권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
목차
이브 클랭(Yves Klein)의 공기 시대와 〈빈 공간 Le Vide〉 / 이현애 ; 박남희 1
I. 들어가는 말 1
II. 〈빈 공간〉 전시와 "비물질의 회화적 감성" 4
1. 상황의 재구성 4
2. 분위기의 기호가치 9
III. "비물질을 향한 예술의 발전" 13
1. 화폐적 상상력 13
2. "예술 문제의 초월" 16
IV. 나가는 말 20
참고문헌 23
Abstract 26
질의 : 「이브 클랭(Yves Klein)의 공기 시대와 〈빈 공간 Le Vide〉」에 대한 질의 / 박남희 28
본 연구는 1950년대 말 프랑스의 전위예술현장을 이끈 이브 클랭의 ‘공기 시대’ 및 <빈 공간> 전시를 정치경제적 관점으로 분석한 글이다. 클랭은 드골 정권 하에서 조성된 자본주의 소비사회의 분위기를 예민하게 관찰하여 화폐경제에 대한 상상력으로 “비물질을 향한 미술”을 제안하고, 이로써 추상표현주의와 앵포르멜 일색의 당대 “예술 문제를 초월”하고자 했다. 본 연구는 기존의 선행연구에서 주목하지 않았던 클랭의 ‘공기 시대’에 집중하여 미술의 비물질적 핵심, 즉 미학적 가치와 경제적 가격의 상관관계에 관해 살펴보고자 한다.
Monochrome painting, performances with naked women, and the patented
International Klein Blue(IKB). These are trademarks of the French artist Yves Klein
(1928 - 1962). His general image that emerges from the literature is negative: he was
“a mixture of self-appointed messiah and self-aggrandizing showman” (D. Hopkins
2000), his work was turned into “an avant-garde of dissipated scandals” (R. Smithson
1966), and his rhetoric was “of authorial grandeur and pseudomysticism” (H. Foster
2004). These critical views are mostly based on his “Blue Period” and the notion of
self-commodification. However, little is known about the perspective of Klein’s new
genre art in his “Pneumatic Period,” whose concepts invite comparison with those of
such Neo-Dadaists as Joseph Beuys and Andy Warhol.
In this context, this study aims to shed a new light on the Klein’s
materialist-perspective by analyzing his exhibition
as well as his invention of the “Zone of Immaterial Pictorial Sensibility” in Antwerpen
1959. With these forms of performance-installation art began his “Pneumatic Period,”
which would be expanded on his project “air architecture” in 1960’s. In this period,
the artist of the postwar climate under de Gaulle sharply observes the ‘pneuma’ or
breath that runs through all kinds of art in a capitalist consumer society and
proposes his idea of the “revolution of art towards the immaterial” and “overcoming
the problematics of art.” What
full-scale value of art, casting a quite problematic question: what would be the art
of this capitalist and consumer society? I think the answer could be found in his
imagination of monetary system. Using air as an immaterial material and creating an
ambiance in art gallery, Klein exchanged his “immaterial pictorial sensibility” for
money, that is, what Marshall McLuhan called “a social medium or extension of an
inner wish and motive.” Money creates values and sensibility is the real capital. In
this way, the artist could draw a picture of the nation and economy based on true
quality that freed from power and money. This is the healthy art and society that
Klein wished.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
19세기 독일의 초기 초상사진연구 | 엄미숙 | pp.7-31 |
|
보기 |
마크 로드코의 회화에 나타나는 드라마와 연극성의 양상 | 정은영 | pp.33-64 |
|
보기 |
댄 그레이엄의 비디오와 퍼빌리온 프로젝트(1960년대 중반-1970년대 말) :'정보(information)'에서 '인-포메이션(in-formation)'으로 변화 | 정연심 | pp.65-93 |
|
보기 |
1950~1960년대 앤디 워홀의 작품에 나타난 젠더 정체성 연구 | 정수미 | pp.95-118 |
|
보기 |
레베카 호른의 작업에 나타난 여성신체의 재현 :'여성적 글쓰기'를 통한 접근 | 전유신 | pp.119-141 |
|
보기 |
이브 클랭(Yves Klein)의 공기 시대와 <빈 공간 Le Vide> | 이현애 | pp.143-169 |
|
보기 |
끝없는 '전위(dislocation)' :물질/비물질로서의 <나선형 제티 The Spiral Jetty> | 김진아 | pp.173-200 |
|
보기 |
주체의 형성과 과정의 강조 :애드리안 파이퍼(Adrian Piper)의 초기 작품 연구 | 진휘연 | pp.205-229 |
|
보기 |
예술가 신체의 물질/비물질성 | 강수미 | pp.231-256 |
|
보기 |
가상현실 기반의 뉴미디어아트 :물질 혹은 비물질 | 전혜숙 | pp.259-283 |
|
보기 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내06
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.