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목차
'가족유사성'으로 미술의 개념 정의하기 / 김황기 1
〈요약〉 1
I. 서론 1
II. 미술 개념 탐구의 필요성 3
III. 미술 개념 탐구를 위한 기존의 개념 검토 5
1. 명명적(命名的: definitive) 정의 5
2. 기술적(記述的: descriptive) 정의 8
IV. 미술개념의 명료화 9
1. 가족 유사성으로 미술개념 정의하기 9
2. 의미를 미술의 규범으로 삼기 11
V. 결론 14
【참고문헌】 16
【Abstract】 18
논의의 결과를 정리하면, 첫째, ‘미술’이라는 개념과 유일하게 결합된 의미도 없고, 여러 ‘미술’이란 개념들이 가지고 있는 다양한 의미들에 공통적 의미요소도 없다. 둘째, 그럼에도 불구하고 다양한 용법들이 서로 얽혀 있다. 셋째, ‘미술’이라는 개념은 닫혀있는 것이 아니라 더 넓게 확장할 수 있다는 추론에 도달할 수 있다. 그렇기 때문에 미술을 정의하기 위해 기술적 정의 방식과 비트겐슈타인의 ‘가족 유사성’이라는 아이디어에 주목하여 미술의 의미를 미술작품이라는 개념을 통하여 검토하고자 하였다. 이를 위하여 미술작품과 비 미술작품을 구분해주는 규범이나 준거를 다음 네 가지로 설정하였다.
① 사람이 만든 것, ② 미술적 과정을 거친 것,
③ 전시공간에 있는 것, ④ 의미가 있는 것.
이 네 가지를 미술의 징후 또는 규범으로 보자는 것이다. 어떤 대상이 이들 네 가지 징후 모두를 가지고 있다면 당연히 미술작품으로 간주하는 것은 물론, 이 중 몇 가지만 공유해도 미술작품으로 인정하자는 것이다.
In general, the word of ‘art’ usually refers to visual art-things that have been drawn, painted, or sculpted. However, art is a difficult concept to define because, as Dorn(1994) has noted, the definition inevitably “will be based on the individual's own experience of art and reasoning institution”(p. 17).
From the result of study, I outlined four symptoms or criteria by which we determine wether something is a work of art. I borrowed Wittgenstein's idea of ‘family resemblance’ to define the concept of art using method of the descriptive definition.
(1) A work of art as anything made by man
(2) Art as the product of an artistic process
(3) The institutional theory of art
(4) A work of art as anything laden one's meaning
Conclusion is simple and clear. I consider these four as symptoms or criteria to determine wether something is a work of art or not. If something has four of symptoms or criteria, it is absolutely a work of art. Even if something has some of them, it is a work of art.번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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