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대학생 소비자의 윤리적 소비행동에 따른 유형분류 및 특성분석 / 홍은실 ; 신효연 1

Abstract 1

I. 연구 배경 및 필요성 1

II. 선행연구고찰 2

1. 윤리적 소비행동 2

2. 윤리적 소비행동 관련변인 4

III. 연구방법 5

1. 연구문제 5

2. 척도의 구성 6

IV. 결과해석 7

1. 대학생 소비자의 윤리적 소비행동 유형 7

2. 대학생소비자의 윤리적 소비행동 유형별 제반 특성 9

V. 결론 및 제언 13

참고문헌 15

초록보기

The purpose of this research was to explore the levels of ethical consumption of the college students and classify their types on ethical consumption behaviors. This research was conducted with university students living in Gwangju. Statistical analysis was achieved by using t-test, one-way ANOVA, Duncan's multiple range test, �^2, and Ward' hierarchical cluster analysis with a total of 761 questionnaires. The research results are summarized as follows: First, the overall ethical consumption average mark of college students was 3.14. Second, all surveyed college students were classified into five types based on the means scores of three dimension ethical consumption behaviors. A total 16.7% of students belonged to Type 1 (named as entire region active group) where students scored high points on three dimension ethical consumption behaviors. Type 2 (named as entire region average group) had about 41.6% of students whose scores were the average mark level in three dimension ethical consumption behaviors. Type 3 (named as future-oriented group) occupied 13.9% and this group scored low on the ethical consumption in commercial transaction but high on the ethical consumption for the future generation. Type 4 (named as commercial transaction oriented group) occupied 9.1% and this group scored low on the ethical consumption for contemporary humankind and the ethical consumption for the future generation but high on the ethical consumption in commercial transaction. Type 5 (named as entire region passive group) had 18.7% of students whose scores of three dimension ethical consumption behaviors were low.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
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참고문헌 (52건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 건강에서 환경, 이젠 사회로… 진화하는 ‘착한소비’. (2009, 2. 27). 한겨레신문사, 자료검색일 2010, 6. 30, 자료출처 http://www.hani.co.kr/arti/economy/heri_review/341285.html 미소장
2 社會的 責任性을 中心으로 한 消費者 倫理 構築方案 소장
3 김재현. (2009). 착한소비자의 윤리적 소비행동에 영향 미치는 요인에 관한 질적 연구. 연세대학교 석사학위논문. 미소장
4 Consumers' Non-Ethics Behaviors Depending on Their Demographic Characteristics 소장
5 Relationships between Consumer Non-Ethics and Interaction with Salespersons 소장
6 The Effects of Individual Factors and Organizational Factors on Public Officials' Ethical Judgment. 소장
7 김효정. (2006). 소비자 특성에 따른 소비자 비윤리 행동. 한국생활과학회지, 13(3), 417-423. 미소장
8 나종연. (2003). 소비자학적 관점에서 본 사회적 책임. 한국소비자학회 2003 추계학술대회 발표논문집, 9-20. 미소장
9 Materialism and Unethical Business Transactions of Married Women 소장
10 A Study on the ethical dimension and contents of Consumption 소장
11 신상헌. (2000). 청소년 소비자들의 상거래 윤리에 관한 연구. 소비자학연구, 11(3), 153-168. 미소장
12 윤리적 소비의 힘! 착하고 튼튼한 경제를 만든다. (2009, 2. 27). 한겨레신문사, 자료검색일 2010, 6. 30, 자료출처 http://www.hani.co.kr/arti/economy/heri_review/341286.html 미소장
13 Empirical Study on Variables Affecting Consumer Ethics Related to Fashion 소장
14 이재율. (1997). 기독교 소비윤리에 관한 소고. 신앙과 학문, 6(1), 51-73. 미소장
15 임은아. (2004). 물질주의성향과 과시소비성향에 따른 유명패션브랜드 선호도와 구매행동: 대학생소비자를 중심으로. 조선대학교 석사학위논문. 미소장
