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목차
관광기업의 고객우대 프로그램은 과연 고객충성도를 높이는가? : 카지노기업의 고객우대 프로그램을 중심으로 / 김태훈 ; 박상곤 1
ABSTRACT 1
I. 서론 2
II. 고객우대 프로그램과 그 효과에 대한 쟁점 3
1. 고객 충성도과 고객우대 프로그램 3
2. 고객충성도에 대한 고객우대 프로그램의 효과 4
3. 자료의 내생성 문제와 표본선택 문제 7
III. 실증분석 8
1. 분석자료 및 계량경제 모형 8
2. 분석결과 11
IV. 결론 17
참고문헌 18
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The paper investigates the effects of tourism enterprises' loyalty programs on customer loyalty. In particular, this study focused on the endogeneity problems of loyalty programs form the econometric perspective. A secondary data of customer satisfaction from a Korean casino was obtained. The data was analyzed using econometrics models such as ETS, EBT, ordered logit model. Results revealed that loyalty programs had no or negative one on the behavioral loyalty of customers. Furthermore, loyalty programs did not influence the long term attitudinal loyalty of the casino customers. The findings suggest that only very carefully designed loyalty programs are effective. An additional suggestion was that customer databases should be scientifically analyzed in order to design better loyalty program.
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