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목차
대학생 소비자의 윤리적 소비행동에 따른 유형분류 및 특성분석 / 홍은실 ; 신효연 1
Abstract 1
I. 연구 배경 및 필요성 1
II. 선행연구고찰 2
1. 윤리적 소비행동 2
2. 윤리적 소비행동 관련변인 4
III. 연구방법 5
1. 연구문제 5
2. 척도의 구성 6
IV. 결과해석 7
1. 대학생 소비자의 윤리적 소비행동 유형 7
2. 대학생소비자의 윤리적 소비행동 유형별 제반 특성 9
V. 결론 및 제언 13
참고문헌 15
The purpose of this research was to explore the levels of ethical consumption of the college students and classify their types on ethical consumption behaviors. This research was conducted with university students living in Gwangju. Statistical analysis was achieved by using t-test, one-way ANOVA, Duncan's multiple range test, �^2, and Ward' hierarchical cluster analysis with a total of 761 questionnaires. The research results are summarized as follows: First, the overall ethical consumption average mark of college students was 3.14. Second, all surveyed college students were classified into five types based on the means scores of three dimension ethical consumption behaviors. A total 16.7% of students belonged to Type 1 (named as entire region active group) where students scored high points on three dimension ethical consumption behaviors. Type 2 (named as entire region average group) had about 41.6% of students whose scores were the average mark level in three dimension ethical consumption behaviors. Type 3 (named as future-oriented group) occupied 13.9% and this group scored low on the ethical consumption in commercial transaction but high on the ethical consumption for the future generation. Type 4 (named as commercial transaction oriented group) occupied 9.1% and this group scored low on the ethical consumption for contemporary humankind and the ethical consumption for the future generation but high on the ethical consumption in commercial transaction. Type 5 (named as entire region passive group) had 18.7% of students whose scores of three dimension ethical consumption behaviors were low.
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
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부부의 성격이 부부갈등에 미치는 영향 :결혼기간별 비교 | 이영숙 ,박경란 | pp.731-743 |
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부모 인식을 통한 가정에서의 부모-자녀 간 수학적 상호작용 및 수학 관련 놀잇감 활용 실태 조사 연구 | 이현경 | pp.745-757 |
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대학생의 사랑경험 조사 분석 | 정민자 | pp.759-775 |
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보육 교사의 놀이 교수 효능감과 장애 유아의 사회성 기술 증진을 위한 교수 전략 수용도와의 관계 연구 | 안효진 | pp.777-787 |
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시설장의 변혁적 리더십이 보육교사의 교사효능감에 미치는 영향 :보육교사의 집단적 효능감의 매개효과를 중심으로 | 최인숙 ,성미영 | pp.789-800 |
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대학생 소비자의 윤리적 소비행동에 따른 유형분류 및 특성분석 | 홍은실 ,신효연 | pp.801-817 |
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대학생들의 개인적 특성과 돈 태도 유형이 기부에 대한 소비자 태도에 미치는 영향 | 김정훈 | pp.819-829 |
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보육서비스 유형 선택과 비용의 결정요인 | 박선욱 | pp.831-847 |
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의류제품 웹브라우징 동기와 소매전략요소가 구매전환행동에 미치는 효과 | 김은영 | pp.849-860 |
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경북 상주 일부 중학생의 아침결식 빈도에 따른 결식 관련요인 | 박필숙 ,송은주 ,황순란 ,박경옥 ,박미연 | pp.861-869 |
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학교급식소와 사업체급식소 영양사 직무의 중요도와 수행도 및 직무만족도 비교연구 | 김애정 ,양향숙 ,한명륜 ,노정옥 | pp.871-884 |
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번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | 건강에서 환경, 이젠 사회로… 진화하는 ‘착한소비’. (2009, 2. 27). 한겨레신문사, 자료검색일 2010, 6. 30, 자료출처 http://www.hani.co.kr/arti/economy/heri_review/341285.html | 미소장 |
2 | 社會的 責任性을 中心으로 한 消費者 倫理 構築方案 | 소장 |
3 | 김재현. (2009). 착한소비자의 윤리적 소비행동에 영향 미치는 요인에 관한 질적 연구. 연세대학교 석사학위논문. | 미소장 |
4 | Consumers' Non-Ethics Behaviors Depending on Their Demographic Characteristics | 소장 |
5 | Relationships between Consumer Non-Ethics and Interaction with Salespersons | 소장 |
6 | The Effects of Individual Factors and Organizational Factors on Public Officials' Ethical Judgment. | 소장 |
7 | 김효정. (2006). 소비자 특성에 따른 소비자 비윤리 행동. 한국생활과학회지, 13(3), 417-423. | 미소장 |
8 | 나종연. (2003). 소비자학적 관점에서 본 사회적 책임. 한국소비자학회 2003 추계학술대회 발표논문집, 9-20. | 미소장 |
9 | Materialism and Unethical Business Transactions of Married Women | 소장 |
10 | A Study on the ethical dimension and contents of Consumption | 소장 |
11 | 신상헌. (2000). 청소년 소비자들의 상거래 윤리에 관한 연구. 소비자학연구, 11(3), 153-168. | 미소장 |
12 | 윤리적 소비의 힘! 착하고 튼튼한 경제를 만든다. (2009, 2. 27). 한겨레신문사, 자료검색일 2010, 6. 30, 자료출처 http://www.hani.co.kr/arti/economy/heri_review/341286.html | 미소장 |
13 | Empirical Study on Variables Affecting Consumer Ethics Related to Fashion | 소장 |
14 | 이재율. (1997). 기독교 소비윤리에 관한 소고. 신앙과 학문, 6(1), 51-73. | 미소장 |
15 | 임은아. (2004). 물질주의성향과 과시소비성향에 따른 유명패션브랜드 선호도와 구매행동: 대학생소비자를 중심으로. 조선대학교 석사학위논문. | 미소장 |
