권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
This research aims to compare Bernhard Schlink's award-winning novel Der Vorleser (1995) and Stephen Daldry's film The Reader (2008). Der Vorleser sets out to explore the conflict and shame of second generation Germans who had to confront the sins of Nazi fathers. Hence we can read the novel as a metaphor describing the relation between 68 generation and the parents generation. Born in 1944, Michael emerges as a virtual spokesman for his entire generation while Hanna evolves into a prototype of the parent's generation.
This research explores the difference between narrative, point of view, space, image, and characters in the novel and the film. The screenplay is mainly based on the plot of the novel, showing a good example of faithful adaptation. The novel provides a subtler, richer fictional account for Michael's deep psychology and multiple themes than the film. The emotional centre of this novel is Michael's shame, numbness and ever-lasting longing for Hanna. The central space both in the novel and the film is Hanna's house. In the novel the constant sound of electric saw coming from the yard of Hanna's house definitely hints at Auschwitz, thus reminiscent of her crime as a camp guard. The film misses the subtle meaning of the electric saw.
Both the novel and the film exploit water image. The use of water image clearly intends to suggest a ritual of sin and redemption. The film mostly uses it in the opening sequence when describing rain, water basket, water faucet and the shower scenes. The film pursues a dominant color, blue-gray to describe the clothing, streets, concentration camp scenes, and the prison where Hanna is imprisoned. The color visualizes the dreary world of silence and death surrounding the postwar generation.
The characters in the novel and the film center on several key questions: the nature of the relationship between Michael and Hanna, Michael's reaction to Hanna's crime, and her illiteracy. It is noteworthy that the film's character description of Hanna Schmitz is different from that of the novel. The novel describes her both as a perpetrator and as a victim while the film is more concerned to establish Hanna as a victim than as a perpetrator. In the novel Hanna's Holocaust atrocities are suggested by her use of leather belt during the bicycle trip. The film dismisses the violent scene to replace it with the scene of church choir in which Hanna, deeply moved, cries. The film also shows a distorting image of Hanna. She is shown as a double 'scapegoat', manipulated both by her co-defendants and by the Third Republic. Thus, the film invites us to sympathize with Hanna because her behaviour is inevitable under the circumstance.
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
베른하르트 슐링크의 『책 읽어주는 남자』와 스티븐 달드리 감독의 영화 <책 읽어주는 남자> 비교분석 | 김경애 | pp.309-333 |
|
|
영화 텍스트의 모델로서 성과 개념 | 김무규 | pp.335-359 |
|
|
1970년대 전후 한국영화의 감정구조에 대한 고찰 :'독특한 폐쇄성'을 중심으로 | 김선아 | pp.361-382 |
|
|
가정법의 제국의 윤리? :『로미오와 줄리엣』의 후기식민주의 텍스트 | 김성제 | pp.383-406 |
|
|
사리(sari)와 축구화 사이에서의 도전과 타협 :<슈팅라이크 베컴>에 대한 비판적 독해 | 김지혜 | pp.407-434 |
|
|
네오리얼리즘 영화의 도시/섬을 가로지르는 시선과 표현 | 김혜신 | pp.435-465 |
|
|
용서받지 못한 자 :다시 읽는 미국서부 | 노헌균 | pp.467-488 |
|
|
내면의 외면화 :로저 미셸의 <더 마더> | 안영순 | pp.489-512 |
|
|
하녀들의 성(性) :웬디 케슬만의 희곡 『이 집의 내 자매』와 영화 <시스터 마이 시스터>를 중심으로 | 우미성 | pp.513-539 |
|
|
허물기와 되쌓기의 미학 :이언 맥큐언의 『속죄』와 영화각색 | 이향만 | pp.541-559 |
|
|
(An)Impasse in adaptation studies :persistence of and resistance to fidelity | Chung, Soh-young | pp.561-591 |
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 신시대사 연구와 문학비평의 새로운 지평 : B. Schlink의 소설 『책 읽어주는 남자』를 중심으로 | 소장 |
2 | 슐링크, 베른하르트. 『책 읽어주는 남자』. 김재혁 역. 세계사. 1999. | 미소장 |
3 | 트라우마를 남긴 사랑 : 베른하르트 슐링크의 『책 읽어주는 남자』의 정신분석학적 고찰 | 소장 |
4 | 독일 ''68세대''와 과거극복 : 나치과거에 대한 세대경험의 연속성과 단절에 대하여 | 소장 |
5 | Brice, James Stuart. German Holocaust Literature: Trends and Tendencies. 독일 콘스탄쯔대학(Universität Konstanz) 박사학위논문. 2006. | 미소장 |
6 | Busse, Kristina. Imagining Auschwitz: Postmodern Representations of the Holocaust. 미국 툴레인대학(Tulane University) 박사학위논문, 2002. | 미소장 |
7 | ILLUSIONS OF SUBTLETY: BERNHARD SCHLINK'S DER VORLESER AND THE MORAL LIMITS OF HOLOCAUST FICTION ![]() |
미소장 |
8 | Hall, Katharina. “The Author, The Novel, The Reader and The Perils of “Neue Lesbarkeit”: A Comparative Analysis of Bernhard Schlink’s Selbs Justiz and Der Vorleser.” German Life and Letters 59.3 (2002): 446-467. | 미소장 |
9 | Kilb, Andreas. “Im Gespräch: Bernhard Schlink: Herr Schlink, ist “Der Vorleser” Geschichte?” Frankfurter Allgemeine Zeitung 20 Feb. 2009. |
미소장 |
10 | Mahlendorf, Ursula. “Trauma Narrated, Read and (Mis)understood: Bernhard Schlink’s The Reader: “...Irrevocably Complicit in Their Crimes...” Monatshefte 95.3 (2003): 458-481. | 미소장 |
11 | "Truth Is a Woman": Post-Holocaust Narrative, Postmodernism, and the Gender of Fascism in Bernhard Schlink's Der Vorleser ![]() |
미소장 |
12 | Bernhard Schlink's "Der Vorleser" and the Problem of Shame ![]() |
미소장 |
13 | Ozick, Cynthia. “The Rights of Fiction and the Rights of Imagination.” Commentary 107.3 (1999): 22-27. | 미소장 |
14 | Reynolds, Daniel. “A Portrait of Misleading: Bernhard Schlink’s Der Vorleser.” A Journal of Germanic Studies 39.3 (2003): 238-256. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내04
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.