권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
목차
세계언어로서의 추상 : 카셀 〈도큐멘타〉와 1950년대 독일의 예술정책 / 이현애 1
I. 머리말 1
II. 초기 〈도큐멘타〉 전시의 쟁점과 정책 6
1. 냉전의 수사학과 미술사적 오판 6
2. 미국 미술의 개입과 유럽 모더니즘 계보 잇기 9
III. 〈퇴폐미술전〉 이후 '현대미술사 다시 쓰기' 12
1. 이중의 구별 짓기와 모던 아트의 재생 12
2. "세계언어"로서의 추상미술 담론 16
IV. 맺음말 21
[사진] 23
참고문헌 27
Abstract 33
Beginning in 1955 in the town of Kassel, documenta, an international exhibition was planned to present the contemporary German art to an international audience and document its history after the end of the second world war. This study is based on the fact that American painting, especially Abstract Expressionism, made its massive appearance in the early Kassel documenta, in particular, at documenta II(1959) and III(1964).
In the 1950s, the two Germanies had been established in their respective arenas of hegemonic ideological struggle: the Stalinization of the German Democratic Republic (East Germany) and Americanization of the Federal Republic of Germany (West Germany). Here, art played a cultural warrior in the name of documenta. It was promoted to show the political position of West Germany after the end of fascism and the beginning of Cold War.
Kassel, located in the middle of Germany, is so close to the border between East and West, the "Iron Curtain", that the citizens of East Germany could visit the exhibition before the construction of Berlin Wall. So, the institution documenta mounted a propaganda campaign against the Eastern governments by means of a financial promotion of the "Federal Government Department of All-German Issues (Bundesministerium fur die gesamtdeutsche Fragen)" and "MoMA international Program" as a part of "Marshall Plan".
However, in doing this, there was a double delimitation: The West Germany tried to differentiate itself both from its National Socialist past in the 'third Reich' and from the cultural doctrine of the East Germany and other totalitarian states. While the Soviet-style socialist realism was regarded to represent the political ideology of East Germany, abstraction was equated with freedom and thereby encouraged as an autonomous art and a "world language" (in German: "Abstraktion als Weltsprache").
The German artist and the art historian who realized the international exhibition in the ruined town of Germany, Arnold Bode and Werner Grohmann, stood out in their roles of promoting abstraction and rehabilitating German modernism as a link between international modern art and contemporary German art. They believed that its history was interrupted by the Hitler regime and should be continued and rewritten. For them, abstraction became the language of historiography. In this way, the early documenta constructed a propaganda art and culture, creating the image of the state as ‘a new Germany.’
The preceding studies about documenta in general have focused on the three points: first, the historical meaning of documenta as a political product of the Cold War and the divided country; second, the economic mechanism of the exhibition with a success of Abstract Expressionism in art market; and third, the value of art policy and history as an international exhibition which emerged in a particular time(the decade of the 1950s) and space(Kassel, a frontier city of the divided Germany). This study takes to task the third point in the purpose of extending the discourse of abstraction in the light of the ontology of art.
This study follows up this question: What were the meanings and purposes of abstract art in documenta in the era of Cold War and hegemonism? In order to answer this, it first considers the links among ‘state, world, and freedom’ on the one hand, and among ‘cultural capital, art history, and the concept of art’ on the other. These connections will contribute to clarification of the historical significance and the limit of abstract art in the 1950s in the case of the early documenta.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
