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기사명/저자명
서비스노동 유형별 직무스트레스의 발생메커니즘에 관한 연구 / 이병훈, 이상호 인기도
발행사항
서울 : 한국노사관계학회, 2011.03.15
수록지명
産業關係硏究. 제21권 제1호 (2011년 3월), pp.65-93
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
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제어번호
KINX2011045926
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목차

서비스노동 유형별 직무스트레스의 발생메커니즘에 관한 연구 / 이병훈 ; 이상호 1

[요약] 1

I. 머리말: 문제 제기 2

II. 직무스트레스의 발생 원인과 서비스노동의 유형화에 관한 선행 연구 검토 3

III. 분석모형과 연구방법 9

1. 분석모형 9

2. 분석자료 12

3. 분석 변인 14

IV. 분석 결과 15

V. 맺음말: 요약과 시사점 21

참고문헌 23

〈부표 1〉 요인변인들의 세부 설문항목과 기술통계 (N=993) 28

Abstract 29

초록보기 더보기

이 연구에서는 일하는 사람들의 직무스트레스를 소재 삼아 서비스노동의

특성을 판독하기 위한 분석을 시도하였다. 우리 연구에서는 서비스노동의 이

질적 특성을 고려하여 직무스트레스의 인과메커니즘이 상이한 서비스부문에

서 어떻게 나타나고 있는지를 경험적으로 분석하고 있다. 특히, 서비스노동의

직무스트레스에 대해 기존 연구에서 주되게 검토되어 온 서비스노동자 개인

수준의 직무 요인들(감정노동, 고객 관계, 작업장 사회적 관계, 그리고 직무통

제)과 사업체 수준의 서비스노동 유형 범주로 구성된 다층회귀분석모형을 활

용하여 직무스트레스의 인과관계를 시론적으로 검토하고 있다. 주목할 만한

분석 결과로서 우선 서비스노동자들의 직무스트레스에 대해 감정노동와 감

정조화, 회사-고객의 이해충돌 및 고객요구 충족, 업무 영향력과 기술활용 능

력이 유의하게 영향을 미치는 직무 요인으로 확인되고 있다. 특히 이들 직무

변인이 서비스노동의 특성범주 및 업종-직종에 관계없이 일관되게 스트레스

의 영향요인으로 작용하는 것으로 확인되는바, 서비스부문 전반에 걸쳐 이들

직무변인의 스트레스효과를 이론화할 수 있는 경험적 토대를 마련하는 것으

로 판단된다. 또한, 가시적인 가치 생산의 유형서비스보다 비가시적인 가치

창출의 무형서비스가, 그리고 고객의 물품을 취급-관리하는 대물서비스보다

고객을 직접 상대하는 대인서비스가 직무스트레스를 크게 강화한다는 점이

드러났다. 이러한 분석 결과를 통해 이질적인 서비스부문별로 노동과정의 특

성이 상이한 만큼 직무스트레스 등과 같은 노동자들의 심리적 태도와 행위

지향에 대해 영향을 미치는 요인들의 인과메커니즘 역시 서로 다르다는 점을

확인케 된다. 따라서, 직무스트레스를 연구 소재로 활용하여 서비스부문에 종

사하는 노동자들이라 하더라도 그 직무수행의 세부적 특성에 따라 그들이 경

험하는 노동과정이 매우 상이할 수 있고, 그 결과로써 그들의 직무태도와 삶

의 질이 크게 다를 수 있다는 점을 밝히고 있다.

This study examines the nature of service work by focusing upon job stress of service

workers. Our study empirically analyzes how causal mechanism of job stress functions in

different service sub-sector, by taking the diversified characteristics of service work into

account. In particular, this study applies a multi-level regression model, comprised of job

factors at the personal level of service workers, such as emotional labor, customer relations,

workplace relations, and job control, and the type of service work at the establishment level.

A notable finding is that the significant job factors influencing service workers' job stress

are emotional labor, emotional harmony, interest conflicts between employers and customers, satisfaction of customer demand, job control, and technical capability. In light that these job factors are consistently significant regardless of service work types and occupational-sectoral categories, the stress effect of those job factors are re-affirmed across the entire service industry. Another finding is that intangible service work is more stressful than tangible service work, while people-targeted service work is than object-targeted work. This finding demonstrates that causal mechanism of worker attitude, like job stress, differs due to the different nature of labor process across service sub-sectors. Thus, this study, examining different causal mechanism of job stress, concludes that service workers are located under different labor processes across distinct sub-sectors, and, as a consequence, their work attitude and working quality could be different to a certain extent.

