권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
The Reader(2008),the film by Stephen Daldry,which was based on the novel by Bernard Schlink,has been referred to as a Holocaust film. However, that is not an accurate description of the film. It would be better labeled a film based on post-Holocaust memories as it oscillates between known facts and unanswerable philosophical and ethical questions: redemption, responsibility, guilt, and so on. To be more specific, The Reader is a film that examines the impact of the brutal past of the Nazi period on the generation born after the Holocaust. Its dynamic is generational: the narrator Michael Berg embodies such a second-generation voice, implicated against his will with a first-generation past, addressing to a third-generation character, Julia.
This paper employs Marianne Hirsch's term "postmemory" to explore the generational transmission of the traumatic memories to the German post-war generation in The Reader. Hirsch uses postmemory to explain the unique familial knowledge of the Holocaust survivor's children attained by children of Holocaust survivors as a result of growing up with their parents. However, the term can be extended to apply to someone who is deeply interested in reflecting on the Holocaust, for instance, Michael. In this sense, this paper first explores the complicated relationship between Hanna, who was a guard in Auschwitz, and Michael, who was born after the Holocaust, through the notion of postmemory. Then, this paper shows how the content and meanings of postmemory undergo changes as later generations are exposed to their past. At the same time, this paper raises and tries to tackle the issue of the nature of future Holocaust remembrance.
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
'시련'으로 빚어낸 결혼 :영화 <시련> | 강태경 | pp.7-46 |
|
|
우발성의 테크놀로지들 : "마음-게임 영화"에서의 디지털 미디어 인터페이스 효과들 | 김지훈 | pp.47-85 |
|
|
현대 영화에 나타난 사후세계의 장소감 연구 :<콘스탄틴>와[실은 과] <러블리 본즈>를 중심으로 | 류철균 ,변성연 | pp.87-113 |
|
|
<더 리더-책 읽어 주는 남자> :홀로코스트와 사후기억세대 | 서길완 | pp.115-138 |
|
|
사이코패스 영화에 내재된 정치적 무의식 :<악마를 보았다>·<김복남 살인사건의 전말>을 중심으로 | 오승현 | pp.139-163 |
|
|
<굿바이 레닌>과 <간 큰 가족>의 스토리텔링 비교 연구 | 이수현 | pp.165-190 |
|
|
뱀파이어 모티프 영상서사의 공간 분석 :영화와 소설 『렛미인』을 중심으로 | 이영수 | pp.191-209 |
|
|
미카엘 하네케의 <히든> :포스트모던 인식론과 포스트콜로니얼 서사의 불편한 조우 | 이형섭 | pp.211-232 |
|
|
『리어왕』의 현대적 재해석으로서의 <1천 에이커> :소설과 영화 | 이형식 | pp.233-259 |
|
|
Invoking nostalgia for urban youths :a reading of George Lucas' American Graffiti | Shin, Hisup | pp.261-278 |
|
|
Comparative analysis of the film and novel versions of Lily Bart in The House of Mirth | Lee, Minjung | pp.279-301 |
|
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 베른하르트 슐링크의 『책 읽어주는 남자』와 스티븐 달드리 감독의 영화 <책 읽어주는 남자> 비교분석 | 소장 |
2 | 달드리, 스티븐(Daldry Stephen). <더 리더—책 읽어 주는 남자>. 2008. | 미소장 |
3 | 일인칭 서술에서의 회상의 시학과 영화에서의 변이 : 소설『책 읽어주는 남자』와 영화 <더 리더-책 읽어주는 남자>를 중심으로 | 소장 |
4 | 황진미. 「도착적 러브스토리만 강화된...」. 2009. 4. |
미소장 |
5 | Caruth, Cathy. “Trauma and Experience: Introduction.” Ed. Cathy Caruth. Trauma: Exploration in Memory. Baltimore: Johns Hopkins UP, 1995. | 미소장 |
6 | Dargis, Manohla. “Innocence is lost in Postwar Germany.” 10 Dec. 2008. |
미소장 |
7 | Hirsch, Marianne. Family Frame: Photography Narrative and Postmemory. England: Harvard UP, 1997. | 미소장 |
8 | _____. “Projected Memory: Holocaust Photographs in Personal and Public Fantasy.” Acts of Memory: Cultural recall in the present. Eds. Mieke bal, Jonathan Crew, and Leo Spitzer. Hanover: U of New England P, 1990. | 미소장 |
9 | _____. “Surviving Images: Holocaust Photographs and the Work of Postmemory.” Visual Culture and the Holocaust. Ed. Barbie Zelizer. New Brunswick: Rutgers UP, 2001. | 미소장 |
10 | Lacapra, Dominick. History in Transit: Experience, Identity, Critical Theory. New York: Cornell UP, 2004. | 미소장 |
11 | Landsberg, Alison. Prosthetic Memory: The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. New York: Columbia UP, 2004. | 미소장 |
12 | Santner, Eric L. Stranded Objects: Mourning, Memory, and Film in Postwar Germany. New York: Cornell UP, 1990. | 미소장 |
13 | Schager, Nick. 17 Nov. 2008. |
미소장 |
14 | Silverman, Kaja. The Threshold of the Visible World. New York: Routledge, 1996. | 미소장 |
15 | Weissman, Gary. Fantasies of Witnessing: Postwar Efforts to Experience the Holocaust. New York: Cornell UP, 2004. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내04
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.