추상미술의 미학적 원리 :개념과 장르적 특성을 중심으로 | 민주식 | pp.5-38 |
|
보기 |
빌헬름 보링거의 추상과 감정이입 :양식 심리학의 조건 | 김향숙 | pp.39-66 |
|
보기 |
이미지의욕과 추상적 생명 :리히터의 나노세계 그리고 바이오 아트 | 신승철 | pp.67-101 |
|
보기 |
바타이유의 비정형(formless) :비형상에 대한 현대미술이론의 고찰과 한계 | 진휘연 | pp.103-135 |
|
보기 |
공예의 기능과 미적 표현에서 추상의 문제 :오브제도예를 중심으로 | 신나경 | pp.137-163 |
|
보기 |
세계언어로서의 추상 :카셀 <도큐멘타>와 1950년대 독일의 예술정책 | 이현애 | pp.165-199 |
|
보기 |
13세기 이탈리아의 <성 프란체스코> 전기(傳記)제단화 | 송혜영 | pp.201-232 |
|
보기 |
14세기 시에나 시청사(Palazzo Pubblico)의 벽화들 :정치적 이데올로기를 중심으로 | 정은진 | pp.233-264 |
|
보기 |
명재(明齋) 윤증(尹拯) 초상의 제작 과정과 정치적 함의 | 강관식 | pp.265-300 |
|
보기 |
서양미술에 나타난 악마의 도상연구 | 노성두 | pp.301-330 |
|
보기 |
본원적 실재에 관한 인식화(認識畵)로서의 말레비치의 추상화 | 윤희경 | pp.331-367 |
|
보기 |
데이비드 스미드와 마크 로스코 판례를 통해 본 미술가의 유산 계획 | 김현주 | pp.369-402 |
|
보기 |
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | Assmann, Aleida, Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, München: C.H.Beck, 1999. | 미소장 |
2 | Autsch, Sabiene, ""Die Welt schmeisst mit Farben" - Abstraktion und Amerikanisierung auf der Documenta 2 (1959)", in: Koch, Lars (ed.), Modernisierung als Amerikanisierung? Entwicklungslinien der westdeutschen Kultur 1945 - 1960, Bielefeld: Transcript, 2007, pp. 233 - 254. | 미소장 |
3 | Barron, Stephanie & Eckmann, Sabine (ed.), Exhibit. cat. Art of Two Germanys. Cold War Cultures, Los Angeles County Museum of Art / Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg / Deutsches Historisches Museum, Berlin, New York: Abrams, 2009. | 미소장 |
4 | Bätschmann, Oskar, Ausstellungskünstler. Kult und Karriere im modernen Kunstsystem, Köln: DuMont, 1997. | 미소장 |
5 | Belting, Hans, Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revision nach zehn Jahren, München: C.H.Beck, 1995. | 미소장 |
6 | Beyme, Klaus von, Das Zeitalter der Avantgarden. Kunst und Gesellschaft 1905-1955, München: C.H.Beck, 2005. | 미소장 |
7 | Bode, Arnold etc. (ed.), Exhibit. cat. documenta. Kunst des XX. Jahrhunderts. Internationale Ausstellung im Museum Fridericianum in Kassel, München: Prestel-Verlag, 1955. | 미소장 |
8 | Bollé, Michael (ed.), Exhibit. cat. Stationen der Moderne: die bedeutenden Kunstausstellungen des 20. Jahrhunderts in Deutschland, Berlinische Galerie, 1988/1989. | 미소장 |
9 | Creuzberger, Stefan, Kampf für die Einheit: das gesamtdeutsche Ministerium und die politische Kultur des Kalten Krieges 1949 – 1969, Düsseldorf: Droste, 2008. | 미소장 |
10 | Fischer-Lichte, Erika, Ästhetik des Performativen, Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 2004. | 미소장 |
11 | Grasskamp, Walter, "Modell documenta oder wie wird Kunstgeschichte gemacht?", Kunstforum International, Bd. 49, April/Mai 1982, pp. 15 - 22. | 미소장 |
12 | Guilbaut, Serge, How New York Stole the Idea of Modern Art. Abstract Expressionism, Freedom, and the Cold War, transl. by Arthur Goldhammer, Chicago/London: Univ. of Chicago Press, 1983. | 미소장 |
13 | Guilbaut, Serge, "Postwar Painting Games: The Rough and the Slick", Reconstructing Modernism Art in New York, Paris and Montreal 1945 - 1964, Cambridge: The MIT Press, 1990, pp. 30 - 79. [한역: 이영철 옮김, "미국 추상 표현주의의 재해석. 전후 회화 게임의 논리", 『현대미술과 모더니즘론』, 시각과 언어, 1995, 37-76 쪽.] | 미소장 |
14 | Haftmann, Werner, Malerei im 20. Jahrhundert, Bd.1, Eine Entwicklungsgeschichte (1954), München: Prestel, 20009. | 미소장 |
15 | Harrison, Charles & Wood, Paul (ed.), Art in Theory 1900 - 2000. An Anthology of Changing Ideas, Malden: Blackwell, 2003. | 미소장 |
16 | Heinz, Marianne, "Abstraktion und Gegenständlichkeit. Die documenta II - ein Forum der abstrakten Malerei", in: Monika, Wagner (ed.), Moderne Kunst. Der Funkkolleg zum Verständnis der Gegenwartskunst, Bd. 2, Reinbek: Rowohlt, 1992, S. 533 - 551. | 미소장 |