16 Cross-cultural comparison of undergraduate students from Korea and United States regarding of consumer ethics and related variables 소장
17 College Students` Consumer Non-ethics and Related Factors 소장
18 채정숙, 유두련, 김정희. (2004). 정보사회의 소비자와 시장. 서울: 신정. 미소장
19 천경희, 홍연금, 윤명애, 송인숙. (2010). 착한소비 윤리적 소비. 서울: 시그마프레스. 미소장
20 A Case Study of Ethical Consumer in Korea 소장
21 홍연금. (2009). 우리나라 윤리적 소비자에 대한 사례연구. 카톨릭대학교 박사학위논문. 미소장
22 대학생 소비자의 윤리적 소비와 관련변인 : 교육경험변인과 사회심리적 변인의 효과를 중심으로 소장
23 Ethical Ideology and the Ethical Judgments of Marketing Professionals 네이버 미소장
24 The Traditional Socially Responsible Personality 네이버 미소장
25 The myth of the ethical consumer – do ethics matter in purchase behaviour? 네이버 미소장
26 Chartrand, T. L. (2005). The Role of Conscious Awareness in Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 15(3), 203-210. 미소장
27 Clark, Duncan and Richie Unterberger. (2007). The Rough Guide to Shopping with a Conscience. New York and London: Rough Guides. 미소장
28 Cowe, R., & Willams, S. (2000). Who are the Ethical Consumers?. London: The Co-operative Bank. 미소장
29 Dijksterhuis, A., Smith, P. K., Baaren. R., & Wigboldus, D. H. J. (2005). The Unconscious Consumer: Effects of Environment on Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 15(3), 193-202. 미소장
30 Dodge, H. R. (1996). Consumer Transgressions in the Marketplace: Consumers' Perspectives, Psychology on Marketing. 미소장
31 Drucker, P. (1984). The new meaning of corporate social responsibility. California Management Review, 26, 53–63. 미소장
32 An Empirical Investigation of Japanese Consumer Ethics 네이버 미소장
33 A taxonomy of ethical ideologies. 네이버 미소장
34 Harrison, R., Newholm, T., & Shaw, D. (2005). The Ethical Consumer. London: Sage Publications. 미소장
35 How Consumers Consume: A Typology of Consumption Practices 네이버 미소장
36 Will the ethics of business change? A survey of future executives 네이버 미소장
37 Religiousness and Business Ethics 네이버 미소장
38 The Effect of Moral Philosophy and Ethnocentrism on Quality-of-Life Orientation in International Marketing: A Cross-Cultural Comparison 네이버 미소장
39 Mukerji, C. (1983). From Graven Images: Pattern of Modern Materialism. New York: Colombia University Press. 미소장
40 Materialism and Consumer Ethics: An Exploratory Study 네이버 미소장
41 Consumer ethics: An investigation of the ethical beliefs of the final consumer 네이버 미소장
42 PRSA members' perceptions of public relations ethics 네이버 미소장
43 Consumer Ethics: An Empirical Investigation of the Ethical Beliefs of Austrian Consumers 네이버 미소장
44 A Cross-Cultural Investigation of the Ethical Values of Consumers: The Potential Effect of War and Civil Disruption 네이버 미소장
45 A Consumer Values Orientation for Materialism and Its Measurement: Scale Development and Validation 네이버 미소장
46 A study of the effect of age and gender upon student business ethics 네이버 미소장
47 Simonson, I. (2005). In Defense of Consciousness: The Role of Conscious and Unconscious Inputs in Consumer Choice. Journal of Consumer Psychology, 15(3), 211-217. 미소장
48 The Cooperative Bank. (2007). The Ethical Consumerism Report 2007. http://www.ethicalconsumer.org 미소장
49 Profiling environmentally responsible consumer-citizens 네이버 미소장
50 Ethical consumerism: a view from Finland 네이버 미소장
51 Consumer ethics: An investigation of the ethical beliefs of elderly consumers 네이버 미소장
52 Individual Differences in the Acceptability of Unethical Information Technology Practices: The Case of Machiavellianism and Ethical Ideology 네이버 미소장