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목차
북한 인권문제 : 구체적 범위와 개선방안 / 諸成鎬 1
요약 1
I. 서언 2
II. 북한 인권 개선 노력의 당위성 3
1. 국제법적 관점: 보편적 가치이자 국제평화의 선결조건 3
2. 헌법적 관점: 자국민의 보호 및 평화적 통일의 요구 4
3. 도덕적·민족(복리)적 관점 5
III. 북한인권문제의 구체적 범위와 개선의 수준 6
1. 북한인권문제의 구체적 범위 6
2. 북한인권 개선의 수준 13
IV. 북한인권 개선 노력 실태와 한계 17
1. 북한인권 개선 노력의 행위자 17
2. 북한인권 개선 실태 23
3. 북한인권 개선 노력의 한계(제한요소) 29
V. 한국의 북한인권 개선 추진방향 31
1. 북한인권 개선을 위한 법·제도적 기반 구축 32
2. 남북관계 진전 속에서의 북한인권 개선 모색 35
3. 북한인권 개선을 위한 국제공조 노력 경주 36
VI. 결어 41
〈Abstract〉 42
〈참고문헌〉 43
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북한인권 개선은 단기간 내에 해결하기 매우 어려운 과제이지만, 그럼에도 불구하고 반드시 실천해야 할 과제이다. 북한주민의 인간다운 삶을 보장은 물론, 한반도에서의 진정한 평화구축, 나아가 자유민주의 가치 토대 위에서 평화적 통일을 이룩하기 위해서도 더 이상 북한 인권에 소극적인 태도를 가져서는 아니 된다.
하지만 북한 핵문제 해결, 남북대화와 교류협력, 그리고 민족공동체 형성을 동시에 추진해야 하는 우리로서는 모든 것을 북한인권문제에 종속시키기 어려운 것이 현실이다. 이런 점을 감안해서 우리는 따뜻하면서도 지혜로운 자세를 견지하는 가운데, 포괄적인 대북인권개선전략을 마련, 실천해야 할 것이다. 구체적으로 우리는 ① 국제사회와 남북대화, ② 정부 차원과 민간 차원, ③ 공식 차원과 비공식 차원을 구별하는 동시에, 포용과 압박을 병행하는 입체적이고 종합적인 대북인권 개선전략을 강구?추진해야 할 것이다.North Korean human rights issue is very difficult to resolve in a short period. Notwithstanding, improving North Korean human rights must be realized as soon as possible. Above all, it is absolute necessary for the human life of North Korean people. It is also requisite for solid peace on the Korean Peninsula and peaceful unification of the two Koreas as well. Promotion or protection of North Korean human rights is also related with the protection of nationals under the ROK's Constitutional Law. So passive attitude toward North Korean human rights cannot be allowed any longer.
But South Korea is confronted with various pending issues, including North Korean nuclear issue, resuming South-North dialogue, inter-Korean exchanges and cooperation, and establishing a national community, in relation to North Korea. It is unrealistic to subject other inter-Korean issues to North Korean human rights issue from the practical point of view. Against this background, South Korea should work out and put into practice systematic and comprehensive strategy for the improvement of North Korean human rights. It should include multi-dimensional plans on the basis of discriminated approaches which cover international arena and inter-Korean dialogue, governmental and non-governmental level, official and unofficial(silent) method, on-line and off-line channel etc.
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