16 | Cross-cultural comparison of undergraduate students from Korea and United States regarding of consumer ethics and related variables | 소장 |
17 | College Students` Consumer Non-ethics and Related Factors | 소장 |
18 | 채정숙, 유두련, 김정희. (2004). 정보사회의 소비자와 시장. 서울: 신정. | 미소장 |
19 | 천경희, 홍연금, 윤명애, 송인숙. (2010). 착한소비 윤리적 소비. 서울: 시그마프레스. | 미소장 |
20 | A Case Study of Ethical Consumer in Korea | 소장 |
21 | 홍연금. (2009). 우리나라 윤리적 소비자에 대한 사례연구. 카톨릭대학교 박사학위논문. | 미소장 |
22 | 대학생 소비자의 윤리적 소비와 관련변인 : 교육경험변인과 사회심리적 변인의 효과를 중심으로 | 소장 |
23 | Ethical Ideology and the Ethical Judgments of Marketing Professionals ![]() |
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24 | The Traditional Socially Responsible Personality ![]() |
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25 | The myth of the ethical consumer – do ethics matter in purchase behaviour? ![]() |
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26 | Chartrand, T. L. (2005). The Role of Conscious Awareness in Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 15(3), 203-210. | 미소장 |
27 | Clark, Duncan and Richie Unterberger. (2007). The Rough Guide to Shopping with a Conscience. New York and London: Rough Guides. | 미소장 |
28 | Cowe, R., & Willams, S. (2000). Who are the Ethical Consumers?. London: The Co-operative Bank. | 미소장 |
29 | Dijksterhuis, A., Smith, P. K., Baaren. R., & Wigboldus, D. H. J. (2005). The Unconscious Consumer: Effects of Environment on Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 15(3), 193-202. | 미소장 |
30 | Dodge, H. R. (1996). Consumer Transgressions in the Marketplace: Consumers' Perspectives, Psychology on Marketing. | 미소장 |
31 | Drucker, P. (1984). The new meaning of corporate social responsibility. California Management Review, 26, 53–63. | 미소장 |
32 | An Empirical Investigation of Japanese Consumer Ethics ![]() |
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33 | A taxonomy of ethical ideologies. ![]() |
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34 | Harrison, R., Newholm, T., & Shaw, D. (2005). The Ethical Consumer. London: Sage Publications. | 미소장 |
35 | How Consumers Consume: A Typology of Consumption Practices ![]() |
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36 | Will the ethics of business change? A survey of future executives ![]() |
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37 | Religiousness and Business Ethics ![]() |
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38 | The Effect of Moral Philosophy and Ethnocentrism on Quality-of-Life Orientation in International Marketing: A Cross-Cultural Comparison ![]() |
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39 | Mukerji, C. (1983). From Graven Images: Pattern of Modern Materialism. New York: Colombia University Press. | 미소장 |
40 | Materialism and Consumer Ethics: An Exploratory Study ![]() |
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41 | Consumer ethics: An investigation of the ethical beliefs of the final consumer ![]() |
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42 | PRSA members' perceptions of public relations ethics ![]() |
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43 | Consumer Ethics: An Empirical Investigation of the Ethical Beliefs of Austrian Consumers ![]() |
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44 | A Cross-Cultural Investigation of the Ethical Values of Consumers: The Potential Effect of War and Civil Disruption ![]() |
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45 | A Consumer Values Orientation for Materialism and Its Measurement: Scale Development and Validation ![]() |
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46 | A study of the effect of age and gender upon student business ethics ![]() |
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47 | Simonson, I. (2005). In Defense of Consciousness: The Role of Conscious and Unconscious Inputs in Consumer Choice. Journal of Consumer Psychology, 15(3), 211-217. | 미소장 |
48 | The Cooperative Bank. (2007). The Ethical Consumerism Report 2007. http://www.ethicalconsumer.org | 미소장 |
49 | Profiling environmentally responsible consumer-citizens ![]() |
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50 | Ethical consumerism: a view from Finland ![]() |
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51 | Consumer ethics: An investigation of the ethical beliefs of elderly consumers ![]() |
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52 | Individual Differences in the Acceptability of Unethical Information Technology Practices: The Case of Machiavellianism and Ethical Ideology ![]() |
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