17 | Hemken, Kai-Uwe, "Pan-Europe and German art. El Lissitzky at the 1926 Internationale Kunstausstellung in Dresden", in: Jan Debbaut (ed.), Exhibt. cat. El Lissitzky 1890-1941. Architect, Painter, Photographer, Typographer, Municipal Van Abbemuseum, Eindhoven, 1990/1991, pp. 46-55. | 미소장 |
18 | Honisch, Dieter & Jensen, Jens Christian (ed.), Amerikanische Kunst von 1945 bis heute. Kunst der USA in europäischen Sammlungen, Köln: DuMont, 1976. | 미소장 |
19 | Honisch, Dieter (ed.), Exhibit. cat. 1945 - 1985 Kunst in der Bundesrepublik Deutschland, Nationalgalerie Staatliche Museen Berlin, 1985. | 미소장 |
20 | Kimpel, Harald, "Warum gerade Kassel?", Zur Etablierung des documenta-Mythos", Kunstforum International, Bd. 49, 1982 April/Mai, pp. 23 - 32. | 미소장 |
21 | Kimpel, Harald, documenta, Mythos und Wirklichkeit, Köln, 1997. | 미소장 |
22 | Kimpel, Harald, documenta. Die Überschau. Fünf Jahrzehnte Weltkunstausstellung in Stichwörtern, Köln: DuMont, 2002. | 미소장 |
23 | Lewison, Jeremy, "Jackson Pollock and the Americanization of Europe", in: Varnedoe, Kirk & Karmel, Pepe (ed.), Jackson Pollock. New Approaches, New York: The Museum of Modern Art, 1999, pp. 201 - 231. | 미소장 |
24 | Marchart, Oliver, Hegemonie Kunstfeld: Die documenta-Ausstellungen dX, D11 , d12 und die Politik der Biennalisierung, Köln: Verlag der Buchhandlung König, 2008. | 미소장 |
25 | Nemeczek, Alfred, documenta, Hamburg: Europäische Verlagsanstalt, 2002. | 미소장 |
26 | Orth, Barbara (ed.), 1955 - 1968. Begegnungen mit der Documenta 1 -4, Kassel: Verlag M. Faste, 2007. | 미소장 |
27 | Poensgen, Georg & Zahn, Leopold (ed.), Abstrakte Kunst. Eine Weltsprache. Mit einem Beitrag von Werner Hofmann: "Quellen zur abstrakten Kunst", Baden-Baden: Woldemar Klein Verlag, 1958. | 미소장 |
28 | Rattemeyer, Volker & Petzinger, Renat, "Die Geschichte der Documenta am Beispiel des Treppenhauses des Fridericianums", Kunstforum International, Bd. 90, 1987, S. 334 - 351. | 미소장 |
29 | Ruby, Sigrid, "Have we an American art?": Präsentation und Rezeption amerikanischer Malerei im Westdeutschland und Westeuropa der Nachkriegszeit, Weimar: Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, 1999. | 미소장 |
30 | Schneckenburger, Manfred, documenta - Idee und Institution: Tendenzen, Konzepte, Materialien, München: Bruckmann, 1983. | 미소장 |
31 | Documenta : history, ideology, myth | 소장 |
32 | Schwarze, Dirk, Meilensteine: Die documenta 1 bis 12. Kunstwerke und Künstler, Berlin: Siebenhaar Verlag, 2007. | 미소장 |
33 | Sedlmayr, Hans, Verlust der Mitte. Die Bildende Kunst des neunzehnten und zwanzigsten Jahrhunderts als Symtom und Symbol der Zeit (1948), Salzburg-Wien: Otto Müller Verlag, 199811. [한역: 한스 제들마이어,『중심의 상실』, 박래경 옮김, 문예출판사, 2002] | 미소장 |
34 | Tipton, Frank B., A History of Modern Germany since 1815, London: Continuum, 2003. | 미소장 |
35 | Trier, Eduard & Stünke, Heinrich, (ed.), Exhibit. cat. II. documenta '59. Kunst nach 1945. Internationale Ausstellung, Katalog und Bildband 1, 2, 3, Köln: DuMont, 1959. | 미소장 |
36 | Verspohl, Franz-Joachim, "Die Moderne auf dem Prüfstand. Pollock, Wols, Giacometti", in: Monika, Wagner (ed.), Moderne Kunst. Der Funkkolleg zum Verständnis der Gegenwartskunst, Bd. 2, Reinbek: Rowohlt, 1992, S. 513 - 532. | 미소장 |
37 | Wedekind, Gregor, "Abstraktion und Abendland: Die Erfindung der documenta als Antwort auf 'unsere deutsche Lage'", in: Doll, Nikola (ed.), Kunstgeschichte nach 1945: Kontinuität und Neubeginn in Deutschland, Köln: Böhlau, 2006, pp. 165 - 181. | 미소장 |
38 | Westecker, Dieter (ed.), documenta - Dokumente 1955 - 1968, Kassel: Georg Wenderoth Verlag, 1972. | 미소장 |
39 | 개디스, 존 루이스, 『냉전의 역사』, 정철, 강규형 옮김, 에코리브르, 2010. | 미소장 |
40 | 슈퇴버, 베른트, 『냉전이란 무엇인가. 극단의 시대 1945-1991』, 최승완 옮김, 역사비평사, 2008. | 미소장 |
41 | 풀브룩, 메리, 『분열과 통일의 독일사』, 김학이 옮김, 개마고원, 2000. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내05
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.