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참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 The Effects of Job Related-Stress Factors of Delivery Employees on Job Stress and Turnover Intention in Foodservice Industry : Focused on Pizza Restaurants 소장
2 직무스트레스와 산출간 관계에서의 조직몰입의 조절역할 : 지방자치단체 공무원을 중심으로 소장
3 직무스트레스와 산출간 관계에서의 조직몰입의 조절역할 : 지방자치단체 공무원을 중심으로 소장
4 호텔서비스 제공자의 감정노동과 영향요인 간의 관계 연구 : 호텔 식음료 및 객실종사원 중심으로 소장
5 A Study on the effect organizational commitment and job satisfaction on the employee's stress in the food service industry. 소장
6 An Exploratory Study on the Emotional Labor in Pubic Sector: Focused on Street-Level Bureaucrats in the Civil Service System 소장
7 (1991). 직무스트레스의 영향요인에 관한 이론적 고찰. 산업개발연구. 10: 83-104. 미소장
8 Contribution of emotional labor to job stress of dietitians in school foodservice 소장
9 (2009), “서비스기업 종사자의 직무스트레스에 관한 실증적연구,” "한국콘텐츠학회논문집", 제9권, 제12호, pp.853-864 미소장
10 (2006), “서비스종업원의 직무스트레스가 서비스품질에 미치는 영향,” "경영논총", 제17권, 제1호, pp.103-125 미소장
11 An Empirical Study of the Causal Relationship between Job Performance, Job Stress, and Turnover Intention of Salesperson 소장
12 Organizational involvement and job satisfaction at the job stress-based on the control effect of employment mode 소장
13 백화점 의류판매원의 감정노동과 조직적 지원이 직무스트레스에 미치는 영향 소장
14 해양경찰공무원의 직무스트레스요인이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향 소장
15 서비스산업의 노동체제와 노동자태도 소장
16 The Relationship between Job Stressors and Organizational Effectiveness: The Moderating Effects of Job Stress 소장
17 A duty Stress factor snalysis of a golf caddie 소장
18 사회적 지원의 직무스트레스 조절효과에 관한 연구: 교육공무원들의 심리적 탈진을 중심으로 네이버 미소장
19 職務스트레스 要因이 組織沒入에 미치는 影響에 관한 實證的 硏究 소장
20 A Qualitative Research on the Casino Dealers' Job Stressor 소장
21 The Relationship Between Job Stress and Quality of Life for Hospital Workers by Type of Employment 소장
22 개인성격과 감정노동 스트레스가 직무만족에 미치는 영향 : 조직특성의 조절효과 소장
23 Facial efference and the experience of emotion. 네이버 미소장
24 Industry and the Rest: The Economic Identity of Services 네이버 미소장
25 1993. Emotional labor in service roles: the influence of identity. Academy of Man Rev 18(1): 88–115 미소장
26 Statistical Power with Group Mean as the Unit of Analysis 네이버 미소장
27 1995. Psychological Stress in the Workplace. London and New York, Routledge. 미소장
28 (2001), Changes in Employment Practices in Service Activities:Findings from Five Sectors and Ten Countries, Brussels: Institut... 미소장
29 (1975), Job Demands and Worker Health: Main Effects and Occupational Differences, Washington, D.C: DHEW. 미소장
30 The job demands-resources model of burnout. 네이버 미소장
31 1988. Service Sector Employment in Advanced Economies: a Comparative Analysis of its Implications for Economic Growth, Aldershot:... 미소장
32 (1991), Performance Measurement inService Businesses, London: Chartered Inst. of Management Accountants 미소장
33 (1999), On the Frontline: Organizations of Work in the Information Economy, Ithaca: Cornell University Press. 미소장
34 (2003), Multilevel Statistical Models (3rd ed.), London: EdwardArnold 미소장
35 (1986), “Vocational and OrganizationalBehavior, 1985: A Review,” Journal of Vocational Behavior, Vol.29, No.2, pp.115-176. 미소장
36 Activation theory and task design: an empirical test of several new predictions. 네이버 미소장
37 (1978). Person-environment fit and job stress. In C. L. Cooper and R. Payne (Eds.), Stress at Work. New York: Wiley. 미소장
38 1998. New Rules for a New Economy: Employment and Opportunity in Postindustrial America. Ithaca: Cornell University Press. 미소장
39 (1993), “Stress and Burnout in the Workplace: Conservation of Resources,” In Robert Golombiewski (ed.), Handbook of... 미소장
40 (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling, Berkeley, CA: University of California press. 미소장
41 (2002), Multilevel Analysis: Techniques and Applications, London: Routledge Academic. 미소장
42 Job Stress and Employee Well-Being Among Airline Personnel in an Asian Developing Country 네이버 미소장
43 Job Demands, Job Decision Latitude, and Mental Strain: Implications for Job Redesign 네이버 미소장
44 The Effect of Characteristics of Human Service Workers on Subsequent Morale and Turnover 네이버 미소장
45 A theoretical conception for analyzing workplace transformation in incrementalist plants 소장
46 (1993). Fast food, fast talk: Service work and the routinization of everyday life. Berkeley: University of California Press. 미소장
47 Classifying Services to Gain Strategic Marketing Insights 네이버 미소장
48 The services industry in the 'good' versus 'bad' jobs debate 네이버 미소장
49 Role requirements as sources of organizational stress. 네이버 미소장
50 The Dimensions, Antecedents, and Consequences of Emotional Labor 네이버 미소장
51 Sources and Outcomes of Stress in Organizational Settings: Toward the Development of a Structural Model 네이버 미소장
52 Organizational determinants of job stress 네이버 미소장
53 (2002). Hierarchical liner models: Applications and data analysis methods(2nd ed.). London: Sage Publications, Inc. 미소장
54 (1989). The expression of emotion in organizational life. Research in Organizational Behavior, 11(2), 1-42. 미소장
55 Antecedents of workplace emotional labor dimensions and moderators of their effects on physical symptoms 네이버 미소장
56 (1988), Managing OrganizationalBehavior, New York: John Wiley & Sons 미소장
57 The measurement of effort-reward imbalance at work: European comparisons 네이버 미소장
58 Using SAS PROC MIXED to Fit Multilevel Models, Hierarchical Models, and Individual Growth Models 네이버 미소장
59 (2003). Applied Longitudinal data analysis : Modeling change and event occurrence. New York: Oxford University Press. 미소장
60 Maintaining Norms about Expressed Emotions: The Case of Bill Collectors 네이버 미소장
61 (2000). Jacson and Shuler. (1985). Revisited: A Meta-analysis of the Relationships between Role Ambiguity, Role Conflict and Job... 미소장
62 The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation 네이버 미소장

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