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기사명/저자명
시집살이 민요 스토리텔링의 치유적 효과 : 강원지역 민요를 중심으로 / 함복희 인기도
발행사항
춘천 : 강원대학교 인문과학연구소, 2009.12.30
수록지명
인문과학연구. 제23집 (2009년 12월), pp.189-220
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
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제어번호
KINX2010074682
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목차

시집살이 민요 스토리텔링의 치유적 효과 : 강원지역 민요를 중심으로 / 함복희 1

〈국문초록〉 1

1. 서론 2

2. 민요에 나타난 시집살이 스토리텔링 4

3. 시집살이 민요의 정서적 치유 효과 17

4. 현대사회 고부갈등에서 민요의 치유효과 가능성 탐색 25

5. 결론 29

■ 참고문헌 ■ 30

□ Abstract 31

초록보기 더보기

본고의 목적은 시집살이 민요가 전통사회 여성들에게 정서적 치유 기능을 담당했었다는 전제 하에 시집살이 민요의 치유 기능을 고찰하고, 현대사회에서 민요의 치유효과 가능성을 탐색해 보는 것이다.

여성 민요는 전통사회에서 여성들의 표현 욕구를 가능케 하던 일종의 매체였다. 민요에 나타나는 시집살이 스트레스와 한의 근원은 여성을 차별하는 데서 기인한다. 여성을 차별하는 유교주의로부터 비롯된 시집살이는 여성의 삶을 억압하고 지배해 왔다. 본고는 구체적이고 개별적이되 보편성을 지닌 민요에 나타난 시집살이 사연들을 유추해 본 후, 민요를 통해 시집살이에서 오는 고통이나 원망, 스트레스를 표현하는 것이 실제로 정서적인 치유효과가 있는지에 대해 살펴보았다. 또 민요가 현대사회 며느리들의 상처를 치유하는데 효과가 있는지의 가능성에 대한 탐색을 시도해 보았다.

민요는 자기표현의 기회가 차단되었던 전통시대 여성들에게 자기표현의 열린 공간이었다. 여성들은 민요를 통해 자신의 이야기를 표현함으로써 수직적 인간관계에서 오는 억울함과 불편함을 풀어낸 것이다. 본고를 통해 여성들이 민요를 통해 자신의 맺힌 정서를 풀어냄으로써 스스로 치료를 담당해왔음을 살필 수 있었다. 고된 시집살이와 노동, 비인격적 대우는 여성들에게 과도한 스트레스를 주었을 것이고 그 결과 정상적인 심리상태를 유지하기 어려웠을 것이다. 자신의 감정이나 의사를 제대로 표현하기 어려웠던 여성들은 심리적 장애를 가지기도 하고, 고통의 질곡에서 헤어나지 못하는 동안 쌓인 스트레스가 내적으로 쌓여 한을 만들어내기도 하였다. 이때 여성들을 자가 치료한 것이 민요이다. 민요를 통해 여성들은 불만이나 고통을 해소하고 카타르시스를 경험하기도 하였으며 자신과 대화를 나누기도 했다. 자신이 처한 현실 속에서 발생하는 억압이나 불안감 등을 민요 부르기를 통해 극복했던 것이다.

유교가 지배하던 전통사회와는 상황이 달라지긴 했지만 현대사회에서도 시집과 관련한 갈등은 여전히 엄존한다. 본고에서 시집살이 민요를 활용하여 현대 여성들의 시집생활 스트레스를 치유 가능성을 탐색해 본 결과 며느리와 시어머니와의 입장 차이를 줄이는 효과를 가져올 수 있다는 가능성의 여지가 있었다.

Starting from the premise that the folk song Sijibsari (meaning a woman's married life) had the function of dealing with women's emotional distress in traditional society, this paper studies the therapeutic aspects of the folk song Sijibsari and examines the possibility of its healing effects in modern society.

Womens folk songs were a kind of medium through which women's expressive desires could be revealed in traditional society. The roots the stress and rancor in the song Sijibsari all derive from discrimination against women, as Sijibsari initiated under Confucianism manipulated and oppressed women's lives. This study takes a close look at the variety of stories behind women's lives under Sijibsari, whose contents tended to both specific and individual as well as universal. It then focuses on outward expressions of the difficulties, bitter feelings, and stresses resulting from Sijibsari through the folk song Sijibsari and any emotional therapeutic effects as they appear. At last, the paper attempts to see if the therapeutic effects of folk songs' can be adopted to healing women's stress, particularly daughters-in-law, in modern society.

The folk songs provided women, blocked out from self-expressive opportunities, with an open space to express them. Thus, women soothed their own feelings of oppression and uneasiness brought on by linear human relations while manifesting their stories by singing the folk song Sijibsari. That is, women were in charge of treating themselves by unfolding their own entangled emotions through the folk songs. Hard Sijibsari and toil along with impersonalized treatment must have given them excessive amounts of stress, which made it difficult for them to maintain a normal mentality. Those who were unable to express their feelings and intentions developed psychological disorders, and the stress internally accumulated while they wandered in fetters of pain tended to create grudges. Folk songs were the methods such women took to cure themselves. Through the medium of folk songs, women broke off their discontent feelings of pain, experienced catharsis, and communicated with themselves. In short, singing folk songs helped them ease off feelings of oppression and uneasiness stemming from their hard lives.

Although modern society differs from the traditional Confucianist one, the conflicts related to Sijib, the husband's family, still exist. Thus this paper examines the possibility of using the folk song Sijibsari to treat modern women's stress in keeping relations with her husband's family. The findings show a possible effects in that a daughter-in-law might look at her situation from a more objective perspective, come to better understand her mother-in-law's point of view and reduce the gap between two different stand-points.

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1 강진옥. 2000. 「서사민요에 나타나는 여성인물의 현실대응양상과 그 의미」. 구비문학과 여성 . 서울: 박이정, 113. 미소장
2 김훈·정금철·함복희·반지영. 2006. 강원민요총람Ⅰ . 서울: 북스힐. 미소장
3 김훈·정금철·함복희·반지영. 2006. 강원민요총람Ⅱ . 서울: 북스힐. 미소장
4 김훈·정금철·함복희·반지영. 2006. 강원민요총람Ⅲ . 서울: 북스힐. 미소장
5 박기석. 2004. 「문학치료학 연구서설」 1. 한국문학치료학회 1. 미소장
6 변학수. 2006. 통합적 문학치료 . 서울: 학지사, 48. 미소장
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8 처첩관계 서사민요의 구조적 특성과 향유의식 소장
9 서종남. 2003. 「고부갈등이 빚어낸 시모의 우울증 심리치료」 -Salvador Minuchin의 구조적 가족치료를 중심으로-. 기독교상담학회지 6. 한국기독교상담학회,107. 미소장
10 The aesthetic of communication of dialogic folk songs 소장
11 이정아. 2006. 「‘시집살이’ 말하기에 나타난 균열된 여성의식」. 여성학논문집 23집 1호, 198. 미소장
12 여성민요에 나타난 시집살이와 여성생활의 향방 소장
13 http://www.82cook.com 게시판 미소장

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