기본인식 조사 김민애 pp.305-328

보기
고령사회의 음악문화시장 파악을 위한 STP전략 이은호 pp.329-352

보기
실용음악교육을 위한 커리큘럼 연구 :버클리음악대학을 중심으로 박철홍 pp.353-390

보기
초등학교 4학년의 음악적성과 청각인지능력 상관관계 연구 양소영 pp.391-416

보기
리라(Lyra) 지형주 pp.421-432

보기
모마 여름음악회(2006/2008)를 보고 : New Music for New York 신설령 pp.417-419

참고문헌 (20건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Butt, John, (1997) Bach's metaphysics of music, In The Cambridge Companion to Bach 미소장
2 Butt, John., (1994) Music Education and the Art of Performance in the German Baroque, Cambridge University Press 미소장
3 Bach's Début at Leipzig: Observations on the Genesis of Cantatas 75 and 76 네이버 미소장
4 Dreyfus, L., (1987) Bach's Continuo Group; Player and Practices in His Vocal Works, Harvard University Press 미소장
5 Dürr, Alfred, (2005) The Cantatas of J. S. Bach, Oxford University Press 미소장
6 Kerman, Joseph., (2005) 음악을 생각한다: 음악학, 음악이론, 음악철학의 역사 in : 음악학과 실증주의, 궁리 출판사 미소장
7 Leaver Robin A., (1997) Music and Lutheranism, The Cambridge Companion to Bach 미소장
8 Melamed, Daniel R., (2008) The Evolution of "Und wenn die Welt voll Teufel wár, The Century of Bach & Mozart 미소장
9 J. F. Doles's Setting of a Picander Libretto and J. S. Bach's Teaching of Vocal Composition 네이버 미소장
10 Melamed, Daniel R., J. S. Bach and the German Motet, Music and Letters 미소장
11 Melamed, Daniel R., (1998) Introduction to Bach Studies, Oxford University Press 미소장
12 Stinson, Russell, Some Thoughts on Bach's Neumeister Chorales, Journal of Musicology 미소장
13 Taruskin Richard, Class of 1685(II): Bach's Cantatas and 2005 Passion, The Oxford History of Western Music 미소장
14 Defining Genius: Early Reflections of J. S. Bach's Self-Image 네이버 미소장
15 Wolff Christoph., (2000) Johann Sebastian Bach: The Learned Musicians, W. W. Norton & Company 미소장
16 Wolff Christoph., The New Bach Reader: A life of Johann Sebastian Bach in Letters and Documents. Hans T. David and Arthur Mendel, eds. Rev. and Expanded by C. Wolff, 미소장
17 Wolff Christoph., (1999) Essays on His Life and Music, Harvard University Press 미소장
18 Christoph Wolff, (2000) 요한 세바스찬 바흐 in : Johann Sebastian 2007 BACH: The Learned Musician, 미소장
19 An Interview with New York Times. C. Wolff with Mike Sussman, New York Times 미소장
20 Bärenreuter Kassel, (1987) Neue Ausgabe Sämtlicher Werke Series 1: Kantaten, Band 31, 미소장